Anul 2019 a fost un an foarte bun pentru Power Electric, furnizor local de sisteme de iluminat profesional, compania inregistrand o majorare de 15% a cifrei de afaceri, la 64 milioane de lei. In ciuda efectelor pandemiei, activitatea din 2020 si-au continuat cursul, sustinuta de proiecte importante demarate anul trecut si care se finalizeaza in acest an. Afacerile din prima jumatate a anului in curs sunt cu 8% peste nivelul perioadei corespunzatoare din 2019, iar prognozele pentru intregul exercitiu financiar in curs indica o crestere de 10% a veniturilor.
Marca inregistrata a Power Electric este CAN&POWER, insa portofoliul companiei include branduri de referinta din domeniu, precum Philips, Gewiss sau Zumtobel.
Prezenta pe piata din Romania din 1994, compania ofera solutii de iluminat complete, inovatoare si eficiente din punct de vedere energetic, impreuna cu dispozitive electrice si alte produse pentru industria constructiilor.
Interviu cu Florin Niculae (44 de ani), director general al Power Electric si manager cu o experienta profesionala de 26 de ani in industria instalatiilor si echipamentelor electrice.
- Ce evolutie a avut piata corpurilor de iluminat in 2019 si ce perspective sunt pentru viitor?
- In cursul anului 2019 a fost inregistrat un trend ascendent, inregistrand o crestere de 5% fata de anul 2018 pentru intreaga piata de distributie a corpurilor de iluminat si materialelor electrice. In contextul efectelor produse de pandemia Covid-19, insa, din luna martie 2020 pana in prezent estimam o scadere cu 20% fata de aceeasi perioada a anului 2019. Din cifrele avute la dispozitie pana in acest moment, estimam ca valoarea anuala a pietei in 2020 va fi cu 10% sub anul trecut.
Evolutia pietei romanesti este foarte strans legata de situatia globala si de aceea este foarte dificil sa ne pronuntam in ceea ce priveste dezvoltarea sectorului de constructii in UE pe termen mediu si lung pentru urmatorii ani. Trebuie sa mentionam faptul ca piata de constructii a fost foarte afectata in Europa de Vest, iar impactul anual financiar adus asupra UE nu poate fi inca determinat.
In plus, ultimul trimestru al anului are intotdeauna un impact semnificativ asupra performantei anuale totale a pietei materialelor electrice, de aceea trimestrul patru va avea un impact puternic asupra performantei intregului an 2020 si va fi un indicator important a ceea ce ar trebui sa ne asteptam de la anul urmator.
- Ce impact a avut pandemia de Covid-19 asupra acestui sector si asupra activitatii companiei?
- Impactul pandemiei este evident in toate domeniile, iar piata materialelor electrice nu face exceptie. Totusi, trebuie sa analizam fiecare segment de business de pe piata noastra pentru a ne face o idee mai buna, intrucat acestea nu au fost afectate in mod egal de impactul economic al Covid-19. Canalele traditionale, in special distribuitorii si micile magazine de retail, sunt cele mai afectate din luna martie, din cauza masurilor de izolare impuse. In aceeasi perioada am observat o crestere in proiectele de constructii si lighting design pe segmentul rezidential, iar in ceea ce priveste retailerii majori din canalul Do-It-Yourself (DIY), acestia au avut o performanta sustenabila, cel putin in domeniul nostru de activitate.
- Care au fost cele mai mari proiecte la care ati participat anul trecut si in 2020?
- Am semnat contracte pentru numeroase proiecte pe partea de lighting design, control si aprovizionare, printre care mentionam cladiri de birouri, hale industriale, centre logistice, proiecte rezidentiale, horeca etc.
Dar de departe cel mai important, datorita faptului ca este primul de acest fel in Romania, este stadionul din Arad UTA "Francisc Neuman", o executie realizata cu ajutorul tehnologiei LED cu control DMX. DMX este un protocol de control care permite utilizatorilor sa aiba cel mai inalt nivel de control asupra iluminatului. Protocolul DMX permite experiente de iluminat personalizate, astfel proiectantii de iluminat pot fi flexibili si pot crea scenarii dinamice impresionante. Proiectul a fost conceput impreuna cu Signify/ Philips si executat de echipa noastra.
In momentul de fata avem o colaborare sustinuta cu producatori renumiti, cum ar fi Signify (Philips), Zumtobel, Modular, Artemide, Gewiss, SLV sau Reggiani, cu cea mai mare cerere inregistrata pentru categoria corpuri de iluminat.
- Ce obiective aveti stabilite pe termen scurt si mediu?
- In momentul de fata ne focusam pe gasirea unor solutii cat mai eficiente pentru a trece cu bine de efectele pandemiei de pe piata romaneasca. Suntem constienti de dificultatile intampinate de intreprinderile mici si mijlocii inca din martie-aprilie. In perioadele de contractie economica, contrar credintei comune ca firmele ce activeaza pe o anumita piata ar trebui sa fie mai flexibile, strategia noastra este sa mentinem disciplina stabilita anterior cu proprii furnizori si clienti in politicile comerciale. Vedem asta ca pe o cheie pentru a depasi conditiile depresive din piata.
Un alt factor important este nivelul serviciilor oferite de fiecare business in parte. Timpurile in care doar pretul sau termenul de plata scazut jucau un rol in incheierea unei afaceri s-au terminat. In acest moment nivelul de cunoastere, asistenta, schemele de preturi legate de servicii si viteza de actiune sunt factorii cheie ai succesului. In acest sens, obiectivul nostru este sa crestem abilitatile echipelor noastre in ceea ce priveste imbunatatirea modului in care ne deservim clientii, mai degraba decat ceea ce servim. Acest lucru este crucial pentru o crestere durabila pe termen lung a oricarei conditii de afaceri/ de piata.
- Care este impactul digitalizarii si al noilor tehnologii in companie?
- Focusul nostru in perioada urmatoare este strans legat de conceptul IoT (Internet of Things): sisteme de automatizare si control de tip smart home, smart office sau smart city, de aceea ne instruim echipa pentru a putea fi prezenti in toate stadiile furnizarii acestor tipuri de solutii: de la proiectare la livrarea produselor, precum si programarea, darea in functiune si mentenanta.
De asemenea, investim in continuu in resursele noastre IT si ne ajutam clientii sa se dezvolte mai mult din punct de vedere digital fata de cum erau inainte de interactiunea cu noi. In mod sigur, aceasta nu inseamna ca asistenta tehnica de care este nevoie in mare masura in Romania lipseste din abordarea noastra, dimpotriva, echipa noastra de specialisti este intotdeauna gata sa ofere asistenta tehnica impreuna cu informatii despre produs, generarea solutiilor si oferirea de optiuni diferite de la diversi furnizori pentru a raspunde nevoilor exacte ale clientului.
Ne gandim la diverse solutii digitale cu diferite materiale tehnice incluse pentru clienti, dar si la factorii umani cu multi ani de experienta in domeniu care se afla in spatele fiecarui produs. Asta am facut si este ceea ce vom face si in viitor urmarind intotdeauna o imbunatatire a pietei de iluminat din Romania.