Viziunea Guvernului pentru infrastructura de transport cuprinde un angajament national de alocare anuala a 2% din PIB pentru investitiile din acest sector, respectiv 4 miliarde de euro pe an, dar si cresterea capacitatii de implementare a proiectelor, a declarat ieri Lucian Bode, cu prilejul lansarii Planului National de Investitii si Relansare Economica al Guvernului Romaniei (PNIRE).
"Abordarea Guvernului in ceea ce priveste infrastructura de transport s-a axat pe trei directii de actiune: mentinerea tuturor santierelor deschise, deschiderea de noi santiere prin emiterea de ordine de incepere, prin semnarea de noi contracte de proiectare si executie si, nu in ultimul rand, prin deblocarea proiectelor care trenau de foarte, foarte multi ani. A treia directie de actiune a Guvernului a fost elaborarea planului investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030. Investitiile in infrastructura reprezinta motorul economiei, motiv pentru care guvernarea liberala face o prioritate din dezvoltarea infrastructurii de transport in Romania", a spus Lucian Bode.
Planul investitional pentru urmatorii 10 ani este un document complementar Master Planului General de Transport (MPGT) si are trei obiective strategice: in primul rand actualizarea strategiei de implementare a Master Planului, indeplinirea conditiei favorizante impuse de Comisia Europeana pentru urmatorul cadru financiar si, respectiv, realizarea unui document cadru de referinta pentru politicile publice relevante si pentru toate institutiile implicate in realizarea obiectivelor de infrastructura de transport nationala.
"Viziunea noastra cuprinde un angajament national de alocare a 2% din PIB in fiecare an pentru investitiile in infrastructura de transport. Acest angajament trebuie asumat pe termen lung, dar mai apoi, mai important, el trebuie dublat de un set de actiuni administrative. In momentul de fata, daca am avea alocat acest procent, echivalentul a 4 miliarde de euro, nu am avea capacitatea administrativa sa-i cheltuim, de aceea se impune o serie de masuri care sa creasca capacitatea de implementare a proiectelor. Astfel, am identificat un minim de elemente care, aplicate, vor contribui la imbunatatirea acestui proces. Astfel: cresterea calitatii studiilor de fezabilitate si a proiectelor tehnice, eficientizarea relatiei cu institutiile si entitatile avizatoare, imbunatatirea legislatiei privind achizitiile publice, introducerea unui sistem de judecata mai rapid a contestatiilor, cresterea performantei beneficiarilor si a cooperarii intre autoritatile locale si cele nationale si monitorizarea profesionista a implementarii proiectelor", a mai spus ministrul Transporturilor.
El a mai precizat ca pana in 2030 trebuie finalizate coridoarele retelei centrale.
Planul de investitii in urmatorul deceniu: 78 miliarde euro
"Am identificat trei surse de finantare disponibile care, utilizate in mod eficient, profesionist, vor acoperi necesarul de 77,9 miliarde de euro cat reprezinta finantarea intregului plan investitional pentru urmatorii 10 ani. Principalele surse de finantare vor fi fondurile europene nerambursabile, bugetul de stat, contributie integrala sau cofinantare si fondurile rambursabile", a mai spus Lucian Bode.
El a aratat ca pentru fiecare sector de transport este stabilita perspectiva de dezvoltare pentru urmatorii 10 ani, plecand de la realitatea de astazi, din teren. Astfel, pentru sectorul rutier, reteaua primara este reprezentata de 4.200 de km de autostrazi si drumuri expres din care astazi sunt 850 de km in operare, care conecteaza toate regiunile de dezvoltare si cei mai importanti poli de crestere economica din Romania.
"Ne propunem sa finalizam lucrarile de infrastructura aflate in implementare, cei 407 km de autostrazi si drumuri expres, cu un cost estimat la 4,3 miliarde de euro. Ne propunem sa investim in 29 de proiecte noi de autostrazi si drumuri expres, aproximativ 3.000 de km, cu un cost estimat de 31 de miliarde de euro", a precizat oficialul.
In privinta sectorului feroviar, Lucian Bode a subliniat ca reteaua primara este reprezentata de 3.000 de km de cale ferata si doar 407 km de cale ferata sunt modernizati.
"Ne propunem sa investim in 23 de proiecte noi de cale ferata, aproximativ 2.400 de km, cu un cost estimat la 14,3 miliarde de euro. Daca ar fi sa enumar cateva dintre aceste prioritati absolute din sectorul feroviar ar fi: finalizarea coridorului feroviar intre portul Constanta si Curtici, modernizarea coridoarelor feroviare, achizitia de material rulant nou sau implementarea conceptului de tren metropolitan, proiecte pentru zonele Bucuresti, Cluj Napoca, Brasov, Iasi, Timisoara si Sibiu. Pentru metrou, strategia de dezvoltare prevede investitii in 4 noi magistrale de metrou din Bucuresti si Cluj Napoca, cu o lungime de 42 de km si 46 de statii", a subliniat ministrul.
In sectorul naval, reteaua primara este formata din 14 porturi - 13 fluviale si unul maritim, iar obiectivul central il reprezinta pozitionarea Romaniei pe ruta principala de schimburi de marfuri intre Europa si Asia, prin valorificarea superioara a potentialului portului Constanta si a legaturilor acestuia cu restul Europei, prin intermediul coridorului multimodal TEN-T prin Dunare, format din cai navigabile, cai ferate si retea de autostrazi.
"S-a pierdut timp pretios pentru punerea in valoare a acestui obiectiv de infrastructura navala, iar, in lipsa unui plan serios de investitii, portul Constanta risca sa devina doar un obiectiv turistic. La acest capitol avem stabilite obiective strategice care repozitioneaza acest sector si ii creeaza premisele de relansare", a explicat Lucian Bode.
In ceea ce priveste sectorul aerian, Romania are 7 aeroporturi, in Bucuresti, Craiova, Timisoara, Sibiu, Cluj Napoca, Iasi si Constanta, obiectivul central fiind reprezentat de pozitionarea Romaniei ca un hub regional in conditiile in care concurenta dintre aeroporturi a depasit granitele tarii.
Pentru informatii suplimentare si varianta integrala a PNIRE, click aici!