Guvernul a elaborat o lista cu 115 proiecte de investitii publice prioritare propuse pentru bugetul din 2015, ce necesita fonduri totale de peste 63 miliarde lei (circa 14,2 miliarde euro). Potrivit datelor incluse in document, Executivul va trebui sa asigure de la bugetul de stat 39,1 miliarde lei (8,83 miliarde euro) pana in 2020. Circa 70 de proiecte dintre cele 115 propuse se afla deja in executie, acestea necesitand o finantare de 48,79 miliarde lei, respectiv circa 77% din total (din care 33,58 miliarde lei de la bugetul de stat). Alte 25 de investitii, evaluate la 482,2 milioane de lei, sunt finalizate integral, insa contravaloarea facturilor emise pentru realizarea acestora nu a fost inca achitata, iar 20 de proiecte insumand 13,8 miliarde lei nu sunt inca incepute. Conform datelor Guvernului, pentru proiectele inca neincepute se va incerca obtinerea de fonduri europene nerambursabile, insa nu este exclusa sistarea acestora in cazul in care nu va exista finantare pentru realizarea tuturor.
Termene intarziate din nou la constructia de autostrazi
Pentru unele dintre proiectele incluse pe lista s-au indicat termene intarziate de finalizare, cum ar fi cele pentru tronsonul Suplacu de Barcau - Bors, parte a autostrazii Transilvania, pentru care data inaugurarii a fost decalata din 2016 in 2017. Pentru tronsonul Mihaiesti - Suplacu de Barcau, data finalizarii a fost mutata din 2017 in 2018. Celelalte tronsoane ar trebui sa fie definitivate in 2015 (Gilau - Nadaselu), in 2016 (Targu Mures - Ogra si Ogra - Campia Turzii) si in 2017 (Nadaselu - Mihaesti). Stadiul fizic de executie a intregii autostrazi, inceputa in urma cu zece ani, este de doar 20%, iar statul mai are de platit, conform documentului, 6,1 miliarde lei, integral de la bugetul de stat.
Pe lista celor 115 proiecte prioritare se afla si autostrada Bucuresti - Brasov, tronsonul Ploiesti - Comarnic fiind prevaut pentru inaugurare in 2019, in timp ce sectoarele Bucuresti - Ploiesti si Comarnic - Brasov ar putea deveni operationale in 2016. In prezent, contractul pentru constructia in concesiune a tronsonului Comarnic - Brasov nu a fost inca semnat, discutiile dintre firma concesionara si finantatori nefiind, inca, finalizate. , iar ministrul Transporturilor, Ioan Rus, afirma ca va stabili in aceasta toamna daca sunt intrunite conditiile de semnare a contractului, in caz contrar procedura urmand sa fie reluata. Inceputa in 2007, autostrada este realizata in proportie de 31% si mai necesita inca 5,9 miliarde lei pentru definitivare.
Este important de mentionat ca tronsonul Pitesti-Sibiu, pentru care autoritatile au asigurat ca va fi realizat ca drum expres pana in 2020, iar ulterior ca autostrada, nu este luat in calcul la finantare pentru 2015.
