Investitiile planificate de Transgaz in urmatorii zece ani pentru extinderea retelei de transport al gazelor naturale au o valoare cumulata de 4,12 miliarde euro, cel mai important proiect fiind BRUA, ce prevede realizarea infrastructurii necesare transportului de gaze naturale pe coridorul Bulgaria - Romania - Ungaria - Austria. Prima etapa a proiectului, cu o valoare de 478,6 milioane de euro, se afla in constructie si urmeaza sa fie finalizata in octombrie 2020.
Prima etapa a proiectului consta in constructia conductei Podisor - Recas (32” x 63 bar), cu o lungime de 479 km si trei statii de comprimare a gazelor, la Podisor, Bibesti si Jupa. Fiecare statie va fi echipata cu doua agregate de comprimare (unul in functiune si unul in rezerva), cu posibilitatea de asigurare a fluxului bidirectional de gaze. La finalizarea proiectului, capacitatea de transport al gazelor naturale spre Ungaria va ajunge la 1,75 miliarde mc/an, iar spre Bulgaria, la 1,5 miliarde mc/an.
Spre deosebire de BRUA Faza I, care este considerat un proiect de securitate a aprovizionarii, BRUA Faza II este considerat un proiect comercial, iar decizia finala de implementare se va lua doar daca proiectul este comercial viabil. Aceasta etapa propune construirea conductei Recas - Horia (32” x 63 bar), cu o lungime de aproximativ 50 km, amplificarea celor trei statii de comprimare (Podisor, Bibesti si Jupa) prin montarea unui agregat suplimentar de comprimare in fiecare statie, precum si amplificarea statiei de masurare a gazelor existente SMG Horia. Dupa implementarea acestei etape, capacitatea de transport spre Ungaria ar ajunge la 4,4 miliarde mc/an, iar cea spre Bulgaria se va mentine la 1,5 miliarde mc/an.
In cazul etapei a doua a BRUA, s-au realizat proiectul si documentatia tehnica si a fost obtinuta autorizatia de construire. Lucrarile efective sunt programate in perioada 2020-2020, valoarea totala a investitiei urmand a ajunge la 74,5 milioane de euro.
Proiect de 376 milioane de euro pentru preluarea gazelor din Marea Neagra
Dezvoltarea pe teritoriul Romaniei a Coridorului Sudic de Transport pentru preluarea gazelor naturale de la tarmul Marii Negre reprezinta un obiectiv major al Transgaz, ce consta in construirea unei conducte telescopice de transport al gazelor naturale pe ruta Tuzla - Podisor, cu o lungime de 308,3 km, care sa faca legatura intre resursele de gaze naturale disponibile la tarmul Marii Negre si coridorul BRUA. Conducta va fi amplasata in zona de sud-est a tarii, iar traseul acesteia urmeaza directia generala de la sud-est spre vest, traversand judetele Constanta, Calarasi si Giurgiu.
Constructia conductei este planificata in perioada 2020-2020, valoarea investitiei fiind de 371,6 milioane de euro.
Conform proiectului Strategiei Energetice a Romaniei 2019-2030 cu perspectiva anului 2050, productia de gaze naturale va scadea, dupa ce atinge un nou varf de 132 TWh in 2025, ca urmare a productiei din Marea Neagra, la 96 TWh in 2030 si la 65 TWh in 2050. Deoarece productia onshore este de asteptat sa scada, mentinerea unui grad redus de dependenta fata de importuri este conditionata de dezvoltarea rezervelor descoperite in Marea Neagra.
Dezvoltarea SNT in zona de nord-est a Romaniei
Avand in vedere necesitatea imbunatatirii alimentarii cu gaze naturale a regiunii de nord-est a Romaniei si tinand seama de perspectiva oferita de conducta de interconectare dintre Romania si Republica Moldova (Iasi-Ungheni), de a oferi capacitati de transport gaze naturale spre/ dinspre Republica Moldova, sunt necesare o serie de dezvoltari in sistemul romanesc de transport gaze naturale astfel incat sa poata fi asigurati parametrii tehnici adecvati cerintelor de consum din regiunile vizate, arata Transgaz.
Aceste investitii vizeaza construirea unor conducte de transport al gazelor naturale pe directia Onesti - Gheraesti (DN 700, Pn 55 bar, cu o lungime de 104,1 km) si pe ruta Gheraesti - Letcani (DN 700, Pn 55 bar, cu o lungime de 61,05 km), precum si constructia a doua statii de comprimare a gazelor naturale, la Onesti si Gheraesti, cu puteri instalate de cate 9,14 MW fiecare.
Investitiile, cu o valoare totala de 174,25 milioane de euro, vor fi dezvoltate in perioada 2020-2021.
BRUA III - peste 530 milioane de euro pentru extinderea pana la Nadlac
In functie de volumele de gaze naturale disponibile la tarmul Marii Negre, (care nu vor putea fi preluate de Culoarul BRUA), pe termen lung Transgaz are in vedere dezvoltarea capacitatii de transport pe culoarul Onesti - Coroi - Hateg - Nadlac. Proiectul presupune reabilitarea sau inlocuirea unor conducte existente ce apartin SNT, construirea unor conducte noi instalate in paralel cu cele existente, dezvoltarea a 4 sau 5 statii noi de comprimare, cu o putere totala instalata de aproximativ 66 - 82,5MW, precum si cresterea capacitati de transport al gazelor naturale spre Ungaria cu 4,4 miliarde mc/an.
