RO EN
Coșul este gol

BAUMIT Romania mizeaza pe revigorarea completa a pietei, pana in 2014

Societatea Baumit - parte a grupului Schmid Industrie Holding, din Austria - este unul dintre cei mai importanti furnizori internationali de materiale de constructii, realizand o cifra medie de afaceri de aproximativ 800 de milioane de euro. In prezent, la nivel mondial compania detine 34 de fabrici de mortare uscate. Subsidiara din Romania a fost infiintata in anul 1995, in acest moment pe plan local fiind active trei capacitati de productie (din care doua in Bucuresti si una in Teius - judetul Alba). Istoria firmei demonstreaza implementarea, inca de la inceput, a unei strategii axate pe dinamism, Baumit Romania reusind, in cei 16 ani de activitate, sa castige cote importante de piata pe toate segmentele. In continuare, directorul general al reprezentantei autohtone, Laurentiu Lupusor, se refera la starea generala a pietei de profil, precum si la perspectivele de revigorare a cererii.
 
- Cum caracterizati, din punct de vedere al rezultatelor financiare, activitatea firmei din ultimul an?
- Baumit Romania a reusit sa-si conserve rezultatele, astfel incat volumul vanzarilor s-a mentinut in 2010 la nivelul inregistrat in exercitiul financiar anterior. Pentru acest an prognozam, de asemenea, o stagnare, estimarile noastre fiind ca vom reusi sa livram pe piata autohtona produse intr-o cantitate similara celei comercializate in 2010. Absenta unei tendinte pozitive poate fi intrucatva explicata prin faptul ca, in momentul cresterii cotei TVA de la 19% la 24% - pe de-o parte - activitatea unui numar important de antreprenori a fost stopata (investitorii manifestandu-si circumspectia in legatura cu viabilitatea afacerilor in Romania) si - pe de alta parte - au fost incurajate activitatile in conditii de ilegalitate. Astfel, firmele serioase au fost puternic afectate, informatiile noastre in ceea ce priveste evaziunea fiscala sugerand ca Romania a revenit la situatia ce caracteriza mediul de afaceri la jumatatea anilor '90. Totodata, s-a reinstaurat si practica indisciplinei financiare, inclusiv la parteneri traditionali, care au intrat in blocaje financiare teribile (generate de intarzierile la plata atat pentru lucrari finantate din surse publice, cat si pentru cele sustinute din fonduri private). Incercam impreuna sa depasim aceste probleme, desi nu putem sa creditam la nesfarsit activitati nerentabile.
- Care a fost cel mai profitabil segment al afacerii, pe parcursul lui 2011?
- Inceputul acestui an a fost destul de ezitant, din punct de vedere al livrarilor. Exceptie au facut cateva sortimente de finisaje, pe care le-am promovat cu succes in extrasezon. Trebuie subliniat faptul ca productia Baumit este importanta in plan cantitativ, unitatile proprii din Romania fiind concepute pentru a fabrica mortare uscate, printre care si finisaje (cum ar fi, de exemplu, cele pe baza de praf de marmura). In ultima perioada a crescut cererea pe segmentul respectiv, insa aceasta nu este suficienta pentru a acoperi capacitatile unitatilor noastre, care pot a realiza o gama completa de astfel de materiale. In Romania, finisajele se folosesc deseori in mod eronat, incalcandu-se normele de executie. Regula tehnica este ca acest tip de produse - indiferent daca este vorba despre sortimente umede sau uscate, cu granulatie mare sau mica - trebuie aplicate in conditii foarte stricte de temperatura, umiditate, intensitate a vantului etc. In special curentii de aer au o influenta puternica asupra calitatii lucrarilor la fatade, intrucat favorizeaza vaporizarea apei din structura materialului mult mai rapid decat este prevazut in schema tehnica, impiedicand, astfel, finalizarea reactiilor chimice care sa garanteze caracteristici de performanta corespunzatoare.
- Au fost consemnate imbunatatiri ale performantei lucrarilor de reabilitare termica?
