RO EN
Coșul este gol

PIFM: Permisele de sedere, obtinute foarte greu de strainii care muncesc in Romania

Patronatul Importatorilor de Forta de Munca din Romania (PIFM) solicita sprijinul autoritatilor romane pentru urgentarea timpului de obtinere a permiselor de sedere si implicit a CNP-urilor pentru muncitorii straini. In absenta unui cod numeric personal, zecile de mii de muncitori straini aflati in prezent in Romania nu se pot legitima in fata autoritatilor, nu pot beneficia de servicii medicale, se afla in imposibilitatea de a parasi tara, in cazul unei situatii de urgenta si nu pot trimite bani acasa, motivul principal pentru care marea majoritate a fortei de munca straine vine de altfel sa lucreze aici, precizeaza organizatia.
Acestea sunt doar cateva dintre situatiile limita sesizate de PIFM, motiv pentru care antreprenorii din domeniu apeleaza la sprijinul autoritatilor si initiaza astfel un prim pas catre un dialog deschis pe tema acordarii de drepturi depline pentru muncitorii straini veniti sa munceasca in tara.
"Daca in momentul de fata muncitorii straini pot depune actele pentru permisele de sedere atunci cand ajung in tara, in prezent dureaza aproximativ sase luni obtinerea propriu zisa a acestui document. In tot acest timp, in caz de urgente medicale in care spitalizarea dureaza mai mult de trei zile sau chiar atunci cand sunt legitimati de catre autoritati, oamenii acestia sunt ai nimanui. Am avut un muncitor strain care a suferit un accident rutier si care fara CNP si implicit asigurare medicala se afla intr-un real pericol. Din fericire, cazul acesta a fost cu succes solutionat de catre angajator, care s-a oferit sa suporte enormele costuri de spitalizare. Ganditi-va insa ca nu sunt normale aceste situatii in care inainte de toate primeaza siguranta cetatenilor straini la noi in tara", a declarat Elena Pantiru, cofondatoare a PIFM.
Exista si un set de solutii propuse de catre antreprenorii romani, prin intermediul carora angajatorii vor sa vina in sprijinul autoritatilor cu modalitati practice de rezolvare a lacunelor legislative, cu care acest domeniu de activitate se confrunta aproape zilnic.
"O prima solutie, prezentata autoritatilor inca de la inceputul acestui an, este marirea organigramei atat la nivelul Inspectoratului General pentru Imigrari, cat si la nivelul Ministerului Afacerilor Externe. Personalul care proceseaza documentele noastre este insuficient. Noi lucram in continuare cu aceleasi persoane cu care colaboram si inainte de cresterea contingentului muncitorilor straini la 100.000. In plus, este necesara simplificarea documentatiei stufoase atat la IGI, cat si la ambasade. Documentele incarcate pe portalul institutiilor trebuie depuse si in format fizic, iar acest lucru trebuie sa inceteze. Este suficient sa facem totul digital", a precizat Elena Pantiru.
 
Procedurile actuale propuse de ANAF sunt complicate si evitate de companiile de recrutare
Cu toate ca ANAF a incercat sa vina in intampinarea agentiilor de plasare si recrutare a personalului strain in Romania cu o serie de masuri cum ar fi posibilitatea realizarii de NIF-uri (numere de identificare fiscala), in loc de CNP-uri, procedurile sunt complicate si de cele mai multe ori evitate de catre agentiile de recrutare si angajatorii romani. In cazul de fata, dupa obtinerea CNP-ului, se face o declaratie rectificativa de inlocuire a NIF-ului cu CNP, ceea ce din nou se traduce prin doua proceduri cu o singura finalitate. Mai mult decat atat, codul numeric personal trebuie transmis catre ANAF imediat dupa obtinere.
In plus, NIF-urile sunt aplicabile muncitorilor care vin in Romania pentru maxim 6 luni, in conditiile in care marea majoritate a fortei de munca straine vine pe contracte de minim 2 ani de zile.
In completare, PIFM propune si identificarea unui sistem de catre Inspectoratul General de Imigrari, prin care in momentul incarcarii actelor cetateanului strain pe portal, sa poata fi generat automat un CNP pentru acesta.
Patronatul Importatorilor de Forta de Munca a fost infiintat in 2020 cu scopul de a sustine, promova si reprezenta interesele profesionale, economice si sociale ale antreprenorilor.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter