Recent, noul ministru al Transporturilor si Infrastructurii, Relu Fenechiu, a anuntat noile prioritati aflate pe agenda de lucru din acest an, dintre care cele mai importante sunt constituite de sporirea gradului de contractare cu pana la 80% a fondurilor europene alocate Romaniei in domeniul transporturilor (prin programul operational sectorial specific – POS-T si eliminarea pierderilor inregistrate de companiile din subordine. In cadrul unui interviu acordat agentiei Agerpres, ministrul de resort a aratat ca prima masura ce va fi luata consta in reorganizarea aparatului central al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI), respectiv a companiilor din subordine. "Numarul de angajati din companii se va diminua atat cat va fi nevoie pentru ca institutia sa fie rentabila si sa functioneze la capacitate maxima. Deocamdata, in urma analizelor pe care le-am efectuat, in cadrul aparatului central al ministerului vor fi reduse aproximativ 10% din posturi atat de conducere, cat si care implica functii de executie. La companii nu am facut inca o analiza, deoarece aceste entitati aflate in subordinea ministerului sunt multe, dar, desi exista numeroase companii, regii si multe alte forme institutionale, se impune eficientizarea activitatii. In ceea ce priveste prioritatile proprii, este vorba, in primul rand, despre atragerea fondurilor europene intr-un procent cat mai apropiat de 100% si, pentru aceasta, am purtat discutii cu cei care gestioneaza aceasta problema in minister, precum si cu Marcel Bolos, responsabil cu fondurile europene in MTI si am cautat impreuna solutiile pentru a grabi atragerea fondurilor europene. In al doilea rand, insa la fel de importanta, este eliminarea pierderilor din companii. Avem mult prea multe companii in acest minister care produc pierderi, avem mult prea multe regii - institutii care ar putea avea profit mult mai mare in conditiile nu s-ar mai fura, in conditiile in care managementul ar fi performant", a declarat oficialul guvernamental. Explicand cum va evolua sectorul de transporturi din punct de vedere al proiectelor ce vor fi derulate prin POS-T, Relu Fenechiu a subliniat ca trebuie parcurse doua etape – si anume "faza de pana la sfarsitul anului in curs, cand trebuie contractat tot si, apoi, timing-ul pana in decembrie 2015, cand trebuie sa fie terminate toate lucrarile si trasi toti banii". "Voi face tot posibilul sa se ajunga spre 100%, chiar daca acum ministerul sta cel mai prost din toate axele de finantare. Astfel, daca anul acesta nu putem avea spre 70% - 80% la contractare, inseamna ca nu mi-am facut treaba", a promis ministrul de resort.
CNADNR a trecut in subordinea departamentului pentru marile proiecte
Dupa cum se cunoaste, pana la avizul favorabil dat noului Guvern de Parlament, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) s-a aflat in subordinea MTI, insa, la data de 10 ianuarie a.c., vicepremierul Liviu Dragnea a anuntat ca aceasta institutie a fost trecuta in subordinea ministrului delegat pentru proiecte de infrastructura, urmand ca in cel mai scurt timp sa inceapa procedura juridica prin care atributiile companiei sa fie delimitate. “Ministrul Dan Sova se va ocupa de marile proiecte, inclusiv de autostrazi, iar la Ministerul Transporturilor vor ramane drumurile nationale”, a precizat Liviu Dragnea, vicepremierul aratand si ca separarea atributiilor CNADNR nu va presupune si reacreditarea companiei la nivel european, deoarece autoritatea de management pentru Programul Operational Sectorial Transport va ramane la ministerul de resort. La finele anului trecut, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, coordonat de ministrul delegat Dan Sova, a fost autorizat de Guvern sa ceara in Adunarea Generala a Actionarilor a CNADNR divizarea societatii in doua noi companii nationale, respectiv Compania Nationala de Autostrazi si Compania Nationala de Drumuri. Compania Nationala de Autostrazi va functiona sub autoritatea acestui nou departament, iar Compania Nationala de Drumuri Nationale va fi organizata sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Referindu-se la acest subiect, Relu Fenechiu a mai subliniat inca o data ca, intr-un termen care va fi decis de proceduri, "componenta drumurilor nationale din aceasta companie se va intoarce la MTI. Exista un proiect pe care eu il agreez, ce presupune ca noua Companie de Drumuri Nationale (CDN) sa se ocupe de intretinerea si repararea drumurilor care va trebui sa fie acoperita din taxa de drum, iar MTI, printr-o autoritate (directie publica din minister), se va ocupa de proiectele de infrastructura rutiera. Autoritatea de management este autorizata la Ministerul Transporturilor si aici va ramane".
Investitii Metrorex, feroviare si achizitii de echipamente
In alta ordine de idei, intrebat ce se va intampla cu investitiile derulate de Metrorex, ministrul Transporturilor si Infrastructurii a afirmat ca "exista promisiunea primului-ministru al Guvernului Romaniei si a ministrului de Finante ca vor fi alocati toti banii care vor putea fi cheltuiti pentru investitii la linia de metrou. Exista deja o suma alocata, este de vreo patru ori mai mare decat anul trecut, chiar de sase ori mai mare. In conditiile in care vor fi cheltuiti acesti bani, vor fi asigurate si celelalte fonduri pentru continuarea proiectelor". In fine, oficialul Executivului s-a mai referit la posibilitatea initierii investitiei pentru modernizarea Garii de Nord din Capitala, considerata a fi "o investitie uriasa, care trebuie facuta respectand cu strictete legislatia romaneasca si europeana si, evident, tinand cont de cele mai bune conditii calitate-pret". Tot in ceea ce priveste caile ferate, ministrul de resort urmareste ca in mandatul actual sa se finalizeze lucrarile la "peste 90% din Coridorul IV de Transport Feroviar". De asemenea, va cauta o solutie pentru protejarea investitiilor din acest domeniu, in conditiile in care pe linia ferata Bucuresti-Constanta, modernizata in urma alocarii unei sume de 100 milioane de euro, furtul masiv de componente duce la periclitarea sigurantei circulatiei si, evident, la cresterea duratei de transport de la doua ore (cat se proiectase initial) la cinci ore. Totodata, se examineaza posibilitatea achizitiei, eventual cu fonduri europene, de catre Directiile Regionale de Drumuri si Poduri (DRDP), a cate doua freze puternice pentru deszapezire pentru fiecare din cele opt regiuni aflate in administrarea acestora, precum si a altor echipamente specifice. In acelasi timp, referindu-se la reabilitarea drumurilor nationale, ministrul a concluzionat ca se vizeaza intensificarea programului national de reciclare din domeniu. "Este vorba despre un program, prin care, printr-un Parteneriat Public Privat (PPP) cu una din marile companii constructoare de utilaje pentru drumuri, doresc sa dotez cele opt directii regionale de drumuri si poduri din tara cu cate un tren de reciclare in situ. Este vorba despre utilaje complexe care sparg asfaltul in fata si, prin adaugare de bitum si sorturi in spate, este asternut un nou covor asfaltic. Doresc ca acest utilaje sa fie preluate prin PPP, pentru ca firma producatoare sa fie si cea care exploateaza si intretine aceste echipamente. Daca facem acest lucru, cu un cost estimat de 200.000 de euro pe kilometru, este posibil ca pana in anul 2020 sa avem reabilitate toate drumurile nationale din Romania la costuri minime. Sa nu se sperie constructorii romani, pentru ca bitumul si sorturile de materiale necesare ar trebui achizitionate de la aceste companii romanesti". Informatii suplimentare, la www.mt.ro