Analiza Grupului interguvernamental privind schimbarile climatice (IPCC) al ONU indica faptul ca emisiile de gaze cu efect de sera trebuie reduse cu 43% pana in 2030 pentru a limita incalzirea globala la 1,5 grade necesare. Un raport recent al IPCC arata insa ca se preconizeaza ca emisiile vor creste cu aproape 11%.
Multe produse alternative cu emisii scazute de carbon, in special in sectorul industrial, inca sunt mai scumpe cu 50% sau chiar mai mult. Dar, pe masura ce aceste noi tehnologii se extind si interventia guvernamentala continua, scaderea costurilor va crea oportunitati pentru companii de a deveni pionieri pe pietele produselor „verzi". Winning in Green Markets: Scaling Products for a Net Zero World, un raport publicat recent de Forumul Economic Mondial in colaborare cu Boston Consulting Group (BCG), examineaza modul in care companiile pot comercializa sustenabilitatea prin identificarea, crearea si modelarea pietelor„verzi".
„Acest deceniu aduce oportunitatea de a vedea o extindere masiva a solutiilor climatice si crearea de piete mari pentru materiale, produse si servicii cu emisii scazute de carbon", a declarat Antonia Gawel, Director pentru Schimbarile Climatice, Forumul Economic Mondial. „Mediul de afaceri si guvernele au un rol esential pentru a oferi capitalul, tehnologia, politicile si legislatia necesare pentru a ne indeplini obiectivele climatice la timp. Intalnirea anuala de anul acesta de la Davos va adresa liderilor solicitarea de a accelera ambitia si investitiile in materie de clima".
Potrivit raportului, pe masura ce tehnologiile verzi se extind, primele de cost vor scadea sau vor disparea cu totul. Ritmul paritatii costurilor depinde de locatie si de politicile guvernamentale. Intre timp, cei care au fost primii in comercializarea produselor „verzi" trebuie sa gaseasca o modalitate de a compensa costurile mai mari si de a transforma „prima costurilor ecologice" intr-o „prima a veniturilor ecologice" prin traducerea emisiilor mai mici intr-o valoare comerciala. Ørsted, Tesla si Beyond Meat sunt exemple de companii care au obtinut un avantaj, fiind pioneri in crearea unei oferte ecologice convingatoare inainte de a fi atinsa paritatea costurilor.
O cerere in crestere pentru materiale si servicii „verzi"
Un sondaj BCG derulat in randul consumatorilor de produse sustenabile din iunie 2022 a aratat ca, in timp ce mai putin de 10% dintre consumatori aleg produse durabile pentru a „salva planeta", numarul creste de aproximativ doua pana la patru ori (la 20%-43% dintre consumatori) atunci cand sustenabilitatea este legata de alte beneficii precum sanatatea, siguranta si calitatea. Numarul creste inca de doua pana la patru ori (la aproximativ 80%) atunci cand sunt abordate bariere precum comoditatea, lipsa de informatii si costurile. Pe baza acestor tendinte ale consumatorilor, impreuna cu cresterea actiunii guvernamentale si a presiunii de a actiona din partea angajatilor, investitorilor si a altor parti interesate, companiile pot construi un model de afaceri convingator pentru dezvoltarea optiunilor ecologice. Pentru cei care vor adopta aceste practici mai devreme exista o piata in mare parte neexploatata si in crestere rapida, dispusa sa plateasca pentru produse ecologice.
Dezechilibrul dintre cerere si oferta va genera o penurie a produselor „ecologice"
In ciuda cererii substantiale si in crestere pentru materiale ecologice, oferta nu reuseste sa faca fata , creand „penurie ecologica". In majoritatea lanturilor valorice, cota de piata a jucatorilor din downstream cu angajamente de decarbonizare a lantului valoric depaseste cu mult ponderea jucatorilor din upstream care ar trebui sa furnizeze materiale verzi pentru a indeplini aceste angajamente. Acest decalaj al cotei de piata poate fi mai mare de 20 de procente. Potrivit raportului, cel mai mare risc de deficit pentru 2030 este proiectat sa fie in materialele plastice verzi si substantele chimice, unde capacitatea de productie probabil nu va satisface cererea consumatorilor. Pe de alta parte, in timp ce cantitatea de otel verde este inca mica, producatorii au anuntat planuri de a investitii in capacitati semnificative pentru acest deceniu.
Transformarea angajamentelor ambitioase de decarbonizare in valoare pentru clienti
Pe masura ce companiile din upstream se lupta sa modeleze o noua piata, jucatorii din downstream inca se lupta sa dezvolte produse net zero care ar fi convingatoare pentru consumatori. Raportul detaliaza sase actiuni pe care companiile trebuie sa le intreprinda pentru a comercializa durabilitatea:
- Dezvoltati un portofoliu de oferte ecologice pentru o lume net-zero
- Creati propuneri de valoare pe baza acestor oferte ecologice
- Interactionati cu clientii cu privire la produsele ecologice
- Creati o strategie de pret ecologic
- Dezvoltati mediul de piata corespunzator
- Transformati-va pentru a prospera cu ajutorul factorilor cheie ale afacerii
„Beneficiile actiunii impotriva schimbarilor climatice sunt clare, iar costurile inactiunii reprezinta o amenintare pentru intreaga umanitate", a declarat Patrick Herhold, Managing Director si Partener si coautor al raportului BCG. „Actiunea corporativa decisiva a devenit un imperativ si o oportunitate nu numai de a conduce pe o piata in crestere, ci si de a crea si scala pietele verzi care vor transforma economia noastra."