Sa concurezi impotriva companiilor-gigant nu a fost niciodata simplu, iar pandemia care a inceput anul trecut a adancit si mai mult diferentele dintre companiile mici si cele mari. in 2020, un numar semnificativ de afaceri mici au raportat pierderi consistente, cu precadere cele care nu au gasit strategiile potrivite pentru a se reinventa sau pentru a se adapta la noul context.
Desigur, comertul online a fost un domeniu privilegiat in aceasta perioada, in care incasarile industriei eCommerce au crescut exponential pe fondul unui numar-record de comenzi online. Insa, asa cum era de asteptat, aceasta crestere a fost mai vizibila pentru gigantii eCommerce, nu pentru companiile mici, la fel cum s-a intamplat si in SUA, unde incasarile Amazon au crescut cu 200%.
Pare a fi un ciclu vicios: companiile mari dispun de bugete mai consistente pentru promovare si dezvoltare, asa ca vor continua sa creasca, lasandu-i pe competitorii mici si mai mult in urma. In plus, "granzii" pot oferi o diversitate mai mare a produselor, servicii mai variate si mult mai multe recenzii care sa convinga noi potentiali cumparatori.
Ce pot face insa micile afaceri eCommerce in acest sens? Ei bine, destul de multe, chiar daca lucrurile nu par usoare la inceput.
1. Foloseste-te de avantajele pe care le ai
Majoritatea companiilor mici se grabesc sa creasca, mai ales ca mediul de afaceri ne spune clar: “cresti sau mori”. Insa, realitatea este cu totul alta.
Exista companii mici, din numeroase domenii, care functioneaza foarte bine la nivelul la care se afla, iar cresterea (in special una fortata) ar fi mult mai daunatoare pentru acestea. Cele mai multe IMM-uri care dau faliment o fac din cauza dezvoltarii prea rapide si nu au avut timp sa-si ajusteze infrastructura si personalul la ritmul de crestere.
Cu siguranta nu ai la dispozitie bugetul de promovare al unui gigant eCommerce, dar pe de alta parte nici gigantul respectiv nu are agilitatea afacerii tale mici. De exemplu, daca vrei sa adaugi un nou produs in oferta ta, o poti face cu cateva click-uri. In schimb, intr-o companie mare, este nevoie de semnaturile a trei sefi de departament si de un aviz de la departamentul legal.
Asadar, foloseste aceasta agilitate la maxim. Este mult mai usor sa spargi bariere si sa fii un “disruptor” atunci cand nu ai mii de angajati si parteneri.
2. Personalizeaza cat mai mult
Lumea se schimba - si nu mereu in avantajul gigantilor. Spre exemplu, multi cumparatori se simt “vinovati” atunci cand cumpara de la marile corporatii, insa companiile mici nu le ofera suficiente motive si avantaje pentru a-i atrage.
Totusi, o companie de mici dimensiuni le poate oferi ceva pentru care corporatiile nu au timp: personalizare. Fa-i pe clientii tai sa se simta speciali inca de la prima sesiune de cumparaturi pe site-ul tau. Iata cateva idei usor de pus in practica:
- Trimite un bilet scris de mana in care le multumesti pentru achizitie - un gest mic, foarte personal si, mai ales, foarte rar;
- Personalizeaza cutiile de transport cu numele destinatarului (poate fi un sticker, nu este necesar sa investesti in cutii personalizate). Astfel, fiecare colet de la tine va fi ca un cadou - Craciunul de mai multe ori pe an;
- Renunta la emailurile automate acolo unde e cazul - in schimb, poti trimite email-uri personalizate de follow-up, cu sugestii pentru folosirea produselor comandate; marii e-taileri nu au timp sa trimita mii de astfel de emailuri in fiecare zi, insa tu o poti face, iar asta iti va aduce avantaje semnificative.
3. Creeaza programe de loialitate
Da, si companiile mari deruleaza programe de loializare. Insa, acestea sunt adeseori complicate: carduri, puncte stranse dupa un algoritm sofisticat si cu o data de expirare incerta, sute de reguli etc. De aceea, multi cumparatori se inscriu in astfel de programe, dar nu le utilizeaza niciodata.
