Executivul a aprobat in sedinta de vineri, 16 februarie 2024, la propunerea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, indicatorii tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii "Dragaj de investitii in porturile maritime". Conform evaluarilor, valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) este de 1,059 miliarde lei (circa 200 de milioane de euro), din care valoarea lucrarilor de constructii + montaj este de 695 milioane de lei.
Astfel, in urma studiului de fezabilitate derulat de CN APM SA Constanta, a studiului geotehnic si a expertizei tehnice au rezultat ca sunt necesare lucrari de dragaj pentru aducerea la cota proiectata a bazinelor si senalelor navigabile din Portul Constanta, pe o suprafata totala de 400,58 ha. In Zona Constanta a Portului Constanta, lucrarile de dragaj vor acoperi o suprafata de 268,06 hectare, in zona Midia acestea se vor desfasura pe 70,64 hectare, iar in Zona Mangalia, aria totala de dragaj ajunge la 61,88 hectare.
Durata de realizare a investitiei este de 39 luni, din care durata de executie este de 30 luni, de la data emiterii ordinului de incepere.
Prin realizarea proiectului, adancimile senalelor de acces, ale bazinelor de manevra si ale bazinelor aferente danelor de operare vor fi aduse pana la cotele proiectate, conform adancimii de fundare a cheurilor respective, in scopul asigurarii conditiile necesare pentru operare. Se vor extinde zonele navigabile prin crearea de senale/ bazine in zonele care in prezent au adancimi naturale, imbunatatind astfel conditiile de navigatie, siguranta navigatiei si vor crea conditii pentru cresterea traficului de marfa, potrivit proiectului de act normativ.
Lucrarile se vor realiza cu tehnologie CSD (Cutter-suction Dredging). Pe toata perioada operatiunilor de dragaj, deplasarile cheurilor vor fi monitorizate topografic. Citirea zero pentru marcile topografice instalate pe cheuri se va efectua inainte de inceperea lucrarilor de dragaj, iar citirea finala se va efectua la minimum o luna dupa finalizarea operatiunilor de dragaj, respectiv inainte de expirarea perioadei de garantie a lucrarilor respective.
Inainte de realizarea operatiunilor de dragaj se va efectua o ridicare batimetrica in toate perimetrele de dragaj. La finalizarea operatiunilor de dragaj se vor efectua de asemenea masuratori batimetrice care sa confirme realizarea adancimilor prevazute in proiect. Calculul volumelor dragate se vor realiza si la faza de executie cu un software specializat. La urmatoarele faze de proiectare (PT+DE) executantul va detalia ipotezele de calcul pentru calculul volumelor de material ce urmeaza a fi dragat.
Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport (PT) 2021-2027 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
CNAPM Constanta administreaza infrastructura portuara din Portul Constanta (zona Constanta - cu o suprafata totala de 38,6 milioane mp, zona Midia - 8,2 milioane mp, zona Basarabi - 114.002 mp si zona Mangalia - 1,87 milioane mp) si din Portul Tomis (suprafata totala de 220.265 mp).