Deja nu mai reprezinta niciun secret faptul ca, in ultimii ani, piata de eCommerce a explodat in Romania. De altfel, cresteri exponentiale s-au inregistrat peste tot in lume in perioada pandemiei, cand oamenii au petrecut mai mult timp in case si au comandat mai mult online.
Ce este interesant, insa, este faptul ca in 2020, in Romania, ne asteptam la o perioada de consolidare a pietei si de incetinire a cresterii. Aceasta perioada a fost “amanata” tocmai de aparitia pandemiei. In loc de stagnare, in anul respectiv s-a inregistat o crestere-record de 30%.
Totusi, avand in vedere problemele tensiunile geopolitice actuale si problemele curente din lantul global de distributie, cum va evolua piata din Romania? Incepem prin a afla unde se situeaza aceasta acum, care sunt performantele ei in raport cu alte tari europene si, cel mai interesant, de unde vin diferentele.
Cat internet “consumam”?
Conform unui raport al eCommerce Europe, doar 88% dintre romani erau utilizatori de internet in 2021. Chiar daca procentul pare ridicat, este bine sa avem totusi in vedere ca populatia din tari precum Islanda sau Norvegia este digitalizata in proportie de 100%. De fapt, natiunile nordice stau cel mai bine la acest capitol, cu 97% din populatie conectata la internet.
Asa cum era de asteptat, Europa de Est se afla la coada clasamentului continental: doar 75% din populatie folosea internetul in 2021. Polonia, Macedonia, Serbia, Bulgaria sunt doar cateva dintre tarile regiunii care inregistreaza procente mai mici de 88%. Insa, si Portugalia, Croatia, Italia sau Grecia sunt mai slab clasate decat Romania.
Vestea buna este ca exista potential de crestere. Cu 12% din populatie inca neconectata la internet, putem inregistra o dezvoltare a comertului online numai din sporirea numarului de utilizatori.
Pe de alta parte, utilizarea internetului nu inseamna automat si plasarea de comenzi online. Doar 44% din populatia Romaniei a cumparat din magazine eCommerce in 2021, adica jumatate dintre persoanele cu acces la internet. Din nou, in nordul Europei lucrurile stau cel mai bine, cu 94% in Olanda si 92% in Danemarca sau Norvegia. La nivel de continent, media europeana a fost de 74% in 2021.
In estul Europei, tarile cu o penetrare eCommerce mai mica decat a Romaniei sunt Ucraina, Bulgaria, Bosnia-Hertegovina, Albania si Muntenegru.
Din nou, vorbim de o oportunitate majora: exista inca foarte mult loc de crestere, mult mai mult decat in tarile nordice, spre exemplu, unde penetrarea eCommerce este aproape de maximum posibil.
Cat cumpara romanii online?
Am vazut cati dintre romani si europeni folosesc internetul, respectiv fac achizitii in magazine eCommerce. Acum, sa aflam si cat cumpara cei care comanda online.
In ultimele trei luni ale anului 2022, in Romania:
- 48% dintre utilizatori au plasat 1-2 comenzi;
- 41% au plasat 3-5 comenzi;
- 12% au plasat 6 sau mai multe comenzi.
Frecventa cumparaturilor online ne plaseaza pe ultimele locuri din Europa, la polul opus fata de tarile nordice, unde aceasta este sensibil mai ridicata. De asemenea, o proportie covarsitoare a cumparatorilor online (95%) prefera vanzatorii nationali in detrimentul celor din alte state din Europa sau din afara continentului.
Spuneam recent ca vanzarile cross-border sunt pe crestere in toata lumea, asa ca, atat in Romania, cat si in alte tari din Europa de Est, momentul actuala este unul propice sa lansezi un magazin online in afara granitelor.