Poti face lucrurile mult mai simple:
- Ofera un discount pentru cumparaturi viitoare la fiecare comanda;
- Trimite un cadou simbolic, dar relevant, impreuna cu fiecare comanda;
- Ofera reduceri pentru recomandarea de prieteni;
- Ofera acces catre anumite produse mai intai clientilor tai fideli, un fel de “exclusive shopping party”.
Pentru a implementa in magazinul tau MerchantPro astfel de programe de loializare, gasesti in panoul de control **aplicatia Puncte de loialitate. Prin instalarea acesteia, vei putea sa acorzi clientilor diferite bonusuri in credite valorice la efectuarea de cumparaturi sau la finalizarea anumitor actiuni in cadrul shop-ului tau. Astfel, punctele pot fi alocate in functie de criteriile definite de tine, iar clientii le pot utiliza pentru a beneficia de reduceri sau pentru plata integrala a comenzilor in magazin.
4. Mizeaza pe nisa ta
Probabil ca nu poti atrage sute de mii de comenzi zilnic. Dar, uneori, e mai bine asa - stii ce se spune, daca un lucru este pentru toata lumea, probabil ca nu este pentru nimeni.
Incepe prin a-ti cunoaste audienta foarte bine. Afla despre potentialii clienti urmatoarele informatii:
- Ce venituri au?
- Unde locuiesc?
- Care sunt particularitatile stilului lor de viata?
- Ce conteaza pentru ei - pretul, calitatea, sustenabilitatea?
Descopera intai cum poti servi mai bine o nisa restransa de clienti si abia mai apoi gandeste-te la crestere. Cumparatorii de astazi sunt mai tentati sa cumpere de la un magazin mai mic daca au certitudinea ca produsele sunt alese pe spranceana, spre deosebire de un magazin mare, unde se pot strecura si produse mai putin calitative.
Este cazul magazinelor de produse alimentare, care pot miza pe alegeri bio sau organice, al magazinelor de imbracaminte, care pot promova fibre naturale si materiale sustenabile si asa mai departe.
5. Incurajeaza cumparaturile locale
Consumatorii din prezent vor sa cumpere local din doua motive principale: din dorinta de a sustine companiile din zona lor si pentru a pastra banii in interiorul comunitatii si, de asemenea, pentru ca stiu ca vor primi comanda mai rapid.
Daca ai un magazin online intr-un oras mic, mizeaza pe asta. Promoveaza livrarea rapida in acelasi oras si explica potentialilor cunparatori faptul ca, ajutand o afacere locala, se ajuta pe ei insisi. Daca ai un magazin online cu sediul intr-un oras mare, cum este Bucurestiul, poti aplica tactica la nivel de sector.
6. Alatura-te unei cauze care conteaza pentru tine
Iubesti animalele? Iti pasa de mediu? Egalitatea de gen este importanta pentru tine? Alatura-te unui ONG care lupta pentru o cauza care conteaza pentru tine.
Poti dona o parte din profit sau din incasari, poti promova cauza respectiva prin intermediul canalelor tale de comunicare, poti dona produse sau poti dona din timpul tau sau al angajatilor. Posibilitatile sunt multiple si fiecare dintre acestea vine cu avantajul ca vei putea ajunge la oameni care sunt interesati de aceeasi cauza si care pot deveni clientii tai.
Concluzii: Nu incerca sa copiezi strategiile gigantilor eCommerce
Spre deosebire de gigantii comertului online, poti intampina numeroase provocari, insa poti avea si multe avantaje - cum ar fi faptul ca poti sa creezi un magazin online pe o platforma SaaS pentru eCommerce. Asadar, fi o greseala sa ignori aceste diferente.
Numeroase afaceri mici incearca sa copieze strategiile gigantilor din domeniul lor, uitand ca aceste companii au alte bugete, dar mai ales alte scopuri si alta audienta. Daca automatizezi prea multe lucruri de la inceput, daca sari etape de dezvoltare si daca oferi un customer support la fel de impersonal ca marile magazine online, vei pierde din avantajele companiilor mici. Nu uita ca orice crestere este benefica si sustenabila pe termen lung doar atunci cand se intampla in mod responsabil si organic. Pentru informatii suplimentare, click aici!