Tronsonul de autostrada Brasov - Fagaras, continuarea autostrazii A4 in sudul litoralului, pana la Olimp, si extinderea Magistralei 5 de metrou pana la Pantelimon sunt trei proiecte importante ce vor fi lansate in perioada urmatoare, potrivit ministrului Transporturilor Catalin Drula. Oficialul a sustinut vineri o conferinta de presa in care si-a expus planurile pe care le are din fotoliul de ministru.
"Sectorul A13 Brasov-Fagaras a facut parte din autostrada Transilvania si a fost cumva abandonat undeva in sertare de 10 ani si as vrea sa-l scoatem de acolo si sa il facem, pentru ca traficul cere acest sector si ajuta Moldova, zona Brasovului, dar si zona de sud a tarii. Este un coridor important de conectare. Am spus doar Brasov - Fagaras, pentru ca Sibiu - Fagaras este deja aproape finalizat, studiul de fezabilitate este in derulare de 5 ani si acolo lucrurile sunt mai avansate", a declarat Catalin Drula.
Referitor la proiectul de continuare a autostrazii A4 in sudul litoralului, prezentata de ministrul Transporturilor ca autostrada care merge de la nord la sud, ca ocolitoare a Constantei, aceasta ar urma sa continue peste canalul Dunare-Marea Neagra, sa treaca pe la vest de Lacul Techirghiol si sa ajunga, cel putin in prima faza, pana in zona Olimp. "Avem in faza avansata un studiu de fezabilitate acolo. Numele nu e foarte clar la ce se refera. Se numeste «Alternativa Techirghiol», e ce v-am spus eu acum. E un obiectiv important pentru noi si vom urmari sa lansam acest proiect pentru ca are beneficii importante si trebuie construit", a explicat ministrul.
Pentru Bucuresti, Catalin Drula considera ca prioritara continuarea magistralei de metrou M5 pana in Pantelimon. "In ceea ce priveste reteaua de metrou, cea mai importanta linie (...) este, dupa mine, continuarea M5 de la Eroilor spre centrul Capitalei, la Universitate si de acolo la Iancului - Pantelimon. Aceasta magistrala est-vest care traverseaza Capitala, similara magistralei existente M2, care este de la nord la sud, deci este cealalta axa, ar ajuta enorm in termeni de trafic, care sa mearga in subteran si sa decongestionam ce-i la suprafata. Deci, as vrea sa facem o reprioritizare a proiectelor, sa nu construim linii de metrou in zone unde traficul este mai mic, unde densitatea populatiei este mai scazuta si sa facem liniile care sunt cele mai importante pentru oras. In 2016 se vorbea despre M5 ca e pe cale sa fie lansata, tot asa pe cale sa fie lansata e si in 2021, dar eu chiar vreau sa fie lansata", a precizat ministrul Transporturilor.
Investitii din PNRR pentru reabilitarea si reinnoirea retelei de cai ferate
In cadrul aceleiasi conferinte de presa, ministrul Catalin Drula mai spus ca Planul National de Rezilienta si de Redresare (PNRR) este o oportunitate de investitii, pana in 2026, in reabilitarea si reinnoirea retelei de cai ferate, pentru eliminarea celor circa 500 de restrictii de viteza existente la nivel national in acest sector.
"Politica investitionala a Romaniei in ultimii 15 ani a fost investitii mari din fonduri europene intr-un singur coridor practic, in coridorul Nadlac-Curtici, proiecte ample, de reconstructie completa, cu valoare de miliarde de euro. Concentrarea pe un singur coridor a lasat restul retelei, fie ca vorbim de magistrala Bucuresti-Craiova sau Bucuresti-Suceava, sa se degradeze, pentru ca bugetul de stat, alocarile au fost insuficiente an de an. Si aici spuneam ca ma voi lupta in acest an ca in bugetul de stat sa avem o alocare buna, dar cred ca PNRR este o oportunitate foarte buna si as vrea sa facem o schimbare de optica acolo. Sa nu ne gandim la partea feroviara din PNRR doar ca la aceste proiecte mari, enorme de reconstructie de la zero a unor coridoare, ci sa beneficiem de aceasta sansa, ca sa facem exact ce este numele programului. Adica o reforma in acest domeniu, sa facem acele reinnoiri ale magistralelor, acele eliminari ale restrictiilor de viteza", a explicat Catalin Drula.
Plan de reforma a companiilor aflate in subordinea MTI
Toate companiile din subordinea MTI care au inregistrat pierderi au avut termen pana vineri sa vina cu un plan de reforma si restructurare, unul dintre obiectivele noului ministru, Catalin Drula, fiind reforma in domeniu, in conditiile in care foarte multe companii de stat din sector inregistreaza pierderi in fiecare an.
"In subordinea ministerului sunt 55 de institutii si aproape 70.000 de angajati. Sunt foarte multe companii de stat si au foarte multe pierderi. Este foarte adevarat ca o parte din aceste pierderi au fost cauzate de epidemia prin care trecem, pentru ca sunt companii ale caror venituri vin din calatorii. Dar, dincolo de anul 2020, ele au pierderi structurale de multi ani. Si azi toate companiile (n.r. 15 ianuarie 2021) au termen sa-mi trimita un plan de reforma si de restructurare. Este o nota a Guvernului in care toate companiile care au pierderi trebuie sa vina cu un plan de reforma si de restructurare, pentru ca in fiecare an am ajuns sa punem sume enorme de la buget ca subventii sau forme echivalente de compensare de la bugetul de stat si nu mai putem avea aceste gauri negre. Trebuie sa ajungem la o eficienta si la o normalitate cu aceste companii", a declarat Catalin Drula.
Ministrul Transporturilor s-a declarat nemultumit de ceea ce se intampla atat in aceste companii din subordinea MTI, cat si in institutii si a reiterat necesitatea reformei. "Eu sunt nemultumit de ce se intampla in companiile din subordinea ministerului si in institutii. Evident, exista si lucruri pozitive si lucruri bune, dar pe ansamblu nu cred ca un ministru al Transporturilor care intra in acest moment in aceasta institutie poate spune ca lucrurile merg in regula si atunci acest al treilea obiectiv de care vorbeam, reforma, cred ca este esentiala si prioritara. Evident, lucrurile nu se pot intampla peste noapte. Unde au fost unele decizii gresite, mai ales in zona de infrastructura - deciziile luate acum 2-3-4 ani influenteaza ce se intampla astazi - vom incerca sa reparam din mers. Unde nu se poate, facem un reset", a anuntat Catalin Drula.