Lista proiectelor de investitii incepute si planificate pentru continuare din 2015:
- amenajarea raului Sasar din municipiul Baia Mare, proiect realizat in proportie de 21%, va fi inaugurat in 2020, in urma unei alocari financiare suplimentare de 99,7 milioane de lei;
- modernizarea canalului navigabil Dunare-Marea Neagra va fi definitivata pana in 2020, in functie de sumele disponibile pentru investitii. Sunt necesare fonduri totale de 1,1 miliarde lei;
- noul sediu al Serviciului de Protectie si Paza (SPP), executat in proportie de 75%, va fi definitivat in 2015, in urma alocarii suplimentare a 44,9 milioane de lei;
- linia de cale ferata Valcea - Valcele, lucrare inceputa in 1979 ar urma sa fie incheiata la sfarsitul anului 2017. Lucrarea are un stadiu fizic de executie de doar 3% si necesita inca 1,6 miliarde lei;
- magistrala 5 de metrou Drumul Taberei-Pantelimon inceput in 2008, cu tronsoanele Drumul Taberei - Universitate (stadiul fizic de executie este de 30,2%, totalul necesar de finantare se situeaza la 1,8 miliarde lei, iar data programata pentru finalizare este anul 2020) si Universitate-Pantelimon (stadiu de executie 6,8%, necesar de inca 3,3 miliarde lei, termen de finalizare - 2020);
- varianta de ocolire a municipiului Brasov (56%, 195 milioane de lei, finalizare in 2015);
- reabilitarea sectiunii Baneasa-Fetesti de pe linia de cale ferata Bucuresti - Constanta, inceputa in octombrie 2000 (88,1%, 341,4 milioane de lei, septembrie 2015);
- laserul de la Magurele, inceput in 2012 (40%, 716,4 milioane de lei, 240,6 milioane de lei din buget, octombrie 2015);
- reabilitarea DN 56 Craiova - Calafat, inceputa in ianuarie 2011 (32%, 208,8 milioane de lei, 65,6 milioane de lei din buget, 2015);
- constructia autostrazii Lugoj - Deva, inceputa in mai 2007 (25%, 1,6 miliarde lei, 894,7 milioane de lei din buget, 2016);
- largirea la patru benzi a centurii Bucuresti - sud, proiectata in 2012 (10%, 903,7 milioane de lei, cu termen de finalizare in 24 luni de la data emiterii ordinului de incepere);
- reabilitarea partii sudice a litoralului in zona Constantei (Mamaia sud si Tomis) si Eforie Nord, inceputa in 2013 (1,80%, 612,7 milioane de lei, 89 milioane de lei din buget, 2015);
- varianta de ocolire a municipiului Constanta, inceputa in octombrie 2011 (45%, 321,4 milioane de lei, 2017);
- reabilitarea DN6 Alexandria - Craiova, inceputa in mai 2011 (70%, 274,2 milioane de lei, 106,2 milioane de lei din buget, 2016);
- palatul de justitie Prahova, inceput in 1996 (60%, 94,7 milioane de lei, 2017);
- sistemul informational de management integral al apelor inceput in 2006 (stadiu de executie de doar 1%, 669,4 milioane de lei, 207,6 milioane de lei din buget, 2017);
- linia de metrou 1 Mai - Aeroportul Henri Coanda Otopeni, inceput in 2009 (1,7%, 5,1 miliarde lei, 2020).
Proiecte care au inceput in 2014 sau nu au fost inca demarate:
- constructia variantei de ocolire Targu Mures, inceputa in septembrie 2014 (237,6 milioane lei, din care 127,7 milioane de lei din bugetul de stat, avand ca data programata a terminarii anul 2016);
- constructia autostrazii Sebes - Turda (4,4 miliarde lei, 1,3 miliarde lei din buget, 2016);
- constructia variantei de ocolire Targu Jiu, inceputa in august 2014 (218,2 milioane de lei, 125,2 milioane de lei din buget, 2016);
- constructia variantei de ocolire Bacau, inceputa in august 2014 (976,6 milioane de lei, 449,6 milioane de lei din buget, 2016);
- reabilitare podurilor peste Dunare, inceputa in august 2014 (218,8 milioane de lei, 69,1 milioane de lei din buget, decembrie 2015)
- autostrada de centura a Bucurestiului, programata sa inceapa in 2015 (3,1 miliarde lei, din care 328,5 milioane lei din buget si restul asigurat de concesionar, 2018);
- modernizarea infrastructurii privind siguranta circulatiei pe DN1 in sate liniare si puncte negre, inca fara ordin de incepere (112,1 milioane de lei, 50,6 milioane de lei din buget, anul 2017);
- varianta de ocolire a municipiului Satu Mare, care va incepe in iulie 2015 (730,4 milioane de lei, 229,7 milioane de lei din buget, anul 2017);
- varianta de ocolire a municipiului Slatina, care va incepe in iulie 2015 (219,8 milioane de lei, 2019);
- palatul de justitie Mehedinti, inceput in 2013 (116,6 milioane de lei, 2018);
- extinderea sectiei de oncologie la Spitalul de Urgenta Bucuresti, care va incepe in iulie 2015 (150,2 milioane de lei, iulie 2017).