Compania Nationala „Administratia Canalelor Navigabile” SA (CN ACN SA), prin directorul sau general, Daniel Georgescu, a semnat recent contractul de finantare pentru proiectul de investitii denumit „Modernizare ecluze. Echipamente si instalatii. Faza 2”, informeaza un comunicat al institutiei concesionare a Canalului Dunare-Marea Neagra, cu sediul la Constanta. Valoarea totala a proiectului este de 547.124.183 lei, din care valoarea totala eligibila se situeaza la 353.734.275 lei, iar valoarea finantarii nerambursabile acordata de Comisia Europeana este de 265.300.706 lei. Perioada de implementare a proiectului este de 60 de luni, pana la data de 30 iunie 2021.
Potrivit comunicatului, obiectivul general al proiectului este sa asigure conditii de navigatie in siguranta pe Canalul Dunare - Marea Neagra si Poarta Alba - Midia Navodari, furnizand o alternativa durabila la transportul rutier de-a lungul unei importante rute de transport national si international.
Vor fi executate urmatoarele lucrari: reabilitarea echipamentului de baza al ecluzelor Agigea si Cernavoda, pe firul malului stang, si Ovidiu, pe firul malului drept; reabilitarea si modernizarea instalatiilor auxiliare ce servesc echipamentului de baza al acestor ecluze; reabilitarea statiei de pompare complexa de la Cernavoda si a statiilor de pompare pentru apararea localitatilor impotriva inundatiilor (Saligny, Mircea Voda, Faclia); executarea galeriilor de ape mari, la ecluzele Ovidiu si Navodari.
„Semnarea contractului de finantare nr. 5/15.05.2018 pentru proiectul major din cadrul Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020: «Modernizare ecluze. Echipamente si instalatii. Faza 2» reprezinta unul dintre cele mai importante demersuri efectuate de CN ACN SA in ultimul timp. Investitia aduce beneficii in ceea ce priveste siguranta navigatiei, reducerea timpului de asteptare la ecluze, dar si beneficii de transport, prin micsorarea transferului catre alte modalitati de transport (rutiere sau feroviare) si, de asemenea, asigura un transport mai putin poluant”, a declarat Daniel Georgescu.
Proiectul este finantat din Fondul de Coeziune, prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020, Axa Prioritara 1 - Imbunatatirea mobilitatii prin dezvoltarea retelei TEN-T si a transportului cu metroul, Obiectiv Specific 1.3 - Cresterea gradului de utilizare a cailor navigabile si a porturilor situate pe reteaua TEN-T central.
***
Concesionara a canalului si denumita initial Administratia Canalului Dunare-Marea Neagra, in prezent intitulata Administratia Canalelor Navigabile, CN ACN SA a fost investitorul general din anul 1975, furnizand materialele documentare tehnico-economice, exercitand controlul calitatii si al costurilor respective.
In final, intre fluviul Dunarea si Marea Neagra a fost realizat un sistem de canale navigabile, incluzand canalul principal, care are punct final in Portul Maritim Constanta si ramura de nord Poarta Alba - Midia Navodari, care leaga canalul principal cu Portul Midia si Lacul Tasaul.
Construirea canalului a fost pusa in sarcina unei companii special create, Departamentul de Constructie Dunare-Marea Neagra. Aceasta companie a realizat lucrari de constructie in perioada anilor 1976-1984, prin intermediul propriilor intreprinderi.
Ramura de nord, Poarta Alba - Midia Navodari, a fost realizata in perioada 1984-1987, de catre Compania de Constructii Hidrotehnice Constanta. In anul 1998, Administratia Canalelor Navigabile devine Companie Nationala.