Grupul Bosch a obtinut o crestere semnificativa a vanzarilor si rezultatelor sale in 2021. Conform cifrelor preliminare, vanzarile totale au crescut cu 10 procente, atingand 78,8 miliarde de euro. Dupa ajustarea pentru fluctuatiile cursului de schimb valutar, cresterea vanzarilor furnizorului de tehnologie si servicii a atins 11 procente. Castigurile inainte de dobanzi si impozite (EBIT) din operatiuni au crescut cu mai mult de jumatate, atingand 3,2 miliarde de euro. Ca atare, marja operationala preconizata este de aproximativ 4 procente, prin comparatie cu 2,8 procente din anul anterior. „In 2021, compania noastra a avut performante mult mai mari decat ne-am asteptat”, a declarat Dr. Stefan Hartung, presedintele consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH, in timpul prezentarii rezultatelor financiare preliminare ale companiei. „Am putut depasi propriile previziuni in ciuda nenumaratelor provocari, precum costurile suplimentare datorate blocajelor in aprovizionare si cresterii preturilor la materiile prime.” Succesul comercial a fost puternic sustinut si de „solidaritatea din perioada de distantare sociala”, a afirmat acesta. „Doresc sa le multumesc angajatilor pentru angajamentul lor si clientilor, furnizorilor si partenerilor nostri de afaceri pentru increderea acordata,” a declarat Hartung, afirmand si ca, alaturi de echipa globala Bosch, isi doreste sa dezvolte in continuare tehnologia care ofera „tehnica pentru o viata”, ca urmare a provocarilor actuale. „Bosch este un pionier tehnologic in multe domenii si dorim sa pastram acest rol.” In acest sens, compania continua sa investeasca sume mari in domenii de importanta strategica, inclusiv aproximativ 1 miliard de euro in microelectronica si electromobilitate, numai in acest an. In acelasi timp, Bosch se concentreaza din ce in ce mai mult asupra parteneriatelor, precum pactul recent anuntat cu Volkswagen in domeniul conducerii automatizate.
Presedintele Bosch prevede si ca multe tari vor depune eforturi pentru a se indrepta catre o economie neutra din punct de vedere climatic, pentru a stimula cresterea in viitor: „Combaterea schimbarilor climatice ne conduce activitatea mai departe - de la solutii de mobilitate si automatizare industriala la tehnologie pentru constructii si aparate electrocasnice,” a declarat Hartung. „Iar eficienta energetica se va imbunatati in continuare datorita conectivitatii si inteligentei artificiale.” Astfel, Bosch a putut creste vanzarile de scule electrice, aparate electrocasnice si sisteme de incalzire conectate cu 50 de procente - de la 4 milioane de unitati in 2020, la peste 6 milioane in 2021.
Bosch duce activitatea pentru combaterea schimbarilor climatice la urmatorul nivel - crestere prin electrificare
Bosch s-a angajat sa respecte obiectivele Pactului verde european. Sectoarele sale de activitate deja implementeaza diferite masuri pentru combaterea efectelor incalzirii globale: cu cele 400 de locatii din intreaga lume, Bosch a obtinut neutralitatea din punct de vedere climatic inca din primul trimestru al anului 2020. Compania planifica sa reduca emisiile de carbon de-a lungul lantului sau de aprovizionare - de la achizitie la utilizarea produsului - cu 15 procente, pana in 2030. Conform presedintelui Bosch, electrificarea deja aduce din ce in ce mai multe oportunitati comerciale. „Vanzarile din domeniul electromobilitatii sunt la nivel de miliarde. Crestem cu o rata de doua cifre si in cazul vanzarilor de pompe de caldura pentru uz casnic, iar sistemele de actionare electrice devin din ce in ce mai populare in domeniul tehnologiei industriale,” a afirmat Hartung. El considera ca aceste lucruri asigura o pozitie puternica pentru companie: „Bosch transforma combaterea schimbarilor climatice in crestere.” Compania arata ca transformarea pentru obtinerea neutralitatii din punct de vedere al impactului asupra climei poate avea succes atat pe plan ecologic, cat si pe plan economic, a declarat acesta.
Mobilitate sustenabila - crestere provenita din tehnologiile auto si industriala.
Bosch are in vedere si potentialul de crestere suplimentara din domeniul electromobilitatii. La sfarsitul anului 2021, compania a demarat productia de semiconductori de putere din carbura de siliciu (SiC), care pot extinde autonomia autovehiculelor electrice cu pana la 6 procente. Conform companiei de cercetare de piata Yole, piata de SiC in ansamblu va creste in medie cu 30 de procente pe an, atingand 2,5 miliarde de dolari in urmatorii trei ani. Dr. Robert Habeck, Ministrul Federal pentru Afaceri Economice si Combaterea Efectelor Climatice, din Germania, a vizitat recent fabrica Bosch din Bamberg pentru a afla mai multe despre productia in masa de celule de carburant stationare (celule de carburant cu oxid solid, SOFC). Cu ajutorul tehnologiei sale SOFC, Bosch joaca un rol in trecerea la energie regenerabila si, in acelasi timp, obtine noi oportunitati de afaceri. Pana in 2024, compania planifica sa investeasca peste 400 milioane de euro in tehnologia SOFC si alte 600 milioane de euro in celulele de carburant mobile.