Romania este un hub al comertului online din regiune. Chiar daca Europa de Est se afla pe ultimul loc in clasamentul regiunilor care cumpara online, in tara noastra lucrurile sunt ceva mai imbucuratoare. Increderea romanilor in cumparaturile online este in crestere, ceea ce reprezinta un nou indicator al unei piete stabile, cu un potential ridicat de crestere sustenabila.
Ce ne rezerva viitorul eCommerce in Romania si la nivel European?
Acelasi raport citat mai sus estimeaza ca numarul de utilizatori de internet la nivel European va creste in 2022 la 91%, de la 89% in 2021. Evident, aceasta crestere va veni mai ales din tarile cu mai putini utilizatori, cum este Romania.
Tot cu doua procente va creste si numarul de utilizatori eCommerce in Europa, de la 73% in 2021 la 75% in 2022. In cadrul Uniunii Europene lucrurile sunt foarte similare, cu o estimare de crestere de la 74% la 76%. Din nou, este de asteptat ca aceasta crestere sa vina din tarile unde comertul electronic nu este adoptat de o majoritate covarsitoare a populatiei.
Asadar, daca potentialul de crestere exista, ce ne impiedica sa-l atingem?
Factorii care ii retin pe romani si pe restul europenilor sa cumpere online?
Incepem analiza cu tara noastra. Iti recomandam sa salvezi informatiile de mai jos , deoarece iti pot fi utile in campaniile de educare a publicului care utilizeaza internetul, dar nu (inca) si platformele de shopping online.
Asadar, romanii se feresc sa faca achizitii online deoarece:
- Prefera sa cumpere in persoana, sa vada produsele, sunt loiali anumitor magazine sau sunt obisnuiti cu cumparaturile offline (64%);
- Nu stiu cum sa plaseze comenzi online (15%);
- Sunt ingrijorati cu privire la costurile de livrare (8%);
- Considera ca tranzactiile pot fi nesigure (8%);
- Nu sunt convinsi de calitatea serviciilor de livrare - rapiditate, predictibilitate (5%).
Este interesant de observat ca in Romania se inregistreaza unul dintre cele mai scazute procente ale persoanelor care prefera sa cumpere in persoana pentru ca doresc sa vada produsele sau pentru ca asa s-au obisnuit (64%). In tarile cu o adoptie mai ridicata a eCommerce, cei care refuza sa-l foloseasca (sau nu cumpara online atat de des) o fac din pura preferinta.
Daca nu poti interveni semnificativ pe acest segment (cu tehnologii AI si AR care sa faca experienta de shopping online cat mai apropiata de cea offline), poti rezolva celelalte probleme mult mai usor. Cu alte cuvinte, romanii ar cumpara online, dar nu o fac. Iata in schimb ce poti intreprinde tu pentru a depasi fiecare dintre barierele semnalate mai sus:
- Simplifica procesul de plasare a comenzii cat mai mult posibil (pentru cei 15% care nu stiu cum sa plaseze comenzi). De exemplu, ofera posibilitatea de comanda fara cont si limiteaza cantitatea de date personale pe care le ceri pentru checkout;
- Introdu costurile de livrare in pretul total al comenzii, astfel incat sa poti promova livrarea gratuita; asadar, ofera livrare gratuita pentru comenzi peste o anumita suma sau asigura din start transparenta privitor la costurile de livrare - pentru a-i atrage pe cei 8% dintre utilizatori care se tem de acest aspect;
- Mentioneaza clar ca tranzactiile sunt securizate (logo-urile platformelor de intermediere plasate in mod vizibil pe site ajuta, insa si precizarile explicite) sau accepta plata ramburs in magazin, la primirea coletului - pentru a-i atrage pe cei 8% care se tem pentru securitatea datelor lor financiare;
- Asigura transparenta serviciilor de livrare: cat dureaza, daca integritatea coletului este asigurata si asa mai departe. Ii vei atrage astfel pe cei 5% care vor servicii de livrare punctuale si predictibile.
*** Articol publicat pe blogul MerchantPro, platforma de e-commerce dezvoltata de compania locala ShopMania Net.