La 9 aprilie a.c., ANRE a dat publicitatii, spre informare, propunerea de decizie privind aprobarea calendarului de implementare a sistemelor de masurare inteligenta a energiei electrice la nivel national, in perioada 2019-2028. Potrivit unui comunicat al institutiei, documentul respectiv are ca scop aprobarea calendarului de implementare a sistemelor de masurare inteligenta (SMI) la nivel national, aferent perioadei 2019-2028, cu respectarea prevederilor din art. 66 din Legea 123/2012 si a prevederilor altor acte normative aplicabile domeniului, aflate in vigoare, care definitiveaza cadrul de reglementare si permite inceperea procesului de implementare a SMI la nivel national.
Proiectul de decizie contine calendarul de implementare a SMI la nivel national pentru perioada 2019-2028, defalcat pe fiecare zona de concesiune a serviciului de distributie a energiei electrice si nivelul minim al consumului mediu anual pe loc de consum, aferent zonelor de implementare pentru care implementarea SMI se va realiza pana in anul 2024, in conformitate cu prevederile art. 66 al Legii 123/2012.
Potrivit notei de prezentare a propunerii de decizie, operatorii de distributie a energiei electrice concesionari (OD) intocmesc propuneri pentru calendarul de implementare a sistemelor de masurare inteligenta a energiei electrice (SMI) pentru perioada 2019 – 2028, pe care le inainteaza la ANRE. OD au realizat, astfel, analize cost-beneficiu pentru stabilirea planurilor de implementare a sistemelor de masurare inteligenta a energiei electrice in zona de concesiune, defalcate anual, pentru perioada 2019-2028. In baza analizelor cost-beneficiu realizate, OD au transmis la ANRE propunerile de planuri de implementare a sistemelor de masurare inteligenta a energiei electrice si propuneri pentru calendarul de implementare a SMI in perioada 2019-2028.
Fiecare OD a realizat analiza cost-beneficiu pentru fiecare zona de implementare pe structura proprie de costuri si beneficii. Selectia costurilor si a beneficiilor identificate si cuantificate s-a facut in baza prevederilor din reglementarile in vigoare si a experientei dobandite in procesul de implementare a proiectelor-pilot, desfasurat in perioada 2014-2016 si a implementarilor de SMI efectuate in perioada 2017-2018 in conditiile prevederilor Ordinului ANRE nr. 145/2014 privind implementarea sistemelor de masurare inteligenta a energiei electrice, cu modificarile si completarile ulterioare.
In consecinta, liniile directoare specifice avute in vedere de catre OD la selectarea si prioritizarea zonelor de implementare incluse in propunerile de calendar de implementare a SMI pentru perioada 2019-2028 sunt prezentate in cele ce urmeaza.
- In cazul e-Distributie Muntenia, e-Distributie Banat, e-Distributie Dobrogea, s-au identificat zone cu densitate mare de contoare depreciate, zone cu pierderi mari (tehnice si non-tehnice), zone in care au fost inregistrate, de-a lungul timpului, numeroase probleme cu citirea contoarelor, necesitatea de a asigura conditii tehnice unitare pentru protectia antifrauda la scara intregii retele din zona de concesiune.
- La Distributie Energie Oltenia, liniile directoare presupun ierarhizarea si selectarea zonelor de implementare, care s-a realizat in functie de rezultatul pozitiv al analizei cost-beneficiu; ierarhizarea zonelor de implementare pentru realizarea selectiei zonelor incluse in calendarul de implementare, care s-a realizat avand in vedere nivelul pierderilor tehnice si non-tehnice, nivelul cheltuielilor cu citirea contoarelor si al cheltuielilor cu deconectarea sau reconectarea etc. Din ratiuni de topologie a retelei si optimizarea comunicatiei de date de la contor la centrul de colectare, stocare si prelucrare a datelor, s-a realizat si analiza pe grupe de zone de implementare, care urmaresc interconectarea posturilor de transformare (buclarea zonelor).
- La randul sau, Delgaz Grid a transmis ca, la selectarea zonelor incluse in calendarul de implementare, s-a avut in vedere inchiderea zonelor in care s-au facut instalari de SMI in cadrul proiectelor-pilot si programelor de implementare desfasurate in perioada 2014-2018, prin integrarea locurilor de consum la care in perioada respectiva nu s-a realizat instalarea contoarelor integrabile din diverse cauze. De asemenea, au fost identificate zone cu pierderi comerciale mai mari de 0,08 MWh/an/loc de consum si zone cu risc mare de consum fraudulos, impunandu-se abordarea coordonata la nivel regional/PT pentru asigurarea continuitatii si trasabilitatii rutelor de citire in vederea optimizarii costurilor operationale.
- Pentru SDEE Muntenia Nord, SDEE Transilvania Nord, SDEE Transilvania Sud, zonele de implementare au fost ierarhizate in functie de rezultatul analizei cost-beneficiu si de nivelul pierderilor tehnice si non-tehnice, iar zonele in care rezultatul analizei cost-beneficiu a fost pozitiv au fost ierarhizate si incluse in propunerile de calendar de implementare.
Eventualele comentarii la propunerea de decizie privind aprobarea calendarului de implementare a sistemelor de masurare inteligenta a energiei electrice la nivel national, in perioada 2019-2028 se pot transmite pana la data de 3 mai 2019, prin e-mail, la adresele Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. si Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..
Pentru a descarca nota de prezentare si propunerea de decizie, in format integral, click aici!