RO EN
Coșul este gol

ANALIZA: Stabilizare pe piata materialelor pentru acoperisuri-terasa

Piata europeana de materiale pentru acoperisuri de tip terasa s-a stabilizat anul trecut, dupa o perioada relativ indelungata de scadere, diminuandu-se cu numai -1%, ca valoare, in timp ce in 2014 pierderile au fost de -17,2%. Pentru anul in curs, expertii biroului de analiza Interconnection Consulting Group – Austria iau in considerare o dezvoltare transnationala relativ accelerata a afacerilor specifice acestui segment de activitate. „Livrarile din Germania, Austria, Franta si statele Benelux (cele mai importante piete europene pentru materialele de etansare destinate realizarii acoperisurilor tip terasa) au fost evaluate, in 2015, la aproape 1,2 miliarde euro, ceea ce arata cu destula acuratete dimensiunea acestui domeniu de activitate. Principalele majorari s-au consemnat mai ales in Germania (+5%) si zona Benelux (+9,5%), dar trebuie subliniat ca situatia ramane eterogena, in functie de fiecare tara in parte. De exemplu, in Germania, sporirea investitiilor private contribuie in mod direct la majorarea vanzarilor de etansanti pentru acoperisuri plane, mai ales pe segmentul lucrarilor de renovare, ce atrag 56,1% din oferta. Pe termen mediu, vanzarile se vor majora continuu, mai ales ca, in intervalul 2014-2018, s-a estimat un indice compozit CAGR de +4,3%, ca valoare. In schimb, in statele Benelux, cresterea a fost de +10,4% in ceea ce priveste cantitatea, imbunatatirea vizibila a conditiilor economice fiind intrucatva o garantie a continuarii trendului ascendent, cel putin pana in 2018”, precizeaza specialistii Interconnection.
In cadrul cercetarii se mai arata ca, spre deosebire de cele stabilite anterior, industria franceza a materialelor de etansare pentru acoperisuri tip terasa s-a confruntat cu o diminuare puternica, de -17%, din punct de vedere valoric. „Scaderea economica din Franta s-a reflectat si printr-un regres al volumului lucrarilor de constructii, ceea ce a afectat piata de acoperisuri plane. In plus, situatia politica destul de tensionata afecteaza in mod direct segmentul analizat, ceea ce ne face sa preconizam ca livrarile nu se vor redresa pana in 2018. Totusi, in Austria, piata specifica stagneaza, consemnandu-se, in mod interesant, o scadere de -0,3% a rulajului celor mai importante companii furnizoare, in contextul in care vanzarile s-au majorat cu +1,4%, ceea ce indica modificari de pret. Ajustarea respectiva a avut loc ca urmare a competitiei acerbe dintre companiile locale si concurentii acestora din tarile invecinate Austriei, tendinta ce urmeaza sa se observe si in 2016. Astfel, doar din 2017 este posibil un trend ascendent sustenabil in Austria, gratie unei cresteri reale a cererii”, a declarat Andreas Erdpresser, autorul cercetarii.
Cota majoritara a produselor pe baza de bitum
Ca de obicei, analiza include, in mod extensiv, stabilirea cotelor pe care le are fiecare solutie in parte pe piata europeana a acoperisurilor tip terasa. Astfel, produsele pe baza de bitum sunt preferate in mod absolut, aceste mixturi derivate avand de pilda o pondere de 80% in Germania. Conform Interconnection, PVC-ul are insa o rata mai buna de crestere a gradului de utilizare ca sistem de etansare pentru acoperisurile plane, deoarece avantajele acestuia privind procesarea facila si sustenabila sunt evidente. In statele Benelux, solutiile pe baza de PVC se folosesc deja in proportie de 40%, iar acest nivel este in crestere. De asemenea, alte materiale alternative – precum cele bazate pe cauciuc sau lichide – au sansa sa devina competitoare de succes ale bitumului. „Insa, tot incontestabil, in comparatie cu etansantii din PVC, bitumul este preferat ca urmare a pretului mult mai scazut. Astfel, in Benelux, pretul mediu pentru sistemul din PVC este de 6,05 euro pe metru patrat, iar bitumul costa numai 3,99 euro. In Austria, solutiile pe baza de PVC sunt promovate la un pret mediu de 5,24 euro pe metru patrat, iar in Germania cele pe baza de bitum pot fi achizitionate la 3,68 euro pe metru patrat”, a mai subliniat Andreas Erdpresser.
In fine, dar nu in ultimul rand, toate pietele analizate si, prin extensie, inclusiv cea europeana se caracterizeaza printr-un grad ridicat de concentrare, tendinta respectiva urmand sa se remarce si pe termen mediu. In Germania, primele cinci companii specializate controleaza 70,3% din piata, iar in Austria primele cinci firme detin chiar 79,2%, in crestere fata de 2014. De asemenea, se observa si concentrari regionale, pe zone, cu precadere in partea centrala si de est a continentului, dar si in vestul Europei, iar in acest domeniu de activitate liderii sunt reprezentati de corporatiile Soprema, Sika, Bauder si Vedag, dupa cum se mai arata in cadrul studiului.
In consecinta, de la niveluri de 1,19 miliarde euro si 277,4 milioane mp in 2015, vanzarile de sisteme de etansare pentru acoperisuri de tip terasa vor ajunge, in Europa, la 1,2 miliarde euro si 278,9 milioane mp in acest an, pentru ca in 2017 sa se extinda la 1,23 miliarde euro si 282,2 milioane mp, iar in 2018 la 1,28 miliarde euro si 293,5 milioane mp. Astfel, intervalului 2014-2018 ii corespund cresteri medii compozite (CAGR) de 1,3% in ceea ce priveste cantitatea comercializata si de 1,5%, ca valoare. In pofida unor probleme specifice, „partea leului” ii va reveni Germaniei, in perioada 2015-2018, cu indicatori consecutivi de 495,5 milioane de euro si 121,4 milioane mp in 2015, circa 512,5 milioane de euro si 123,6 milioane mp in 2016, peste 541,3 milioane de euro si 127,9 milioane mp in 2017, respectiv 558,6 milioane de euro si 132,3 milioane mp in 2018. Si in acest caz, indicii CAGR ai perioadei 2014-2018 sunt de 3% (cantitativ) si 4,3% (valoric). Informatii suplimentare, la www.interconnectionconsulting.com

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter