In ultimii ani, inteligenta artificiala (IA) a ajuns de pe ecranele televizoarelor in sedintele de management ale companiilor. Candva un element esential al science fiction-ului, aceasta reflecta in prezent o realitate cotidiana pentru afacerile care incearca sa imbunatateasca experienta clientilor, sa lucreze mai eficient si sa reduca costurile, arata rezultatele unui nou studiu Mazars. Specialistii constata, insa, ca "blocajele de la nivelul consiliilor de administratie" ameninta sa limiteze implementarea si investitiile in IA.
Organismele de conducere recunosc valoarea inteligentei artificiale, insa sunt preocupate de capacitatea lor de a face fata dezvoltarilor tehnologice rapide, avand in vedere nivelurile necesare de cunostinte tehnice si de intelegere, potrivit raportului.
Mazars, firma internationala de audit si consultanta in afaceri, impreuna cu Board Agenda si in parteneriat cu INSEAD Corporate Governance Centre, a publicat un nou studiu, Leadership in AI 2021: boards, barriers and new beginnings. Raportul prezinta gradul de adoptie a inteligentei artificiale in diferite organizatii si beneficiile acesteia, precum si constrangerile sau impactul posibil al acestei tehnologii asupra afacerilor si culturilor organizationale.
In pofida nivelurilor ridicate de interes fata de IA - 73% dintre respondentii chestionarului afirma ca vor implementa tehnologii ce incorporeaza IA sub diverse forme in urmatoarele 12 luni - liderii companiilor se tem ca le lipsesc cateva abilitati relevante pentru realizarea acestui lucru. In cadrul raportului, utilizarea sistemelor IT traditionale (citate de 37%), obiectivele strategice de afaceri neclare (33%) si o cultura "rezistenta la schimbare" a companiei (31%) apar drept obstacole principale in calea adoptiei. Studiul a fost desfasurat la sfarsitul anului 2020 in randul top management-ului companiilor din Australia, Franta, Germania, Regatul Unit si SUA.
Potrivit afirmatiilor a peste jumatate dintre respondenti, consiliile lor de administratie nu au competente sau cunostinte suficiente privind tehnologia, in general, sau inteligenta artificiala si implicatiile acestora asupra afacerilor. In opinia a numai 26% dintre respondenti, consiliul de administratie si conducerea executiva a evaluat abilitatile si instruirea necesare pentru a conduce implementarea tehnologiilor de IA in viitor. Acest lucru inseamna ca beneficiile potentiale generate de IA sunt amenintate de "blocajele de decizie de la nivelul organelor de conducere".
In Romania, inceputul pandemiei a impins companiile dincolo de zona de confort a tehnologiei si le-a determinat sa se gandeasca la modul de transformare a modelului lor de afaceri. Desi situatia generata de pandemie a determinat o schimbare si un avans semnificativ in modul in care companiile abordeaza afacerile, tara noastra se afla inca in urma in ceea ce priveste implementarea noilor tehnologii.
"Desi avem o multime de oameni talentati in Romania, cu abilitatile si cunostintele potrivite pentru a inova si dezvolta noi modele de afaceri cu ajutorul AI, nu exista inca suficienta deschidere catre acest tip de tehnologii. Adoptia noilor tehnologii este inca lenta, din cauza calitatii slabe a datelor si a sistemelor vechi inca operationale, acestea fiind unele dintre principalele constrangeri, alaturi de bugetele reduse alocate acestui domeniu", a mentionat Razvan Butucaru (foto), Partner, Financial Services & Advisory Leader.
Neintelegerea inteligentei artificiale reprezinta un risc semnificativ
Intr-o lume in care un robot poate scrie un intreg articol cu ajutorul IA, ar putea exista diferite motive pentru care tehnologia este adoptata lent de catre piata, cum ar fi teama de necunoscut, investitiile, cultura sau guvernanta. In cazul in care conducerea executiva nu recunoaste inteligenta artificiala ca fiind un vehicul pentru schimbari pozitive, acest lucru va determina nu numai constrangeri, ci si un risc semnificativ pentru organizatii.
