Operatiunile Trane Romania s-au intensificat pe plan local dupa anul 2003, in prezent subsidiara autohtona, cu o cifra de afaceri de aproximativ 8 milioane de euro, detinand o pozitie competitiva solida pe segmentul solutiilor HVAC de racire cu apa. Perspectivele de dezvoltare sunt optimiste, avand in vedere cresterea continua a exigentelor cu privire la eficienta energetica, protectia mediului si respectarea prevederilor directivei masinilor 2006/42/EC. In continuare, Anca Nichitov, country leader Trane Romania puncteaza cateva elemente specifice acestei piete.
- Cum a evoluat cererea in ultima perioada?
- Cladirile de birouri au consemnat o dezvoltare destul de buna din punct de vedere al solicitarilor de instalatii HVAC, mai ales in zona Capitalei, la nivelul intregii tari compania noastra raportand o crestere de aproximativ 10% pe un mix format din proiecte de tip industriale, office si retail. In acest din urma domeniu ne asteptam la un proces amplu de inlocuire a echipamentelor de conditionare a aerului, explicabil prin calitatea destul de precara a solutiilor alese initial. Se poate afirma ca piata de inlocuiri a devenit deja un fenomen, iar la aceasta au contribuit inclusiv imbunatatirea gradului de informare a beneficiarilor, precum si aplicarea exigentelor legislatiei comunitare. Mai trebuie adaugat ca operatiunile de service au inceput sa aiba o pondere semnificativa in cifra de afaceri, 20% in cazul nostru.
- Ce directii noi de dezvoltare vizati?
- Avem o experienta vasta in domeniul HVAC si incercam sa exploatam la maximum acest avantaj. Un aspect diferit fata de anul precedent este reprezentat de extinderea activitatii de inchiriere. Avem o baza locala extinsa contiand chillere dotatecu racorduri de conectare rapida, care sunt folosite la patinoare, pentru inlocuirea temporara a instalatiilor defecte sau in cazul intarzierii echipamentelor comandate la diverse proiecte etc.
- Care sunt problemele majore ale bransei in care activati?
- Improvizatia si orientarea achizitiilor in functie de criteriul pretului sunt cele mai grave. Ar mai fi de adaugat modul deficitar de administrare a proiectelor. Pentru optimizarea raportului dintre investitie si eficienta energetica ar fi de preferat o comunicare mult mai deschisa intre toate entitatile implicate in decizie. Actualmente, managementul se realizeaza intr-un sistem inlantuit care duce la cresteri succesive ale pretului de la furnizor catre clientul final cat si la diluarea calitatii. Ar fi de dorit o relatie deschisa si directa a managerului de proiect cu toate entitatile implicate, pentru a obtine o performanta superioara a lucrarii.
- Enumerati masurile prin care intentionati sa va consolidati cota de piata?
- Prima dintre acestea este inovatia. Gama de produse este in permanenta schimbare, astfel incat putem afirma ca in 2018 portofoliul Trane nu va mai include nimic din ceea ce cuprindea in urma cu cativa ani. Acest ritm alert de dezvoltare, inclusiv in ceea ce priveste agentii de refrigerare, ne asigura dinamica de care avem nevoie pe o piata tot mai orientata spre sustenabilitate. In ceea ce priveste personalul, il specializam la un nivel foarte ridicat, totodata punand accentul pe cresterea loialitatii fata de companie - element strategic esential, incurajat de managementul Trane.