RO EN
Coșul este gol

IMM-urile vor avea la dispozitie aproape un miliard euro pentru digitalizare

Digitalizarea IMM-urilor primeste, in 2023, fonduri de aproximativ 320 milioane de euro prin PNRR si alte cel putin 640 milioane de euro in cadrul programelor de dezvoltare nationala si regionala. Intrebarea care se pune este cat de pregatiti sunt antreprenorii din IMM-uri pentru a transforma aceste fonduri in surse de dezvoltare si performanta? In ultimii ani, mediul antreprenorial a avut la dispozitie din ce in ce mai multe surse de finantare non-bancara. Cresterea pietelor si companiilor in care s-au alocat aceste fonduri insa nu este proportionala cu fondurile obtine, iar asta poate avea diferite explicatii, sunt de parere consultantii in dezvoltarea afacerilor. Solutiile pe care antreprenorii din Romania le au la indemana le pot creste ROI (return of investment) cu valori care variaza intre 30% la 300%, in functie de cat de bine sunt configurate si daca se suprapun.
Motivul pentru care, desi au acest impact, nu sunt atat de frecvent intalnite in companiile mici si medii, o reprezinta costul. De aceea, liniile de finantare pentru digitalizare pot reprezenta o parghie de crestere foarte buna, cand investitiile sunt bine plasate.
„Companiile trebuie sa inceapa sa priveasca atragerea fondurilor ca oportunitati de dezvoltare a afacerii si sa gandeasca directionarea banilor inspre investitii care pot aduce un return of investment. Ca exemplu, o pondere mare din vanzarile B2B si B2C vine acum din online, pentru companiile care au facut acest pas. Insa prezenta in mod competitiv in acest mediu implica mai mult decat un website care se incarca repede si pe cineva bun la IT sau in departamentul de marketing. Ea impune necesitatea de a stoca, tria si analiza in timp real date, de a servi informatii corecte, complete si preferabil customizate potentialilor clienti si de a construi experiente de achizitie fara cusur, cu amprenta umana. Ori toate aceste lucruri inseamna pentru companie spatii de stocare a datelor crescute, platforme de colectare si raportare, platforme dedicate pentru a crea acest continut customizat si solutii care sa il afiseze cui si cand trebuie", spune Alina Bota-Tabusca, Coach & Consultant Coach4Marketing.
 
De ce au nevoie antreprenorii pentru a lua cele mai bune decizii in ceea ce priveste aceste achizitii?
Antreprenorii din Romania au nevoie, printre altele, de o planificare atenta si bazata pe informatii corecte din companie si din piata in care activeaza, de know-how venit din intern sau extern si de consecventa de a implementa ceea ce si-au propus. Le-ar putea fi de ajutor si existenta unei liste de achizitii necesare si relevante pentru orice business. Evident, aceasta depinde de domeniul de activitate, insa solutiile urmatoare sunt potrivite si se gasesc intr-o forma sau alta pentru mai toate segmentele de piata si tipologiile de business (B2B, B2C sau mixt).
1. Platforma de automatizare a comunicarii - creste relevanta continutului livrat si gradul de interactiune cu produsul/ serviciul
2. Platforme de tip CRM, cu module de marketing digital - pot include anumite functii de automatizare, lead scoring, raportare centralizata a activitatilor si rezultatelor din toate canalele de comunicare sau promovare
3. Servicii de SEO - ofera stabilitate si o crestere organica a prezentei online
4. Platforme clasice sau AI pentru crearea de continut video - acest tip de format este cel mai consumat in acest moment, iar asta face ca algoritmul multora dintre platformele de Social Media sa il recomande si recompenseze cu vizibilitate crescuta.
5. Platforme modulare pentru realizarea unor funnel-uri dedicate - ajuta in a construi experiente si "conversatii" customizate pentru anumite segmente de clienti.
O greseala frecventa este ca multe dintre finantari merg spre acoperirea unor deficiente acumulate in timp, fara un studiu atent al impactului acestora in performanta viitoare a companiei. Un exemplu in acest sens sunt multiplele fonduri de digitalizare, care au permis companiilor sa investeasca in solutii tehnice, de la aparatura la servicii/ produse software. Alocarea sau planificarea acestor resurse se indreapta frecvent spre acoperirea costurilor actuale (computere, licente pentru software de baza, monitoare etc) si mai putin pentru a scala capacitatea si mobilitatea digitala a companiei prin solutii de tip CRM, ERP sau automatizari.
Astfel, potrivit indexului societatii si economiei digitale (DESI), doar 2,79% din IMM-urile romanesti au cel putin un nivel de baza al intensitatii digitale, media europeana fiind de 43,6%, prin intensitate digitala intelegandu-se adoptia unor tehnologii printre care si instrumente de digital marketing, ce pot conduce la scalarea unei afaceri.
„Abordarea <luam banii si vedem dupa> nu este, asadar, una care sa permita alocarea optima a fondurilor. Pentru a face un plan de achizitii performant e important sa stii care sunt prioritatile companiei pe termen mediu si lung, care sunt provocarile care pot aparea in drumul spre acestea si care sunt vulnerabilitatile actuale", adauga Alina Bota-Tabusca.
 
Pe ce cheltuie antreprenorii romani banii din fondurile atrase pentru digitalizare
Potrivit expertilor in dezvoltarea afacerilor, cele mai frecvent intalnite greseli de investitii in companii privind alocarea fondurilor de digitalizare sunt:
- alocarea fondurilor pentru stingerea incendiilor sau alocarea fondurilor doar catre departamentele generatoare de revenue si finantarea insuficienta ale celor administrative sau de productie;
- sub-finantarea activitatilor de marketing si absenta unei analize interne obiective (din teama sau lipsa de know-how ori resurse interne);
- negarea unor vulnerabilitati, mangementul defectuos al oamenilor sau resurselor interne si realizarea unor planuri de actiune pornind de la asteptari nerealiste.
"Relatia dintre un proces de digitalizare si procesele de marketing existente intr-o companie e foarte stransa. Aceste fonduri pot fi o oportunitate foarte buna pentru companii sa deblocheze oamenii talentati, care pot dezvolta produsele sau serviciile, prin solutii tehnice potrivite. Mai mult, investitia in platforme de tip CRM sau ERP, in solutii software de automatizare si platforme dedicate de digital marketing - cum sunt cele de sentiment analysis sau reputation management - pot reprezenta fix treapta care face trecerea intre o companie mica sau medie si una mare" , completeaza Alina Bota-Tabusca.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter