Cand vine vorba de amenajarea curtilor, romanii sunt tot mai atenti la aspecte privind designul si, mai ales, calitatea pavajelor alese, potrivit Symmetrica, liderul pietei locale de pavele si borduri vibropresate si cel mai mare producator autohton. Tocmai din acest motiv, compania a inregistrat in acest an un avans cu cca. 30% a vanzarilor pentru produsele Select.
„Daca in trecut pavele erau alese de catre clientii rezidentiali preponderent in functie de criteriul pretului, acum acestia pun tot mai mult accent pe design, culorile deosebite si mai ales calitatea produselor. Acest lucru este determinat cu precadere de educarea continua a pietei si de cresterea gradului de constientizare a faptului ca un proiect de amenajare al spatiului exterior trebuie realizat cu materiale de calitate pentru a rezista in timp”, a declarat Sebastian Bobu, Director Executiv Symmetrica.
Potrivit companiei, clientii rezidentiali se indreapta tot mai mult catre modele de pavaj in nuante calde, de crem, maro, portocaliu, optand tot mai mult pentru mixuri de culoare pentru a crea un design deosebit. De asemenea, in ceea ce priveste formele, clientii cauta tot mai mult pavaje in forme atipice ce le ofera libertatea unei amenajari de impact.
„In acest moment, majoritatea clientilor rezidentiali aleg sa paveze caile de acces din preajma locuintei, precum si zonele de parcare si aleile din jurul casei. Totodata, simtim o importanta crestere a numarului celor care opteaza suplimentar si pentru produse destinate constructiei de gratare, foisoare, jardiniere si garduri”, a mai spus Sebastian Bobu.
In ceea ce priveste media bugetelor alocate, in functie de calitate, pentru pavajul clasic, pretul este de cca. 50 lei / mp si poate ajunge la cca. 100 lei / mp pentru cel Select. Un aspect important de luat in calcul este ca cel Select nu ridica in mod semnificativ costul intregii lucrari, deoarece cea mai importanta pondere din bugetul total este reprezentata de costurile materialelor necesare si de manopera.
„Aceasta este, de altfel, una dintre cele mai comune greselile pe care o fac clientii rezidentiali – opteaza pentru pavaje cu pret redus din dorinta de a scadea valoarea totala a lucrarii. De asemenea, o alta greseala ce trebuie evitata este alegerea unei echipe de montatori necertificata sau fara suficienta experienta pe acest tip de proiecte. De cele mai multe ori, defectiunile aparute pe parcursul timpului intervin din cauza unor deficiente de montaj si nu au la baza aspecte legate de produs in sine. De multe ori, cei care executa montajul nu respecta intru-totul recomandarile transmise de producatori”, a subliniat reprezentantul Symmetrica.
Conform afirmatiilor sale, in acest moment cca. 30% din vanzarile Symmetrica sunt realizate catre persoane fizice fie prin intermediul magazinelor specializate, a celor de bricolaj sau direct din showroom-urile si fabricile companiei.
Cand vine vorba de constructorii proiectelor rezidentiale, comerciale sau industriale, alegerea pavelelor are la baza mai degraba criteriul calitatii si pe cel al pretului, dar nu in mod special si designul produselor. Acestia cauta pavaje durabile, cu specificatii precise in ceea ce priveste rezistenta la trafic intens si la apa.
Pe de alta parte, o alta categorie importanta pentru Symmetrica este reprezentata de proiectele de infrastructura. In acest caz, pretul este principalul aspect care conteaza pentru antreprenor.
„Pe partea de infrastructura (trotuare, strazi, borduri), formele si culorile au o influenta mica in alegerea produselor. Pe acest segment predomina produse standard, mai putin complexe din punct de vedere al designului. Exista deja modele uzual folosite precum pavaj auto-blocant, dublu-T clasic sau pavaj clasic dreptunghiular, iar pretul si usurinta in montaj sunt criteriile cele mai importante in alegere”, a mai spus Sebastian Bobu.
Insa, pe zona de infrastructura monumentala precum zonele de interes public sau piatetele, solicitarile arhitectilor peisagisti sunt mai complexe, fiind cerute pavaje cu impact vizual puternic sau chiar modele personalizate.
“Raportat la vanzarile noastre, proiectele de infrastructura reprezinta cca. 35%, in timp ce proiectele rezidentiale aduc cca. 30%. Pe de alta parte, lucrarile comerciale sau industriale insumeaza un procent de 35%”, a incheiat Sebastian Bobu.