Piata europeana de materiale naturale pentru pardoseli (parchet si podele din lemn) s-a majorat in 2016 (ca de altfel si in 2015), dupa o perioada indelungata de stagnare, ce a survenit unei scaderi puternice in primul an de recesiune, sporind, in precedentele 12 luni cu +1,9% din punct de vedere valoric. Pentru intervalul urmator, mai precis pana in anul 2020, specialistii biroului de analiza Interconnection Consulting Group - Austria iau in considerare o majorare a indicelui compozit CAGR de +3,1%, tot in ceea ce priveste cifra de afaceri cumulata din industrie, insa pe fondul unei accentuari a competitiei atat in randul marilor producatori de astfel de elemente destinate amenajarii incintelor, precum si ca urmare a concurentei exercitate de fabricantii din Asia.
In acest sens, conform cercetarii, la nivelul lui 2016 s-a constatat ca vanzarile de parchet din lemn natural si podele din acelasi material au sporit, pe plan european (mai precis in 16 tari analizate), cu +2,9% fata de anul precedent, pana la circa 102,02 milioane mp (in cuantum de peste 2,79 miliarde euro), iar pana in 2020 se asteapta, pe de-o parte, o majorare de +1,6% a acestui nivel cantitativ de referinta (la 108,17 milioane mp), iar pe de alta parte se ia in considerare o crestere valorica de +3,1% (pana la 3,15 miliarde euro). „Ca structura, in Europa, cel mai important segment al pietei produselor din lemn autentic pentru pardoseli este cel al parchetului (cu 84% din vanzari), o cota de 13,6% revenind podelelor de tip «dusumea» din lemn masiv si trebuie afirmat ca rata de crestere pentru categoria preponderenta de materiale o depaseste pe cea medie a segmentului de piata, in ansamblul sau. La o privire atenta asupra domeniului parchetului din lemn, se constata ca sortimentele preponderente sunt cele triplustratificate cu design clasic (39% din vanzari), urmate de cele triplustratificate in stil rustic (country), adica parchetul lat (31,7%) si de elementele de parchet din lemn in doua straturi (26,1%)”, se precizeaza in studiul Interconnection.
Stejarul este considerat cea mai buna esenta pentru parchet
Potrivit cercetarii, anul trecut, stejarul a fost - si ramane in continuare - materialul numarul unu pentru fabricarea elementelor din lemn autentic, destinate pardoselilor. „Astfel, in 2016, in industria europeana a prelucrarii lemnului pentru pardoseli, cota procentuala ce revine procesarii bustenilor de stejar a fost de 82,8%, la nivelul tuturor celor 16 state analizate. In plus fata de robustetea materialului in sine, stejarul este mult mai economic decat alte esente de lemn. Dar pe plan european sunt preferate si alte sortimente de parchet si dusumele din lemn, cum ar fi cele din esente tropicale, din nuc, cires si alti arbori fructiferi, fiecare cu o cota de circa 4% din totalul pietei analizate, insa acestea sunt mult mai scumpe decat cele din stejar si multi beneficiari nu-si permit sa achizitioneze asemenea produse, din categoria de lux”, a explicat Jan Hudak, autorul cercetarii.
Din punct de vedere structural (ca grad de concentrare), specialistul Interconnection arata ca, atunci cand se pune problema pardoselilor din lemn autentic, segmentul respectiv de piata continua sa fie fragmentat. Practic, potrivit cercetarii, actualmente nu mai putin de 200 de producatori de parchet din lemn sunt activi in Europa, iar in lipsa unor bariere comerciale, orice fabricant are posibilitatea de a accesa relativ usor aceasta piata, motiv pentru care tot mai multe companii noi (in general, de pe alte continente si cu precadere din Asia) „invadeaza” pur si simplu acest subdomeniu din industria prelucrarii lemnului. Comentand aceste informatii, Jan Hudak concluzioneaza ca „in pofida acestei situatii de fragmentare continua, la fel ca in 2015, cele mai importante companii din sector raman Bauwerk Boen Group, Hamberger Flooring, Parador, Tarkett, Panaget, Unilin, Kährs, Meister sau Margaritelli. In acelasi timp, piata parchetului si podelelor din lemn autentic se confrunta cu diverse presiuni, exercitate de fabricantii altor categorii de produse pentru finisarea pardoselilor. In particular, este vorba de promotorii parchetului laminat, ce devine tot mai popular in Europa, tocmai din cauza faptului ca da iluzia lemnului real si se comercializeaza la preturi din ce in ce mai reduse”.
***
In nota obisnuita, studiul Interconnection este insotit de o serie de diagrame, dintre care cea mai relevanta indica faptul ca, in intervalul 2016-2020, parchetul din lemn de stejar va ramane predominant pe piata, cu o cota medie cantitativa de 82,9%. De asemenea, dintre alte sortimente, isi vor mentine cota cele din lemn tropical (cu un nivel de circa 3,9%), dar si cele din nuc si diversi alti arbori fructiferi (3,4%). Informatii suplimentare, la www.interconnectionconsulting.com, iar pentru a vizualiza diagrama ce prezinta evolutia cantitativa/valorica a pietei si structura sortimentelor specifice, click aici si aici!