Stuttgart si Renningen, Germania – In exercitiul financiar 2021, Bosch a atins o crestere semnificativa a vanzarilor si a profitului, in ciuda mediului nefavorabil. Veniturile din vanzari generate de furnizorul de tehnologie si servicii au crescut cu 10,1 procente, atingand 78,7 miliarde de euro, iar profitul din exploatare (EBIT obtinut din operatiuni) a crescut cu mai mult de jumatate, atingand 3,2 miliarde de euro. Marja EBIT din operatiuni s-a imbunatatit, ajungand la 4 procente, prin comparatie cu 2,8 procente in anul anterior. „Rezultatul pozitiv al exercitiului financiar 2021 ne ofera incredere in modul de abordare a mediului nefavorabil din anul curent,” a afirmat Dr. Stefan Hartung, presedintele consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH, in timpul prezentarii rezultatelor anuale ale companiei. Una dintre incertitudinile insemnate este razboiul din Ucraina, alaturi de toate implicatiile sale. Compania isi ia in serios responsabilitatea pe care o are fata de angajatii sai. In acelasi timp, a oferit asistenta umanitara cuprinzatoare inca din prima zi, in special pentru a alina suferinta refugiatilor. „Gandurile noastre se indreapta catre oamenii care se lupta pentru supravietuire si le impartasim temerile,” a declarat presedintele Bosch. El a adaugat ca razboiul nu poate solutiona conflictele politice. Din punctul sau de vedere, situatia actuala evidentiaza presiunea asupra factorilor de decizie politica si asupra societatii de a reduce din ce in ce mai mult dependenta de combustibilii fosili si de a sustine cu tarie dezvoltarea unor noi surse de energie. Din acest motiv, spune el, Grupul Bosch isi continua sistematic eforturile de diminuare a efectelor incalzirii globale, in ciuda mediului economic dificil. In plus, Hartung a anuntat ca Bosch va investi aproximativ trei miliarde de euro, in urmatorii trei ani, in tehnologii neutre din punct de vedere climatic, precum electrificarea si cea pe baza de hidrogen.
Hartung este de parere ca razboiul va incetini eforturile de reducere a emisiilor de carbon pe termen scurt. In schimb, pe termen lung, va accelera transformarea tehnologica a Europei. „Factorii de decizie politica pot interpreta aceasta situatie ca un semnal de a actiona cu mai multa hotarare - fie prin acordarea de stimulente pentru cresterea eficientei energetice a cladirilor existente, fie prin extinderea masiva a mijloacelor de productie de energie regenerabila,” a spus Hartung. Acesta considera ca electrificarea este cea mai rapida cale catre obtinerea neutralitatii din punct de vedere climatic, atat timp cat se bazeaza pe energie verde. Ca atare, Bosch continua sa se concentreze pe mobilitatea sustenabila: in 2021, comenzile companiei in sectorul electromobilitatii au depasit in premiera valoarea de zece miliarde de euro. Dar Hartung puncteaza faptul ca si hidrogenul este necesar. „Politica industriala trebuie sa se concentreze pe pregatirea tuturor sectoarelor economice pentru utilizarea tehnologiei pe baza de hidrogen,” a afirmat. „Solutiile pe baza de energie electrica au prioritate, dar si cele pe baza de hidrogen trebuie accelerate. Vom avea nevoie de ambele daca vrem sa traim sustenabil pe planeta noastra albastra.” In acelasi timp, presedintele Bosch a anuntat si faptul ca, in urmatorii trei ani, compania va investi alte zece miliarde de euro in transformarea digitala a activitatii sale. „Digitalizarea are si ea un rol special in sustenabilitate - iar solutiile noastre pornesc de la aceasta premisa,” a spus Hartung. Exemplele de astfel de solutii din portofoliul Bosch includ managerul de energie pentru case inteligente si platforma de energie pentru productie conectata.
Prognoza pentru 2022: Niveluri ridicate de incertitudine intr-un mediu provocator
Vanzarile Grupului Bosch au crescut cu 5,2 procente in primul trimestru.