Bosch a patruns si in sectorul echipamentelor de fabrica pentru productia de acumulatori. Aceasta afacere are potential: conform companiei, piata globala de acumulatori creste cu pana la 25 de procente in fiecare an. Alaturi de Volkswagen, Bosch doreste sa pregateasca procese de productie pentru celule de acumulatori pentru productia de serie. Hartung a afirmat: „Obiectivul nostru comun este ca un furnizor european sa fie lider in materie de costuri si tehnologie pentru productia de serie in ceea ce priveste tehnologia acumulatorilor.” Specialistii considera aceste planuri comune ca fiind un pas important pe drumul catre mobilitatea neutra din punct de vedere climatic si productia in masa de acumulatori sustenabili.
Mobilitatea dominata de software - crestere cu doua cifre pe o piata care valoreaza miliarde
Bosch intentioneaza sa creasca si sa isi dezvolte pozitia in domeniul dezvoltarii de software pentru autovehicule. Sectorul de activitate Solutii de mobilitate deja echipeaza autovehicule din intreaga lume cu peste 200 de milioane de unitati de control care functioneaza cu propriul software, in fiecare an. Compania preconizeaza ca piata de software pentru domeniul auto va atinge un volum de aproximativ 200 miliarde de euro pana in 2030. „Bosch se va bucura de o crestere de doua cifre pe aceasta piata,” a declarat Dr. Markus Heyn, noul presedinte al sectorului de activitate Solutii de mobilitate si membru al consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH. „Aici vom beneficia din plin de transformarea autovehiculelor intr-un nod de internet.”
Heyn considera ca Bosch deja a trasat directia strategica in acest sens. Portofoliul companiei de programe software pentru autovehicule independente de aplicatii va fi compilat in filiala ETAS, la mijlocul anului 2022. ETAS va oferi programe software de baza pentru autovehicule, middleware, servicii cloud si instrumente de dezvoltare pentru aplicatii universale. In plus, noua divizie Bosch pentru Solutii Informatice Integrate va crea programe software pentru autovehicule specifice aplicatiilor cu echipamente hardware speciale pentru functii precum asistenta la condus si conducerea automatizata. In acest domeniu, Bosch a incheiat un parteneriat cuprinzator cu Cariad, filiala Volkswagen pentru programe software, la finalul lunii ianuarie 2022. „Obiectivul nostru este accelerarea procesului de productie pentru sisteme de conducere automatizata partial si total, pentru vehiculele folosite in viata de zi cu zi,” a afirmat Heyn. „Dorim sa stabilim standarde pentru piata, de care sa dispuna si alti producatori auto.”
Transformarea locului de munca industrial - un miliard de euro alocati pentru instructaj
Drumul catre o economie neutra din punct de vedere climatic este unul la care Bosch vrea sa contribuie din rolul de angajator. „Deoarece multe industrii trec printr-o transformare, Bosch vede o oportunitate in reabordarea relatiilor de munca,” a declarat Filiz Albrecht, membru al consiliul de administratie si director de relatii industriale al Robert Bosch GmbH. Pentru a sustine oamenii in timp ce trec de la un tip de munca la altul, este din ce in ce mai important ca angajatorii sa „ofere perspective pentru noi locuri de munca, vizibile si in afara propriei companii.” In acest sens, in Germania, Bosch contribuie cu experienta sa vasta la Allianz der Chancen, o initiativa interprofesionala care vizeaza transformarea locurilor de munca. „Consideram ca putem face aceasta schimbare acceptabila din punct de vedere social,” a declarat Albrecht. Ca atare, compania cauta si noi abordari pentru plasarea si calificarea angajatilor. Mai mult, Bosch investeste constant in perfectionarea fortei sale de munca - peste un miliard de euro in ultimii cinci ani.
Un alt mod prin care compania sustine schimbarea la locul de munca este implementarea modelelor de colaborare hibride. „Prin initiativa noastra „Smart Work”, modelam sistematic interactiunea dintre munca la distanta si munca la sediul companiei. Alaturi de managerii lor, echipele stabilesc aranjamentele flexibile privind momentul si locul in care lucreaza,” a afirmat Albrecht. Determinarea timpului si locului in care isi desfasoara activitatea este foarte importanta pentru dezvoltatorii de programe software si, conform afirmatiilor dlui Albrecht, nevoia de astfel de profesionisti este stringenta: „Numai in cadrul diviziei pentru Solutii Informatice Integrate din Germania avem peste 1.000 de posturi vacante pentru specialisti software.”