In prezent Transgaz a elaborat studiul de prefezabilitate privind dezvoltarea acestui culoar, iar in vederea optimizarii si eficientizarii atat a procesului de implementare, cat si a posibilitatilor de atragere a unor finantari nerambursabile, culoarul a fost impartit in doua proiecte, ce vizeaza asigurarea curgerii reversibile pe interconectarea Romania - Ungaria si dezvoltarea SNT intre Onesti si Bacia.
Termen de finalizare pentru intreg coridorul este stabilit in anul 2025, valoarea estimata a investitiei ajungand la 530 milioane de euro.
"Subliniem faptul ca, realizarea acestui coridor depinde in continuare de evolutia cererii de capacitate, respectiv de rezultatele proceselor de explorare/ exploatare a zacamintelor de gaze naturale din Marea Neagra sau din alte perimetre on-shore, o decizie finala de investitie putand fi luata doar in momentul in care cererea de capacitati suplimentare este confirmata prin acorduri si contracte de rezervare", precizeaza reprezentantii Transgaz.
Noi dezvoltari ale SNT in scopul preluarii gazelor de la tarmul Marii Negre
Transgaz a finalizat studiul de fezabilitate si proiectul tehnic pentru o conducta de transport al gazelor naturale cu o lungime de aproximativ 25 km si diametru DN 500, de la tarmul Marii Negre pana la conducta existenta de transport international gaze naturale T1. Capacitatea de transport este 1,23 miliarde mc/an, conform procesului Open-Season publicat pe site-ul Transgaz. Documentatiile si proiectul tehnic pentru derularea acestui proiect au fost finalizate, constructia fiind planificata in perioada 2020-2021. Termenul de finalizare depinde, insa, de graficele de realizare a proiectelor offshore din amonte.
Valoarea estimata a investitiei este de 9,14 milioane de euro.
Interconectarea Romania - Serbia, proiect de 56 milioane de euro
Proiectul "Interconectarea Sistemului National de Transport gaze naturale cu sistemul similar de transport gaze naturale din Serbia" consta in construirea unei conducte de interconectare a SNT al gazelor naturale cu sistemul de transport specific din Serbia, pe directia Recas - Mokrin, cu o lungime de aproximativ 97 km, si a unei statii de masurare a gazelor naturale. Proiectul va consta in construirea unei conducte noi de interconectare pe directia Recas - Mokrin, cu o lungime de 97 km din care aproximativ 85 km pe teritoriul Romaniei si 12 km pe teritoriul Serbiei, si cu o capacitate de transport de maximum 1,6 miliarde mc/an, precum si in constructia unei statii de masurare gaze naturale, amplasata pe teritoriul Romaniei.
Pana in acest moment a fost obtinuta autorizatia de construire. In acest an sunt programate procedurile de achizitie publica, constructia fiind planificata in perioada 2020-2021. Valoarea totala estimata a investitiei ajunge la 56,21 milioane de euro, din care lucrarile de executie sunt estimate la 43,93 milioane de euro, iar activitatile conexe (obtinerea terenului, proiectare, consultanta tehnica, audit si asistenta tehnica) ar ajunge la 12,28 milioane de euro.
Modernizare SMG Isaccea si SMG Negru Voda
Proiectul de modernizare a statiilor de monitorizare a gazelor (SMG) Isaccea si Negru Voda consta in construirea a doua statii noi de masurare, care sa le inlocuiasca pe cele existente. In cazul SMG Isaccea 1, statia se va construi in incinta celei existente, iar in cazul SMG Negru Voda 1, pe un amplasament situat in apropierea unitatii existente. Proiectul de constructie a SMG Isaccea 1 se afla in executie, termenul de finalizare fiind stabilit pana la finele acestui an, proiectul fiind evaluat la 13,88 milioane de euro. In cazul SMG Negru Voda 1, constructia este planificata in perioada 2020-2021, valoarea investitiei fiind estimata la 12,77 milioane de euro.
In cele doua locatii, dupa finalizarea investitiilor curente, sunt planificate noi lucrari de modernizare, SMG Isaccea 2 si SMG Negru Voda 2, in vederea realizarii curgerii bidirectionale pe conducta T2. Studiile si documentatiile sunt planificate in perioada 2021-2023, iar implementarea efectiva si punerea in operare sunt programate in intervalul 2023-2024. Conform Transgaz, acest proiect va fi dezvoltat in functie de rezultatele evaluarii cererii de piata pentru capacitatea incrementala pentru punctele de interconectare situate pe conductele T2 si T3 pe directia de transport Bulgaria - Romania - Ucraina (culoarul transbalcanic). Valoarea estimata a investitiei este de 26,65 milioane de euro.