„Am inceput anul 2022 in forta. Momentan, ne asteptam sa depasim prognoza de crestere a vanzarilor cu 6 procente, din raportul anual,” a afirmat Dr. Markus Forschner, membru al consiliului de administratie si director financiar al Robert Bosch GmbH. „Cu toate acestea, incertitudinile semnificative cu care ne confruntam ingreuneaza obtinerea unei estimari mai precise pentru intregul an curent.” Conform declaratiilor lui Forschner, compania nu va reusi sa atinga obiectivul de egalare a marjei EBIT obtinute anul trecut. In ciuda unei cresteri preconizate a vanzarilor, aceasta va ramane undeva intre 3 si 4 procente. „Aceasta povara asupra rezultatului nostru se mareste considerabil, in principal ca urmare a cresterii costurilor energiei, materiilor prime si serviciilor de logistica.” In special in sectorul de activitate pentru Solutii de mobilitate, presiunea costurilor este foarte puternica in prezent - preturile anumitor materii prime aproape s-au triplat fata de nivelul din 2020. „Trebuie sa ne pregatim pentru preturi ridicate si piete extrem de volatile in continuare,” a spus Forschner. „Nu doar producatorii auto sunt nevoiti sa reflecte cresterile de preturi, ci si furnizorii.”
In lumina situatiei actuale, Bosch si-a rectificat deja asteptarile privind economia globala. Compania se asteapta ca aceasta sa creasca cu aproape 3,5 procente in acest an - la inceputul anului inca preconiza o crestere de aproximativ 4 procente. Prognoza sa anterioara pentru productia auto de aproximativ 88 de milioane de autovehicule si cresterea anuala preconizata de 9 procente probabil nu vor fi atinse. Forschner considera ca motivele de la baza acestei situatii includ reaparitia efectelor adverse ale pandemiei de coronavirus in China si criza continua a cipurilor. Cu toate acestea, el ramane increzator per total: „Bosch va tine piept si provocarilor acestei perioade dificile. Acum este important sa avem produse inovatoare si o strategie clara pe termen lung - iar noi dispunem de ambele.”
Electroliza hidrogenului: Intrarea pe o piata de 14 miliarde de euro
In vederea sustinerii combaterii eficace a efectelor climatice, Bosch intra in afacerea dedicata componentelor pentru electroniza hidrogenului. Compania intentioneaza sa investeasca aproximativ 500 de milioane de euro in aceasta noua ramura de afaceri pana la sfarsitul deceniului, jumatate din aceasta suma urmand a fi investita pana la lansarea pe piata, planificata pentru anul 2025. „Avem o baza solida de la care sa pornim dezvoltarea tehnologiilor pe baza de hidrogen si dorim sa ducem mai departe productia de hidrogen din Europa,” a spus Hartung. „Ne asteptam ca piata globala de componente pentru electrolizori sa atinga aproape 14 miliarde de euro pana in 2030.” Bosch furnizeaza pilele - nucleul sistemului de electroliza pentru hidrogen - care combina dispozitive electronice de alimentare, senzori si o unitate de control pentru crearea unui modul inteligent. Se preconizeaza ca pilele pentru productia de H2 vor intra in productie in 2025.
