In contextul in care inaintea de inceperea pandemiei, tot mai multe companii ofereau angajatilor posibilitatea de a lucra un numar de zile remote, in afara biroului, conceptul de telemunca si desfasurarea activitatii in regim de telemunca a fost prima data reglementat prin Legea nr. 81/2018, publicata in Monitorul Oficial in 2 aprilie 2018.
Cum este reglementata telemunca din punct de vedere legal?
Prin telemunca se intelege forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor.
Conform legii, activitatea de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor si se prevede in mod expres in contractul individual de munca odata cu incheierea acestuia pentru personalul nou-angajat sau prin act aditional la contractul individual de munca existent. In plus, refuzul salariatului de a consimti la prestarea activitatii in regim de telemunca nu poate constitui motiv de modificare unilaterala a contractului individual de munca si nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara a acestuia.
Telemunca presupune existenta unei proceduri interne in care sa fie inclusa telemunca dar si stipularea ei in contractul de munca sau intr-un act aditional contractului de munca. Procedura interna nu este obligatorie dar este necesara in cazul aplicarii unitare a regimului de telemunca pentru toti angajatii sau pentru anumite categorii de angajati:
ATENTIE! Actele aditionale privind telemunca trebuie inregistrate in REVISAL cu minim o zi inainte de inceperea prestarii activitatii in regim de telemunca. (mod similar cu inregistrarea modificarilor din contratele de munca in REVISAL).
Ce s-a schimbat o data cu inceputul pandemiei in ceea ce priveste telemunca?
O data cu declansarea pandemiei, care a inceput sa isi faca simtita prezenta la inceputul lunii martie si in Romania, autoritatile au emis o serie de ordonante de urgenta, decrete prezidentiale si hotarari prin care sa incurajeze dar si sa acorde flexibilitate angajatorilor in a implementa regimul de telemunca, bineinteles acolo unde domeniul de activitate o permitea, iar aceasta forma de munca a devenit brusc principalas modalitate prin care multe dintre companii si-au desfasurat activitatea pe parcursul acestui an.
Pe durata starii de urgenta, avand in vedere caracterul exceptional al situatiei, prin articolul 33 al decretului prezidential publicat pe 16 martie, angajatorii au avut libertatea in a decide in mod unilateral modificarea locului muncii adica aplicarea regimului de munca la domiciliu sau a celui de telemunca. Noua reglementare a constituit o derogare de la legea initiala, care prevedea in mod express ca telemunca sa se desfasoare doar cu acordul partilor implicate, respectiv angajat-angajator si intr-un cadru bine stabilit, inclus in contractul de munca sau in actul aditional.
O data cu finalizarea starii de urgenta si intrarea in vigoare a starii de alerta, din 16 mai, prevederile de la art. 17 din Legea nr. 55/2020 privind decretarea starii de alerta, au stabilit existenta consimtamantului salariatului.
Pe 5 noiembrie a aparut insa OUG 192/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 55/2020 privind masuri pentru combaterea pandemiei de COVID-19 si de modificare a Legii nr. 81/2018 privind telemunca precum si HG nr. 935 din 05.11.2020 pentru modificarea si completarea HG nr. 856/2020 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 15 octombrie 2020. Conform noul act normativ, angajatorii pot dispune munca la domiciliu sau in regim de telemunca, acolo unde specificul activitatii permite, cu respectarea prevederilor Legii 53/2003 – Codul muncii si al Legii 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, respectiv:
- precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
- perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
- locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;
- programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
- modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
- responsabilitatile parilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca;
- obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
- masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
- obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
- conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
Modificari aduse Legii 81/2018 privind reglementarea activitatii in regim de telemunca prin OUG 192/2020 - se modifica art. 7, litera a)
De asemenea, una dintre obligatiile angajatorilor de a asigura mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunciatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii prevazuta in legea initiala s-a modificat, partile putand conveni printr-un acord scris inclusiv sa fie utilizate mijloacele proprii ale salariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare.
Beneficii si limitari asociate regimului de telemunca in contextul pandemiei SARS-CoV-2
Companiile care pe durata starii de urgenta au avut angajati care au lucrat in regim de telemunca cel putin 15 zile lucratoare, pot accesa pana la finalul anului un sprijin financiar din partea statului, in valoare de 2.500 lei pentru fiecare telesalariat in scopul achizitionarii de pachete de bunuri si servicii tehnologice necesare desfasurarii activitatii in regim de telemunca. Una dintre conditiile care trebuie indeplinite este existenta inregistrarii in REVISAL a actelor aditionale asociate telemuncii.