Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara Zona Metropolitana Bucuresti (ADIZMB) a aprobat parteneriatul cu CNAIR pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru cele 10 radiale care vor lega Bucurestiul de autostrada de centura - proiectul Orbital. Cele 10 radiale sunt prelungiri ale unor bulevarde din Capitala, care se vor intersecta cu soseaua de centura si se vor conecta la autostrada de centura: Bd. Timisoara, Calea Giulesti, Bd. Poligrafiei, zona Pipera, Sos. Dobroesti, Splaiul Unirii, Bd. Metalurgiei, Prelungirea Ferentari. Drumurile au o lungime cumulata de aproape 100 km, iar valoarea totala a proiectului depaseste 700 de milioane de euro, potrivit estimarilor.
ADIZMB este o structura asociativa a Municipiului Bucuresti si a Judetului Ilfov, care va gestiona realizarea proiectului din partea celor doua entitati.
"Proiectul celor 10 radiale va permite utilizarea soselei de centura si a autostrazii de centura nu doar ca alternative la traficul de tranzit, ci si ca alternative la traficul curent al rezidentilor din Capitala si din judetul Ilfov. Bucurestiul si Ilfovul au nevoie de proiecte structurale pentru rezolvarea problemei de trafic, iar proiectul celor 10 radiale si proiectul trenului metropolitan (metroului de suprafata) reprezinta proiectele majore, structural, pentru regiune", a declarat Nicusor Dan, primarul Capitalei.
Cele zece drumuri radiale vor fi:
- DR1 - Vest Expres (8,98 km), realizeaza legatura intre Autostrada A0 - Drumul National Centura Bucuresti (DNCB) - Bd. Timisoara. Cost estimat: 75,11 milioane de euro (inclusiv TVA);
- DR2 - Autostrada A1 (12,02 km); scopul proiectului este de extindere la trei benzi pe sens intre km 10 si km 23 al Autostrazii A1. Cost estimat: 42,9 milioane de euro;
- DR3 - Giulesti Expres (10,37 km): conecteaza Sabareni la Autostrada A0, se prelungeste pana la DNCB, apoi realizeaza legatura cu Calea Giulesti. Cost estimat: 72,62 milioane de euro;
- DR4 - Nord Expres (12,59 km), realizeaza conexiunea localitatii Corbeanca la Autostrada A0, apoi se prelungeste spre DNCB si Bd. Poligrafiei. Cost total estimat: 102,39 milioane de euro;
- DR5 - Pipera Expres (8,7 km), realizeaza legatura intre Autostrada A0 si localitatile Otopeni - Tunari - DNCB - Penetratie Aleea Teisani. Cost estimat: 77,66 milioane de euro;
- DR6 - Afumati Expres (4,39 km), realizeaza conexiunea Autostrazii A0 cu DN2, devenind o varianta de ocolire a localitatii Afumati. Cost estimat: 34,14 milioane de euro;
- DR7 - Est Expres (6,1 km), conecteaza Moara Domneasca la Autostrada A0 si realizeaza legatura municipiului Bucuresti la A0 prin Dobroesti - Pantelimon - DNCB - A0. Cost estimat: 58,34 milioane de euro;
- DR8 - Splai Expres (5,49 km), conecteaza Autostrada A0 cu Bucuresti prin legatura la DNCB si Splaiul Unirii, dar si conexiunea cu zona metropolitana prin Nodul Cernica. Cost estimat: 36,51 milioane de euro;
- DR9 - Sud Expres (13,86 km), realizeaza conexiunea Vidra - Autostrada A0 - DNCB - B.dul Metalurgiei/ Gara Progresu. Cost estimat: 96,44 milioane de euro;
- DR10 - Magurele Expres (9,62 km), realizeaza legatura Autostrazii A0 la DNCB - Parc Industrial Magurele - Prelungirea Ferentari. Cost estimat: 76,65 milioane de euro.
Proiectul Orbital Bucuresti va avea 31 de noduri rutiere, cu doua noduri rutiere principale, cu rolul de a conecta reteaua existenta la Autostrada A0. Este vorba despre Nodul rutier 1 care va conecta DJ 200 la Autostrada A0, pe teritoriul localitatii Stefanestii de Jos si va avea un cost total estimat de 7,14 milioane de euro; al doilea Nod rutier principal va realiza legatura intre DN 3 si Autostrada A0 (Pantelimon), cu un cost total estimat la 14,90 milioane de euro cu TVA.
Finantarea se va asigura din fonduri europene nerambursabile, din cadrul Programului Operational Transport 2021-2027. Estimativ, primele drumuri radiale vor fi deschise traficului in anul 2026.