Sustenabilitate: Responsabilitate sociala in timpul trecerii la noile surse de energie
Bosch sustine Pactul Verde European si considera ca ii revine o responsabilitate speciala in ceea ce priveste sustenabilitatea: cu cele 400 de locatii in intreaga lume, Bosch a devenit neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon inca din 2020. In ceea ce priveste calitatea neutralitatii din punct de vedere al emisiilor de carbon, compania face progrese mai mari decat se anticipase initial. Bosch a obtinut deja o treime din nivelul economiilor de energie urmarit pentru sfarsitul deceniului. „Sustenabilitatea nu mai este un subiect tangential; acum este vitala pentru activitatea de baza a fiecarei companii,” a spus Filiz Albrecht, membru al consiliul de administratie si director de relatii industriale al Robert Bosch GmbH. Responsabilitatea sociala corporativa a Bosch cuprinde un trio de preocupari de natura economica, sociala si ecologica. „Nu este usor sa mentii aceste trei lucruri in echilibru. In vremuri de schimbare, responsabilitatea sociala inseamna pentru noi preluarea a cat mai multor angajati pentru noile domenii de activitate.” Dupa cum a remarcat si Albrecht, Bosch dezvolta tehnologie neutra din punct de vedere climatic in principal in unitatile care produceau anterior sisteme de combustie. Programele de recalificare si platforma interna pentru ocuparea locurilor de munca inseamna ca 1.400 de angajati din domeniul operatiunilor pentru sisteme de propulsie au ocupat deja noi posturi in domenii precum software si electromobilitate. „Pana la sfarsitul anului, aproape 2.300 de angajati vor lucra la celule de combustie mobile si stationare – iar aproape toti vor fi recrutati de la nivel intern,” a afirmat Albrecht, adaugand ca: „Aceasta este transformarea – creata de Bosch.” Ea a mentionat si intentia companiei de a angaja 10.000 de noi ingineri software, in intreaga lume, pe parcursul acestui an.”
Termotehnica: 300 de milioane de euro pentru sectorul pompelor de caldura
„Peste o treime din nivelul emisiilor de carbon provine de la cladiri; prin urmare, combaterea schimbarilor climatice trebuie sa aiba loc si la nivelul locuintelor,” a declarat Dr. Christian Fischer. In calitate de vicepresedinte al consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH, ii revine si responsabilitatea asupra sectorului Tehnologie pentru constructii si energie. „Trecerea la mijloace alternative de incalzire incepe cu pompa de caldura, de preferat alimentata cu energie verde.” Din ce in ce mai des, cerintele legale pentru noile cladiri construite in intreaga lume reflecta urmatoarea situatie: de exemplu, doar in Germania, 65 de procente din noile sisteme de incalzire trebuie sa fie alimentate cu energie din surse regenerabile, pana in 2024. „Bosch va investi alte 300 de milioane de euro in sectorul pompelor de caldura, pana la jumatatea deceniului,” a afirmat Fischer, adaugand ca: „Piata va creste anual cu 15-20 de procente, pana in 2025. Ne propunem sa crestem de doua ori mai repede decat piata.” Bosch doreste sa contribuie si la cladirile existente: cu ajutorul centralelor sale termice pe gaz si pregatite pentru trecerea la hidrogen, compania faciliteaza trecerea de la sistemele alimentate cu gaz la cele alimentate cu hidrogen. Mai mult, prin conectarea si integrarea sistemelor cladirilor, Bosch se apropie in acelasi timp si de obiectivul sau de a genera o cota mai mare de venituri recurente din servicii. „In domeniul sistemelor pentru cladiri, serviciile deja reprezinta aproape jumatate din toate vanzarile,” a afirmat Fischer. „Obiectivele noastre strategice - contributia la combaterea schimbarilor climatice prin tehnologie si extinderea activitatii de servicii - sunt complementare.”
Tehnologie industriala: Eficienta energetica prin digitalizare
In productia industriala, Bosch isi intensifica eforturile pentru imbunatatirea eficientei energetice si a rentabilitatii la nivelul fabricilor sale. „Digitalizarea productiei industriale contribuie la combaterea schimbarilor climatice,” a declarat Rolf Najork, membrul consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH, responsabil de sectorul de activitate Tehnologie industriala. „Numai datorita managementului conectat al energiei, reducem consumul de energie anual aferent activitatilor noastre de productie cu 5 procente, in medie.” Platforma energetica din portofoliul de Industrie 4.0 este deja utilizata in 80 de proiecte ale clientilor si in 120 de locatii Bosch. In acelasi timp, Grupul Bosch adopta electrificarea in tehnologia sa industriala, a adaugat Najork. Compania preconizeaza ca 30 de procente din utilajele sale mobile vor fi electrificate pana in 2030. Acest lucru inseamna un volum de piata suplimentar pentru sisteme de inalta tensiune, in valoare de 1,5 miliarde de euro. Bosch doreste si sa duca mai departe autovehiculele electrice prin tehnologia sa industriala. „In cadrul unui proiect desfasurat alaturi de VW, lucram la infiintarea unei companii care sa echipeze fabricile de celule de acumulatori din Europa,” a afirmat Najork. „Obiectivul nostru comun este asumarea rolului de lider in materie de tehnologie si costuri pentru sistemele de productie in masa de acumulatori.” Specialistii preconizeaza ca tehnologia de productie a celulelor de acumulatori va atinge un volum de piata cumulat de 50 de miliarde de euro, la nivel mondial, pana in 2030.