Alte lucrari de modernizare in cadrul acelorasi SMG - Isaccea 3 si Negru Voda 3 - vor fi realizate ulterior in vederea realizarii curgerii bidirectionale pe conducta T3. Etapele pregatitoare constructiilor sunt planificate in 2023-2025, constructiile efective in 2026-2027, iar punerea in functiune este programata pentru 2028. Valoarea estimata a investitiei este de 26,65 milioane de euro.
Interconectarea SNT cu sistemul de transport din Ucraina
Cu o valoare estimata la 125 milioane de euro, acest proiect prevede constructia unei conducte de transport pe directia Gheraesti - Siret, cu o lungime de 130 km. In plus, va mai fi construita o statie transfrontaliera de masurare a gazelor si vor fi amplificate statiile de comprimare Onesti si Gheraesti. Proiectul se afla intr-o faza incipienta, capacitatile care urmeaza sa fie dezvoltate urmand a fi stabilite ulterior. In cazul acestei investitii a fost finalizat studiul de fezabilitate, in perioada 2020-2020 fiind planificate elaborarea documentatiilor si organizarea licitatiilor. Constructia este planificata in 2022-2024, iar punerea in functiune, in 2025.
Peste 400 de milioane de euro pentru extinderea SNT in zona de nord-vest
In ceea ce priveste dezvoltarea/ modernizarea infrastructurii de transport al gazelor naturale in zona de nord-vest a Romaniei, conform Studiului de Prefezabilitate, se vor construi conducte de transport si instalatii aferente pe tronsoanele Horia - Mediesu Aurit, Sarmasel - Mediesu Aurit si Huedin - Alesd, precum si o statie de comprimare a gazelor naturale, la Mediesu Aurit.
Proiectul urmeaza sa fie dezvoltat tinand cont de proiectele de importanta majora aflate deja in derulare, care urmeaza sa fie executate pe teritoriul Romaniei, prioritizarea acestuia fiind legata de evolutia celorlalte proiecte. Avand in vedere anvergura acestui proiect, se propune implementarea acestuia in faze, astfel: etapa 1, constructia conductei Horia - Bors (in perioada 2021-2022), etala 2 - constructia conductelor Bors - Abramut si Huedin - Alesd, plus executia statiei de comprimare de la Mediesu Aurit (2023-2025) si etapa 3 - construirea conductelor pe directia Abramut - Mediesu Aurit si Sarmasel - Mediesu Aurit (2024-2026).
Valoarea estimata totala a investitiei este de 405 milioane de euro.
Cresterea capacitatii de transport pe directia Giurgiu-Ruse
In functie de capacitati, proiectul consta in construirea unei conducte noi de transport al gazelor naturale si a instalatiilor aferente, construirea unei noi subtraversari la Dunare si amplificarea SMG Giurgiu. In aceasta perioada sunt in executie studiile de prefezabilitate si fezabilitate, proiectarea este programata in 2022-2024, constructia efectiva, in 2025-2027, cu punerea in functiune prevazuta in 2027. Valoarea estimata a investitiei este de 51,8 milioane de euro. Proiectul se afla intr-o faza incipienta, capacitatile care urmeaza sa fie dezvoltate in cadrul acestuia urmand a fi stabilite ulterior, la fel ca si solutia tehnica finala.
Eastring Romania - cel mai nou proiect Transgaz, investitie de peste 1,6 miliarde euro
Proiectul Eastring, promovat de Eustream, este o conducta cu flux bidirectional pentru Europa Centrala si de Sud-Est care are ca scop conectarea sistemelor de transport gaze naturale din Slovacia, Ungaria, Romania si Bulgaria pentru a obtine acces la rezervele de gaze naturale din regiunea Caspica si Orientul Mijlociu.
Eastring este un gazoduct de interconectare cu flux bidirectional, cu o capacitate anuala intre 225,5 GWh si 451 GWh (aproximativ 20 miliarde mc pana la 40 miliarde mc), care conecteaza Slovacia cu granita externa a UE prin Bulgaria, Ungaria si Romania. Inelul va asigura cea mai rentabila ruta de transport, directa, intre platformele de gaze din vestul Uniunii Europene si Regiunea Balcanica/ Turcia de vest - o zona cu potential foarte ridicat in a oferi gaze din diferite surse.
Prin posibilitatea de a diversifica rutele de transport precum si sursele de aprovizionare, se va asigura siguranta in aprovizionare in intreaga regiune, in principal in tarile Europei de Sud-Est. Conform studiului de fezabilitate, implementarea proiectului se va realiza in doua faze: in prima etapa se va asigura o capacitate maxima de transport de 20 miliarde mc/ an, iar in faza a doua, capacitatea va ajunge la maximum 40 miliarde mc/an.
Studiile de prefezabilitate si fezabilitate au fost incheiate pentru ambele etape, proiectarea si constructia fiind planificate in 2020-2025 pentru prima faza, respectiv 2025-2030 pentru cea de-a doua.
Valoarea estimata a investitiei pentru prima etapa ajunge la 1,297 miliarde euro, partea Romaniei (2,6 miliarde euro in total), respectiv la 357 milioane de euro pentru Romania (739 milioane de euro - total) in etapa a doua.