Avand in vedere obiectivele ambitioase ale UE privind renovarea cladirilor pentru urmatorul deceniu, pentru a stimula dezvoltarea pietei e nevoie de mecanisme de sprijin precum ghiseele unice (one-stop-shops), care ofera indrumare si asistenta tuturor celor interesati sa depuna proiecte si sa participe la programele de renovare.
Insasi Comisia Europeana recunoaste importanta acestui instrument pentru consumatori. In propunerea de modificare a Directivei privind eficienta energetica, publicata in vara acestui an ca parte a pachetului de propuneri legislative Fit for 55, se arata ca „ar trebui recunoscuta contributia ghiseelor unice sau a structurilor similare ca mecanisme care pot permite mai multor grupuri-tinta, inclusiv cetatenilor, IMM-urilor si autoritatilor publice, sa conceapa si sa implementeze proiecte si masuri legate de tranzitia catre o energie curata”.
Rolul ghiseelor unicepoate include:
- furnizarea de consiliere si asistenta tehnica, administrativa si financiara;
- facilitarea procedurilor administrative necesare;
- facilitarea accesului la diverse instrumente financiare;
- facilitarea intelegerii cadrul juridic national si european, inclusiv a normelor si criteriilor privind achizitiile publice, precum si a taxonomiei UE.
Consolidarea obligatiilor statelor membre fata de consumatori
„Articolul 21 din Directiva consolideaza obligatiile fata de consumatori, in special disponibilitatea si furnizarea de informatii, masurile de sensibilizare si consilierea sau asistenta tehnica si financiara oferite. Ghiseele unice, punctele unice de contact si mecanismele alternative de solutionare a litigiilor sunt structuri care vor contribui in mod semnificativ la responsabilizarea clientilor si a utilizatorilor finali”, arata Comisia Europeana, in textul mentionat.
Iata ce prevede exact Articolul 21, ca obligatie pentru statele membre:
Acestea trebuie sa ia masurile corespunzatoare pentru a promova si facilita o utilizare eficienta a energiei de catre clientii si utilizatorii finali. Masurile trebuie sa faca parte dintr-o strategie nationala, precum Planul National Integrat privind Energia si Clima (PNIESC) in conformitate cu Regulamentul UE 2018/1999 sau Strategia de Renovare pe Termen Lung (SRTL) definita prin Directiva 2010/31/UE. Aceste masuri presupun o serie de instrumente si politici care sa incurajeze cresterea eficientei energetice, precum:
- stimulente fiscale;
- acces la programe de finantare, granturi sau subventii;
- activitati de instruire si formare;
- instrumente digitale;
- crearea unor ghisee unice sau a unor mecanisme similare pentru furnizarea de consiliere si asistenta tehnica, administrativa si financiara privind masurile de eficienta energetica, inclusiv renovarea energetica a cladirilor si instalarea unor surse regenerabile de energie in cladiri de catre clientii si utilizatorii finali;
- promovarea rolului organismelor consultative si a intermediarilor independenti de pe piata, inclusiv al ghiseelor unice sau al mecanismelor de sprijin similare, cu scopul de a stimula dezvoltarea pietei, precum si punerea acestor informatii la dispozitia publicului si a actorilor de pe piata;
- diseminarea de informatii cu privire la masurile de eficienta energetica si la instrumentele de finantare existente;
- asigurarea unor puncte unice de contact pentru a pune la dispozitia clientilor si a utilizatorilor finali toate informatiile necesare cu privire la drepturile lor, la legislatia aplicabila si la mecanismele de solutionare a eventualelor litigii.
Lipsa de informatii, una dintre barierele in calea renovarilor
Proprietarii de locuinte care doresc sa faca lucrari de renovare se confrunta cu numeroase bariere. Dificultatile de natura economica, lipsa de informatii si ingrijorarea pe marginea subiectului sunt printre cele mai mari piedici in calea renovarii durabile.
Mai ales in perioade de criza, proprietarii de cladiri au nevoie sa simta incredere, siguranta si securitate, lucru care se poate realiza prin politici corecte si cooperare intre toate partile relevante, arata Uniunea Internationala a Proprietarilor de Cladiri (International Union of Property Owners). Aceasta a derulat un sondaj privind dorinta si capacitatea de renovare cu 10.000 de respondenti din 36 de tari europene, inclusiv Romania. Rezultatele sondajului arata ca ghiseele unice reprezinta unul dintre stimulentele necesare pentru a lua decizia de renovare.
In Strategia Nationala de Renovare pe Termen Lung (SNRTL) aprobata si publicata in luna noiembrie 2020, cat si in Planul National de Redresare si Rezilienta, guvernul recunoaste importanta ghiseelor unice, ca instrument de sprijin pentru sustinerea renovarii cladirilor.
Guvernul arata, in SNRTL, ca renovarile cladirilor trebuie prioritizate, pe baza unor criterii cumulative, de natura tehnica, economica si sociala, incepand cu cladirile cu cele mai reduse performante (cele care consuma cea mai mare cantitate de energie), cu rate de ocupare ridicate si cele care necesita investitii relativ scazute pentru imbunatatiri structurale si de siguranta.
„Aceasta prioritizare presupune actiuni de planificare ale autoritatilor locale si analize interdisciplinare. Este necesara organizarea unor actiuni de educare si comunicare. Proprietarilor trebuie sa li se prezinte beneficiile si costurile pentru participarea la programele de renovare (inclusiv potentialele consecinte in caz de neparticipare), impreuna cu procedurile, informatiile de contact si site-urile web (sau “ghisee unice”) cu toate informatiile necesare pentru a depune proiecte, a participa la programe si a raporta”, se arata in actul normativ.
In cadrul SNRTL, unul dintre instrumentele luate in calcul este Programul national de renovare a cladirilor - pentru a coagula fondurile publice (din programele UE, fonduri bugetare nationale, initiative ale institutiilor financiare internationale), cu scopul de a oferi o serie de produse care sa sprijine toate segmentele de piata.
Printre elementele principale avute in vedere se afla „finantarea partiala prin intermediul subventiilor, cu o strategie clara de reducere treptata a subventiilor nerambursabile si de sustinere a unei campanii puternice de sensibilizare (comunicare) si asistenta tehnica si administrativa pentru solicitanti”.