CN Aeroporturi Bucuresti anunta ca, urmare a redresarii valorilor de trafic aerian pe aeroporturile pe care le gestioneaza, traficul pe primele 4 luni ale anului a depasit 3 milioane de pasageri.
In primele patru luni, traficul aerian a inregistrat valori peste asteptari, reducandu-se din decalajul fata de 2019, cel mai bun an din istoria traficului aerian, si atingand aproximativ 80% fata de nivelul din 2019” a declarat George Dorobantu, directorul general al CNAB.
Evolutia pozitiva a traficului condus la rezultate pozitive, peste valorile bugetate de Comapnie; rezultatele financiare inregistrate de CNAB la 4 luni arata o cifra de afaceri de 50,2 milioane euro fata de 33,12 milioane euro bugetat si un profit brut de 15,81 milioane euro fata de 7,76 milioane euro bugetat.
”Rezultatele financiare pozitive, peste estimari, precum si premisele pozitve de privind evolutia sectorului de activitate determina Compania sa reia intr-o maniera accelerata planul de investitii amanat in contextul pandemic” a adaugat George Dorobantu.
Principalele masuri tin de principalele obiective strategice de dezvoltare, dupa cum urmeaza:
1 – Dezvoltarea capacitatilor existente:
Cresterea capacitatii de procesare a pasagerilor; in acest sens vor fi demarate procedurile interne pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru Terminalul 2, terminal care ar permite dublarea capacitatii de procesare pasageri. Termenul estimat de realizare a SF este finalul anului 2022 – primul trimestru din 2023, urmand apoi proiectarea si realizarea noului terminal intr-un orizont de timp de 3-5 ani, tinand cont si de calendarul procedurilor legale privind investitia.
Cresterea capacitatii de procesare Cargo si a serviciilor de mentenanta si reparatii aeronave; in acest sens au fost aprobate si lansate procedurile de dezvoltare a unui centru logistic de peste 20.000 mp la Aeroportul Henri Coanda precum si cele privind dezvoltarea a cinci facilitati pentru intretinere si reparatii aeronave insumand peste 10.000 mp la Aeroportul Baneasa – Aurel Vlaicu. Aceste proceduri prevad dezvoltarea de proiecte in sistem BOOT (built own operate transfer), pe o perioada de 15-20 ani, termenul de implementare estimat fiind finalul anului 2024, functie si de calendarul castigatorilor.
Cresterea capacitatii de parcare si operare a aeronavelor pe platforma aeroportului Henri Coanda; in acest sens a fost demarata procedura de licitatie pentru patru opozitii de parcare, termenul estimat fioind trimestrul 2, 2023.
2. Imbunatatirea si modernizarea facilitatilor existente in vederea acomodarii cresterii estimate a numarului de pasageri, dupa cum urmeaza:
Au fost semnate contractele pentru modernizarea benzilor de bagaje de pe ambele fluxuri (sosiri si plecari), acestea urmand a intra in implementrare din finalul trimestrului 2 al acestui an.
Au fost demarate procedurile pentru realizarea studiului de fezabilitate, urmand construirea unei parcari suplimentare (la sol) cu aproximativ 700 locuri in imediata vecinatate a aerogarii Plecari, care sa vina sa coompleteze cele peste 1900 locuri de parcare existente, punerea in functiune urmand a se face pana la finalul anului 2022.
Au fost demarate procedurile interne pentru digitalizarea sistemului de informatii (info desk automat) adresat pasagerilor si insotitorilor, precum si pentru automatizarea si digitalizarea sistemului de parcari auto, proiecte ce urmeaza a fi date in folosinta pana la inceputul anului viitor.
Au fost demarate lucrarile pentru implementarea culoarului dedicat ”fast-track”, ce va fi pus in exploatare in trimestrul 3, 2022.
Este in derulare proiectul de inlocuire a scarilor rulante si a lifturilor din terminalul de pasageri, cu o vechime de peste 20-25 ani; scarile au fost deja inlocuite, iar inlocuirea lifturilor are termen de finalizare trimestrul 3, 2022.
Saloanele Business intra si ele intr-un amplu proces de modernizare in vederea cresterii capacitatii acestora avand in plan ca pana la inceputul anului 2023 sa fie deschis un centru de conferinte care va fi amenajat in zona publica a terminalului de pasageri.
Au fost demarate procedurile de achizitie pentru inlocuirea scannerelor de bagaje si achizitionarii unor echipamente de scanare corporala (body-scan), in vederea cresterii nivelului de securitate dar si pentru reducerea timpului de verificare, termenul estimat de implementare fiind finalul anului 2023.
3. Continuarea masurilor de optimizare a costurilor, dupa cum urmeaza:
Implementarea facilitatilor de incarcare electrica pentru echipamentele de pe platforma, care sa faciliteze inlocuirea progresiva a echipamentelor clasice cu unele electrice incepand cu 2023; proiectul urmeaza sa se deruleze pana in 2026.
Modernizarea iluminatului din terminalul de pasageri prin utilizarea echipamentelor LED, in vederea cresterii eficientei energetice.
Demararea procedurilor pentru realizarea studiului de fezabilitate, pana la sfarsitul anului in curs, pentru dezvoltarea unui parc de celule fotovoltaice, cu o putere instalata de cca. 30 MW, cu termen de realizare 2023, care sa acopere mai mult de jumatate din consumul actual de energie electrica.
Demararea proiectului de cogenerare si exploatare a apelor geotermale, planificat pentru pentru 2024-2025.
In plus, CNAB continua demersurile pentru operationalizarea aeroportului Baneasa – Aurel Vlaicu, acesta fiind pregatit sa opereze trafic comercial de pasageri; au fost initiate mai multe discutii cu operatori care si-au exprimat interesul pentru operare, unul dintre ei fiind in faza de contractare, primele zboruri regulate fiind asteptate in trimestrul 3 al acestui an.
”In vederea sustinerii planului accelerat de investitii, am prevazut pentru 2022 un buget de peste 44 milioane euro din surse proprii si suntem in discutii avansate pentru angajarea unui credit de investitii de pana la 130 milioane euro de la BEI”, a mai declarat George Dorobantu.