Dezvoltarea activitatii in anul 2021 - toate sectoarele de activitate au raportat cresterea vanzarilor
Nu numai ca vanzarile totale ale Grupului Bosch au fata de anul trecut, dar au depasit chiar si nivelul celor din 2019, anul anterior crizei. „Nivelul ridicat de diversificare al companiei in diferite domenii si regiuni a dat rezultate inca o data,” a declarat Dr. Markus Forschner, membru al consiliului de administratie si director financiar al Robert Bosch GmbH. „In toate sectoarele de activitate am avut cresteri de vanzari, in ciuda blocajelor in aprovizionare.” Sectorul de activitate Solutii de mobilitate, care este cel mai mare si care genereaza cele mai multe vanzari, a inregistrat o crestere semnificativa, desi mediul de afaceri din al patrulea trimestru a oprit evolutiile. Vanzarile au crescut cu 7,5 procente, atingand 45,4 miliarde de euro, in ciuda crizei cipurilor, care a avut un impact deosebit de puternic asupra industriei auto. Dupa ajustarea pentru fluctuatiile cursului de schimb valutar, rezulta o crestere de 7,9 procente. Sectorul de activitate Tehnologie industriala a beneficiat in special de redresarea pietei de inginerie mecanica si a obtinut vanzari in valoare de 6,1 miliarde de euro. Acestea reprezinta o crestere de 20 de procente, atat din punct de vedere nominal, cat si dupa ajustarea pentru fluctuatiile cursului de schimb valutar. Dupa cum a precizat directorul financiar, acest lucru inseamna ca vanzarile au revenit la nivelul anterior crizei. In sectorul de activitate Bunuri de larg consum, produsele pentru casa si gradina au fost inca o data extrem de populare. Cu o valoare de 21 miliarde de euro, vanzarile au depasit semnificativ nivelul din anul anterior. Reprezinta o crestere de 13 procente; dupa ajustarea pentru fluctuatiile cursului de schimb valutar, cresterea atinge 15 procente. Vanzarile din sectorul de activitate Tehnologie pentru constructii si energie au crescut cu 11 procente, atingand 5,9 miliarde de euro - dupa ajustarea pentru fluctuatiile cursului de schimb valutar, cresterea atinge 12 procente. Conform lui Forschner, „Afacerea a beneficiat de o cerere puternica de tehnologie de incalzire ecologica, acest sector de activitate ajungand sa depaseasca nivelul anterior crizei.”
Dezvoltarea afacerii in anul 2021 - cresterea vanzarilor in toate regiunile
„Vanzarile Bosch au crescut din toate punctele de vedere, inclusiv regional,” a afirmat Forschner. In Europa, vanzarile au crescut cu 9,3 procente, pana la 41,5 miliarde de euro. Dupa ajustarea pentru fluctuatiile cursului de schimb valutar, rezulta o crestere de 10 procente. In America de Nord, vanzarile au atins valoarea de 11,5 miliarde de euro. Cresterea vanzarilor de 6,5 procente ajunge la 10 procente dupa ajustarea pentru fluctuatiile cursului de schimb valutar. In America de Sud, vanzarile au ajuns la 1,4 miliarde de euro - o crestere de 32 de procente, sau 41 de procente dupa ajustarea pentru fluctuatiile cursului de schimb valutar. „Aceasta este o evolutie foarte buna, in special deoarece regiunea a fost extrem de afectata de pandemia de coronavirus in anul anterior,” a explicat Forschner. In regiunea Asia Pacific, vanzarile au crescut cu 12 procente, pana la 24,4 miliarde de euro - 11 procente dupa ajustarea pentru fluctuatiile cursului de schimb valutar.
Evolutia numarului de angajati in 2021 - usoara crestere la nivel mondial
La 31 decembrie 2021, Grupul Bosch numara aproximativ 401.300 de angajati la nivel mondial. Aceasta crestere de aproximativ 6.700 a vizat in principal Asia Pacific si Europa; numarul angajatilor din Germania a ramas stabil, la aproape 131.400. In activitatile de cercetare si dezvoltare, numarul angajatilor a crescut cu putin sub 4 procente, pana la 76.300. Numarul dezvoltatorilor de software la nivel mondial era peste 38.000 - o crestere cu aproximativ 4.000 fata de anul anterior.
Perspective pentru 2022 - o economie globala afectata de incertitudine
Bosch se asteapta ca, in 2022, economia globala sa creasca cu intre 4 procente si 4,5 procente, fata de aproximativ 5,5 procente in 2021. In ciuda progresului impresionant obtinut cu ajutorul vaccinarilor in multe tari, compania se asteapta ca pandemia de Covid-19 sa afecteze puternic societatea si economia si in anul 2022. In plus, blocajele constante in aprovizionare si cresterea preturilor la materiile prime, produsele primare si transporturi vor avea un impact puternic asupra economiei globale si vor afecta activitatea multor sectoare, in special in industria auto. Si cresterea pronuntata a inflatiei in multe sectoare si regiuni afecteaza perspectivele. Cu conditia ca mediul de afaceri sa nu fie afectat in continuare, Grupul Bosch se asteapta la o crestere a vanzarilor in 2022 si obtinerea unei marje operationale cel putin egale cu cele din anul anterior. In ciuda acestor provocari, Forschner ramane increzator: „Bosch are o baza financiara solida pentru investirea in domenii de importanta strategica si continuarea pe directia actuala.” Obiectul Bosch este in continuare o crestere mai puternica decat cea a pietelor in cele mai importante sectoare si regiuni.