Unul dintre aceste riscuri este reprezentat de schimbarea etica si culturala: exista un interes extins asupra modului in care organizatiile obtin si gestioneaza datele pe care se bazeaza IA, cu preocupari privind erorile de date si transparenta. Aproximativ 76% dintre respondenti sunt de acord ca "utilizarea IA in companie va introduce schimbari etice sau culturale semnificative in cadrul acesteia, care vor trebui gestionate cu atentie". In cazul in care o organizatie doreste sa profite din plin de IA, studiul recomanda experienta directa cu tehnologia, demonstratii live si comunicari clare.
"Inteligenta artificiala, cu toate componentele sale, si-a dovedit utilitatea in multe activitati din viata noastra de zi cu zi. O mare parte dintre progresele interesante la care am fost martori in ultimii ani sunt datorate modului in care utilizam aceasta tehnologie. Adoptarea IA de catre companii va genera avantaje competitive si beneficii financiare", a precizat Horatiu Nistor, Senior Manager, IT Audit & Assurance, Mazars Romania.
In Romania, ar trebui sa existe un efort comun intre angajatori si angajati, precum si o reducere a diferentei intre ceea ce doreste sa faca conducerea executiva in privinta noilor tehnologii si ceea ce sunt oamenii pregatiti sa accepte. In cazul in care o organizatie are peste 60% dintre angajati din generatia Millennials sau Gen Z, atunci exista o deschidere mai mare in favoarea adoptarii tehnologiilor respective. Insa, in cazul in care majoritatea angajatilor din organizatie fac parte din generatia X (nascuti intre 1965 si 1980), si care nu au abilitatile necesare sau deschiderea catre tehnologie, atunci acest lucru inseamna ca este necesara mai multa pregatire si timp pentru a crea o mentalitate adecvata in vederea adoptarii noilor tehnologii.
Optimizarea experientei clientilor
Sistemele de tipul chatbots si CRM facilitate de IA sunt componente din ce in ce mai comune ale experientei clientilor si, in mod deloc surprinzator, aproape jumatate dintre respondenti (49%) afirma ca aplica sau intentioneaza sa aplice IA in serviciile dedicate clientilor lor. Urmeaza „operatiunile” (45%), „gestionarea datelor” (42%) si functia „financiara si de contabilitate” (37%). Beneficiile asteptate cel mai frecvent de la implementarea IA sunt: „cresterea productivitatii” (76%), „costuri reduse” (55%), „imbunatatirea relatiilor cu clientii” (53%) si „cresterea veniturilor” (53%).
In Romania, potrivit specialistilor, mai multe industrii pot fi transformate radical prin inteligenta artificiala si, in multe dintre aceste industrii, tehnologiile bazate pe diferite forme ale IA sunt deja luate in considerare. De exemplu, daca vorbim despre servicii financiare, procesul de aprobare a creditelor este un domeniu care ar putea beneficia de IA, analiza creditului putand fi realizata cu ajutorul tehnologiei avansate. In plus, procesele care presupun relationarea extinsa cu clientii (cheia multor afaceri locale, de exemplu comertul electronic, shared service centers, telecomunicatiile) reprezinta o categorie care beneficiaza deja de tehnologii avansate in activitatile lor de zi cu zi, in care „agentii” IA sunt folositi pentru a interactiona cu clientii, pentru a-i informa despre noile produse sau chiar pentru a facilita vanzarile.
Pe de alta parte, daca ne gandim la viitorul industriei agroalimentare sau la orasele inteligente, exista o reticenta puternica in privinta utilizarii tehnologiilor bazate pe IA, chiar daca acestea ar putea beneficia extrem de mult de acestea.
Pentru a consulta raportul "Leadership in AI 2021: boards, barriers and new beginnings", click aici!