Trecerea la mobilitatea alternativa: Electrificarea cu sisteme de propulsie cu acumulatori si celule de combustie
Bosch se asteapta ca Pactul Verde European sa ofere o sustinere decisiva pentru electrificarea traficului rutier. „Toti producatorii auto cauta sa obtina cea mai mare cota posibila din piata autovehiculelor electrice in crestere,” a spus Dr. Markus Heyn, membru al consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH si presedinte al sectorului de activitate Solutii de mobilitate. „Bosch se considera drept cel mai important furnizor de sisteme de propulsie electrice pentru autovehicule.” Acesta a afirmat ca o sarcina tehnica esentiala este mentinerea sistemelor de propulsie, inclusiv a acumulatorilor, la temperatura corecta si asigurarea confortului climatic necesar la nivelul cabinei. Managementul termic inteligent poate spori autonomia autovehiculelor electrice cu 25 de procente, a remarcat el. In acest sens, Bosch a dezvoltat o solutie pre-integrata: unitatea termica flexibila sau FTU. Cu ajutorul FTU, Bosch patrunde pe o piata pentru care preconizeaza atingerea unui nivel de 3,5 miliarde de euro pana la sfarsitul deceniului. Pentru autovehiculele electrice pe baza de celule de combustie, Bosch va demara in acest an productia de sisteme de propulsie cu celule de combustie pentru camioane. „In locatia din Bamberg, ne propunem sa producem pile cu o putere la nivel de gigawati pana la mijlocul deceniului,” a declarat Heyn. „Pana in 2030, utilizarea unui camion cu celule de combustie nu ar trebui sa coste mai mult decat cea a unui motor diesel - acesta este obiectivul nostru.” Bosch si-a suplimentat inca o data cheltuielile de capital pentru celulele de carburant, pana la aproape un miliard de euro intre 2021 si 2024.
Anul financiar 2021: Provocari depasite - in ciuda presiunii costurilor
„Per total, Grupul Bosch a depasit cu bine provocarile anului 2021,” a afirmat Forschner. „Am putut creste nivelul vanzarilor cu 10,1 procente si mari nivelul EBIT din operatiuni cu peste 50 de procente.” Bosch a realizat toate acestea in ciuda persistentei pandemiei de coronavirus, blocajelor continue din aprovizionarea cu semiconductori si a preturilor materiilor prime, care deja crescusera semnificativ. „Pe langa rezultatele pozitive privind vanzarile, si masurile noastre ample in materie de reducere a costurilor au avut succes,” a declarat Forschner. „Faptul ca ne orientam spre viitor se reflecta si in rezultatul nostru financiar stabil.” Costurile Grupului Bosch pentru cercetare si dezvoltare s-au mentinut la 6,1 miliarde de euro (2020: 5,9 miliarde de euro), iar cheltuielile de capital au crescut usor, pana la 3,9 miliarde de euro (2020: 3,3 miliarde de euro). Costurile pentru cercetare si dezvoltare s-au axat pe electromobilitate si sisteme de asistenta pentru sofer, precum si pe electrificare industriala si pe tehnologia de incalzire. Rata capitalului propriu a crescut cu alte 1,3 procente, atingand 45,3 procente.
Exercitiul financiar 2021: Dezvoltarea fiecarui sector de activitate
Toate sectoarele de activitate au contribuit la aceasta dezvoltare pozitiva a companiei. Sectorul de activitate Solutii de mobilitate, care genereaza cele mai mari vanzari, a inregistrat o crestere a vanzarilor de 7,6 procente si a atins 45,3 miliarde de euro. Dupa ajustarea in functie de cursul de schimb valutar a rezultat o crestere de 7,9 procente. Ca urmare a pierderii din anul anterior, sectorul de activitate a obtinut un rezultat oarecum pozitiv, cu o marja EBIT din operatiuni de 0,7 procente. „Sectorul Solutii de mobilitate este in special expus efectelor crizei de cipuri si trebuie sa se pregateasca pentru schimbari fundamentale in materie de mobilitate,” a adaugat Forschner. „In acelasi timp, sectorul se bucura de investitii initiale semnificative in electromobilitate si conducere automatizata si a fost deja nevoit sa isi asume costuri semnificativ mai mari pentru materii prime si servicii de logistica.” El a afirmat ca sectorul de activitate Tehnologie industriala a beneficiat de redresarea pietelor cheie de inginerie mecanica si a putut creste vanzarile cu 18,9 procente, pana la 6,1 miliarde de euro. Dupa ajustarea in functie de cursul de schimb valutar a rezultat o crestere de 19,4 procente. Marja EBIT aferenta a ajuns la 8,4 procente. Dupa rezultatele bune de anul trecut, sectorul de activitate Bunuri de larg consum s-a bucurat din nou de vanzari in crestere, de data aceasta cu 12,7 procente (14,4 procente dupa ajustarea in functie de cursul de schimb valutar), pana la 21 de miliarde de euro. Sectorul a atins inca o data o marja EBIT din operatiuni de ordinul zecilor (10,2 procente). Sectorul de activitate Tehnologie pentru constructii si energie si-a crescut vanzarile cu 7,8 procente sau cu 8,8 procente dupa ajustarea in functie de cursul de schimb valutar. Cu vanzari totale de 5,9 miliarde de euro, marja EBIT a sectorului s-a imbunatatit si a atins 5,1 procente. Dupa cum a remarcat Forschner: „Tehnologia noastra de incalzire ecologica a avut o contributie importanta pentru aceste rezultate de succes.”
Exercitiul financiar 2021: Dezvoltare pe regiuni
Grupul Bosch a inregistrat cresteri ale veniturilor din vanzari in toate regiunile. In Europa, vanzarile au atins 41,3 miliarde de euro, in crestere cu 8,9 procente fata de nivelul din anul anterior. Dupa ajustarea pentru fluctuatiile cursului de schimb valutar aceasta este o crestere de 10 procente. In America de Nord, veniturile din vanzari au crescut cu 6,5 procente (9,3 procente dupa ajustarea pentru fluctuatiile cursului de schimb valutar), ajungand la 11,4 miliarde de euro. In America de Sud, vanzarile au ajuns la 1,4 miliarde de euro, cu o crestere de 32 de procente sau 45,1 procente dupa ajustarea pentru fluctuatiile cursului de schimb valutar. In Asia Pacific, inclusiv alte regiuni, vanzarile au atins 24,5 miliarde de euro. Aceasta reprezinta o crestere de 13,1 procente sau 11,7 procente dupa ajustarea pentru fluctuatiile cursului de schimb valutar.
Numarul de angajati in 2021: Crestere in toate regiunile
La data de 31 decembrie 2021, Grupul Bosch avea 402.614 de angajati la nivel mondial – cu 7.580 mai multi angajati decat in anul anterior. Aceasta crestere a fost observata in toate cele trei regiuni: Europa, cele doua Americi si Asia. Numarul de angajati din Germania a ramas stabil, la 131.652. In cercetare si dezvoltare, numarul a crescut cu 2.949, pana la 76.121 de angajati.