- Baumit a fost prima companie care a promovat notiunea de sistem termoizolant in Romania, la mijlocul anilor '90, moment in care aceasta solutie constructiva era considerata o chestiune avangardista. Totusi, eforturile noastre nu au fost zadarnice si iata - dupa mai mult de 10 ani - in sfarsit aceste sisteme au inceput sa fie apreciate la certa lor valoare, nu doar de catre beneficiari locali privati sau investitori straini avizati, ci si de catre marii dezvoltatori internationali care le-au solicitat pentru obiectivele finantate. Chiar si in conditiile destul de nefavorabile pe care le traverseaza sectorul constructiilor in prezent, reprezentam furnizorul celor mai mari cantitati de finisaje, cota noastra de piata fiind cuprinsa intre 25% si 30%. Din ratiuni gresit intelese - de limitare a costurilor si realizare a unor economii nejustificate - multe companii au continuat executia lucrarilor de reabilitare termica demarate in urma cu doi ani prin utilizarea unor materiale complet necorespunzatoare, ce pericliteaza definitiv scopul declarat - de termoizolare - si nu reprezinta altceva decat o pierdere a bugetelor publice si private. Este dificil de explicat cum, intr-o tara ca Romania, o pondere inca insemnata din obiective includ produse complet neadecvate sau avand calitati tehnice care nu le recomanda pentru astfel de utilizari.
- Cum caracterizati dinamica pietei de profil, prin prisma calitatii produselor comercializate?
- Nu este obligatoriu ca un producator care are o cifra importanta de piata si se pozitioneaza in topul furnizorilor de mortare uscate din Romania sa promoveze, in mod exclusiv, modele conforme cu prevederile standardelor internationale. In general, produse de slaba calitate sunt livrate, din pacate, nu doar de micii fabricanti locali, ci si de companii mari orientate inspre fabricatia de sisteme de tip "low-cost". Acestea au un nivel de performanta atat de scazut incat nu mai corespund niciunei norme. In ceea ce priveste publicitatea, inclusiv firmele serioase au optat pentru o strategie de marketing caracterizata prin agresivitate, considerand ca aceasta este o cale sigura de potentare spectaculoasa a rezultatelor. Reclama are, mai ales in Romania, un impact hotarator asupra formarii deciziei de achizitie, avand in vedere faptul ca subiectul caruia i se adreseaza (in general, publicul larg) nu detine suficiente informatii tehnice pentru a alege in cunostinta de cauza. Astfel, a devenit tot mai vehiculata metoda de a folosi publicitatea ca pe un scut care sa ascunda deficientele unor produse. Desi acest lucru nu poate fi considerat benefic, publicitatea respectiva isi atinge tinta cu destula acuratete.
- In aceste conditii, care sunt perspectivele pe termen scurt/mediu?
- Noua fabrica  Baumit a fost deschisa intr-o perioada in care criza economica se manifesta in plenitudinea fortei sale. In prezent, capacitatea globala a firmei este utilizata la un nivel de 30% - 40%. Unitatea din Bolintin are posibilitatea de a-si dubla productia, in cazul in care cererea va justifica o astfel de masura, intrucat - din punct de vedere constructiv - a fost in asa fel proiectata incat sa permita instalarea unei a doua linii (ceea ce ar duce la dublarea capacitatii, pana la aproximativ 600.000 tone/an). In ceea ce priveste exploatarea carierei de calcar pe care o detinem in apropiere de Teius, materiile prime obtinute pot fi utilizate pentru executia unor eventuale lucrari de infrastructura rutiera, cu atat mai mult cu cat una dintre viitoarele autostrazi se va afla in proximitatea amplasamentului respectiv. Asa cum rezulta din experienta detinuta de alte state europene occidentale, derularea unui astfel de proiect atrage dezvoltarea puternica a regiunilor pe care le strabate, in sensul construirii de moteluri, statii de distributie a carburantilor. Cu toate acestea, ponderea cea mai importanta in cifra de afaceri a unei firme din  domeniul nostru este detinuta de materialele livrate pentru realizarea de obiective cu destinatie rezidentiala, care speram ca se vor relansa, desi intr-un ritm atenuat. Exista, asadar, posibilitatea ca domeniul constructiilor sa redevina un "motor" principal al economiei din Romania. In cazul companiei noastre, o cota de 15% - 20% din productie este destinata reparatiilor, intrucat fatadele reprezinta sisteme constructive ce trebuie, in mod periodic, intretinute si reabilitate. De aceea, conform prognozelor proprii, vom ajunge in 2014 la o situatie a vanzarilor similara celei consemnate in 2008 (in ceea ce priveste infrastructura, lucrurile se vor precipita). Ne bazam pe faptul ca exista cerere, precum si o tendinta de concentrare a furnizorilor, ceea ce va duce la accentuarea trendului de transformare a pietei intr-un oligopol. 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter