Romania CSR Index este o analiza complexa, unica in Romania, prin care se evalueaza implicarea companiilor cu peste 500 de angajati din perspectiva nivelului de transparenta si performanta in domeniul sustenabilitatii corporative.
Pentru realizarea acestui index au fost analizate peste 700 de companii, mai exact companii din Romania care au peste 500 de angajati. Conform Ordinului 3456/2018, publicat in Monitorul Oficial pe 7 noiembrie 2018, toate companiile cu mai mult de 500 de angajati vor avea obligatia de a publica rapoarte de sustenabilitate sau declaratii nefinanciare, incepand cu exercitiul financiar 2019.
Ce metodologie are in spate Romania CSR Index?
Romania CSR Index este o analiza cu 10 categorii si 64 de indicatori care abordeaza informatii referitoare la strategia de sustenabilitate si la impactul companillor din punct de vedere economic, de mediu si social. Punctajul total este ponderat in functie de industria din care fac parte companiile.
Au fost evaluate toate informatiile publice ale companiilor, raportate pentru anul 2019, in limba romana, si s-a bazat pe un instrument de evaluare care este aliniat la cele mai importante standarde sau referinte internationale din domeniul sustenabilitatii si responsabilitatii sociale:
- Obiectivele de Dezvoltare Durabila ale ONU (ODD)
- Directiva 2014/95/UE
- GRI Sustainability Reporting Standards (GRI Standards)
- CDP (Carbon Disclosure Project)
- London Benchmarking Group (LBG) International – Measuring Community Investment
Care sunt obiectivele analizei?
Rezultatele ranking-ului pot fi utilizate pentru diverse scopuri: elaborarea unui roadmap pentru cresterea performantei privind sustenabilitatea corporativa, cresterea nivelului de constientizare privind Obiectivele de Dezvoltare Durabila si asigurarea alinierii strategiei corporative cu ODD.
“Adoptarea principiilor sustenabilitatii corporative este de multe ori dificila si presupune schimbari importante in activitatile si strategia unei companii. Prin evaluarile pe care le facem pentru Romania CSR Index incercam sa scoatem in evidenta cele mai bune practici si exemple de succes ale unor companii din Romania care au avansat foarte mult pe masura ce au integrat sustenabilitatea in strategia de business si au ajuns la un nivel foarte ridicat de transparenta a informatiilor privind impactul social, economic si de mediu, pozitive dar si negative.”, explica Alina Liciu, Fondator si Managing Partner The Azores.
In raportul de analiza din 2019, s-a observat o crestere a numarului de industrii interesate de sustenabilitate, in sensul ca mai multe companii din Food Retail si din domeniul IT au inceput sa investeasca in acest domeniu, pe langa companiile din domeniul Bauturilor si din Telecom, care erau deja prezente in index cu punctaje foarte bune. In raportul din 2020, se evidentiaza cateva schimbari ce au produs o surpriza analistilor, cum ar fi un numar mai mare de indicatori de sustenabilitate cuprinsi in rapoartele de sustenabilitate si o atentie sporita acordata implicarii stakeholderilor importanti pentru companiile raportoare.
Companiile recunoscute in Romania CSR Index 2020:
Gold Level Recognition: Coca-Cola HBC Romania, Kaufland Romania, HeidelbergCement
Romania, Raiffeisen Bank, Grupul CEZ in Romania, Romgaz, Telekom Romania, Lidl Romania
Silver Level Recognition: Ursus Breweries, GreenPoint Management
Bronze Level Recognition: Translectrica, Grupul Digi | RCS-RDS
Care sunt cele mai importante schimbari in evaluarea Romania CSR Index 2020?
Anul 2020 a adus cateva schimbari importante privind indicatorii Romania CSR Index. In perioada august - septembrie a avut loc un proces amplu de implicare a stakeholderilor importanti pentru ranking: companii, consultanti, experti CSR si sustenabilitate corporativa si reprezentanti din mediul universitar, atat din Romania cat si de la nivel international. De o importanta deosebita a fost implicarea a doua organizatii de talie internationala, Sustainalytics - a Morningstar Company, un leader global in ratings si cercetare ESG si Corporate Governance si Carbon Disclosure Project, un sistem global unic, dedicat companiilor care masoara, administreaza si distribuie informatii legate de mediu.
Ce tip de continut a putut fi urmarit la evenimentul virtual Best Practices in Romanian CSR?
Evenimentul virtual a avut la baza un format hibrid, aducand in fata audientei un mix de prezentari, un discurs al unui Star Speaker de renume la nivel global (Elaine Cohen – Beyond Business), si un mesaj transmis in premiera pentru Best Practices in Romanian CSR de catre un expert international din domeniul sustenabilitatii, si anume Nick de Mey - Board of Innovation. Speakerii din Romania, reprezentanti ai unor companii cu rezultate foarte bune in domeniul sustenabilitatii corporative, au fost Alice Nichita, Coca-Cola HBC Romania, Adrian Moraru – Transelectrica, Loredana Samoila – Kaufland Romania si Ioana Abramiuc – Romgaz. Sloganul din acest an al evenimentului, “Sustainability is Unstoppable. So are you!” subliniaza faptul ca, in ziua de azi, sustenabilitatea si responsabilitatea au devenit normalitate, sunt de neoprit si doar indivizii si business-urile care isi insusesc aceste concepte si le integreaza in ADN se vor afla pe o panta ascendenta.
Discutiile s-au concentrat in jurul a patru sesiuni cheie, in care au fost prezentate strategii de sustenabilitate, proiecte sau programe de investitii in comunitati, dar si cele mai bune practici care reies din raportarea sustenabilitatii. Profesionisti de top din Romania dar si de la nivel international au aratat cum se contureaza tendintele pietei din tara noastra si au oferit insight-uri pretioase despre modul in care o companie poate sa obtina cele mai bune rezultate in urma investitiei in sustenabilitate si in comunitati.
Evenimentul Best Practices in Romanian CSR a fost sustinut de: Coca-Cola HBC Romania, Transelectrica, Romgaz, GreenPoint Management, Marcom Hub, LifeHax Solutions.