Resursa umana, o echipa fericita si productiva si digitalizarea accesibila sunt cei mai importanti factori pentru dezvoltarea si succesul unei companii, sustin cei mai multi antreprenori romani, potrivit unui studiu realizat de CIEL Romania, unul dintre cei mai importanti producatori de software pentru companii.
Peste 47% dintre antreprenorii romani considera ca resursa umana este cea mai importanta pentru dezvoltarea unei companii, in timp ce peste 28% dintre acestia sunt de parere ca ideea de afaceri conteaza cel mai mult, iar peste 25% digitalizarea ca fiind cea mai semnificativa pentru dezvoltarea unui business.
Cei mai multi antreprenori, aproximativ 70%, sunt de parere ca nu este usor sa ai o afacere in Romania, mentionand ca dezavantaje birocratia si instabilitatea politica. Printre avantajele de a avea o afacere in Romania, antreprenorii mentioneaza piata inca emergenta in comparatie cu alte piete mature din regiune (peste 43%), digitalizarea accesibila (33%) si deschiderea consumatorilor catre produse noi (24%).
In ceea ce priveste importanta digitalizarii, tehnologiei si a softurilor intr-o afacere, 53% dintre respondenti afirma ca toate sunt esentiale de la bun inceput, in timp ce 33% spun ca softurile de baza sunt necesare oricarui start-up, iar 14% sunt de parere ca aceste tool-uri devin importante atunci cand afacerea incepe sa se dezvolte.
”Softurile contribuie in egala masura la cresterea productivitatii angajatilor cat si la accelerarea dezvoltarii companiei. Traversam o etapa in care digitalizarea a devenit cuvantul de ordine in economie si orice business care doreste sa aiba succes nu poate ignora acest trend”, declara Roxana Epure, Managing Partner CIEL Romania.
Aproape 93% dintre proprietarii de firme mici, care au intre 1 si 10 angajati, cred ca un punct forte al Romaniei este digitalizarea accesibila, atat ca infrastructura/solutie, cat si ca pret. Astfel, daca ar incepe maine un business, 52% dintre antreprenorii romani sunt dispusi sa aloce pentru tehnologie bugete de peste 1.000 de euro, 36% ar investi intre 500 si 1000 de euro, iar 11% sub 500 de euro.
”In urma cu 10 ani nu vedeam start-up-uri echipate cu soft inainte sa inceapa activitatea propriu-zisa, insa softurile sunt acum foarte accesibile din punct de vedere al costurilor. Mai exact, un soft costa mai putin decat un city-break, adica 120 euro pe an. Antreprenorii sunt din ce in ce mai tineri si mai bine informati, iar cei care intra in prezent in business au sanse duble de succes fata de acum zece ani, datorita faptului ca deschid afaceri complet digitalizate”, declara Roxana Epure, Managing Partner CIEL Romania.
Datele CIEL Romania mai arata ca 35% dintre antreprenori cred ca deciziile si strategia de business a proprietarului businessului contribuie in cea mai mare masura la succesul afacerii. Adaptarea continua la schimbarile pietei si implicarea permanenta a antreprenorului in toate aspectele afacerii sunt alti doi factori de succes, fiecare fiind invocat de catre 30% din respondenti, in timp ce disponibilitatea de capital pentru investitii este ultimul criteriu de pe lista.
90% dintre antreprenori considera ca au nevoie de cunostinte de business si educatie financiara pentru a demara o afacere, in timp ce restul cred ca vor avea succes in afaceri oricum.
Studiul realizat de companie arata ca 32% dintre antreprenori considera ca o afacere este una de succes cand echipa este productiva si fericita, in timp ce 26% sunt de parere ca succesul este dat de interesul fondurilor de investitii de a finanta businessul. Un procent de 19% sustin ca succesul inseamna ca lucrurile merg de la sine, iar 17% spun ca o afacere de succes este cea care are o marja de profit de peste 5%.
De asemenea, in ceea ce priveste instrumentele prin care succesul in business poate fi masurat, 45% mentioneaza marja de profit, 26% cifra de afaceri, 17% se gandesc la cota de piata si doar 12% la notorietatea brandului.
Majoritatea antreprenorilor romani (54%) sunt convinsi ca in medie o afacere are nevoie de 5-8 ani pentru a ajunge la succes, in timp ce 38% dintre respondenti sunt mai optimisti si afirma ca 2-3 ani sunt suficienti, iar 8% cred ca este nevoie de peste 10 ani pentru a atinge succesul in business.
Dintre participantii la studiul CIEL Romania, 32% sunt furnizori de servicii, 25% activeaza in comert, 15% in constructii, 12% in IT, iar restul au afaceri si in industria producatoare de materiale, alimente sau confectii.