Compania Porr Construct, din Bucuresti, a fost selectata sa execute lucrarile (cu o valoare atribuita de peste 31,63 milioane de lei, inclusiv TVA, din cadrul contractului denumit „„Aeroportul International Brasov-Ghimbav (AIBG). Etapa a III-a - executie cale de rulare Alfa, platforma de imbarcare-debarcare si extindere a retelelor de canalizare si drenaj aferente pistei de decolare-aterizare”. Potrivit deciziei autoritatii contractante, respectiv Consiliul Judetean (CJ) Brasov, o parte din contract se poate subcontracta, iar ofertantul castigator a anuntat in acest sens ca va colabora cu societatea TIAB SA, careia i se vor incredinta lucrarile de electricitate si balizaj.
Cu prilejul unei conferinte organizate ad-hoc, dupa cum se arata intr-un comunicat al CJ Brasov, presedintele forului administrativ judetean, Adrian-Ioan Vestea, a aratat ca, in cadrul licitatiei (cu o valoare initiala estimata la 35,53 milioane de lei), s-au primit sase oferte, dar cea a Porr Construct - Bucuresti (avand ca subcontractant compania TIAB SA - Bucuresti) a devansat documentatiile depuse de ceilalti competitori, respectiv: ARL Cluj SA (tot cu subantreprenorul TIAB), Tehnic Asist - Botosani (cu subcontractantul sau, Loial Impex - Suceava), precum si asocierile dintre Constructii Erbasu SA - Bucuresti si RS Activ - Ghimbav, ICCO Energ - Brasov si Max Boegl Romania - Bucuresti, Tirrena Scavi SpA - Massarosa si Societatea de Constructii Napoca SA - Cluj-Napoca (plus subcontractantii lor, UTI Grup SA - Bucuresti si Dito Group - Oradea).
Dupa cum a afirmat Adrian Vestea, din comisia de evaluare a ofertelor, desemnata prin dispozitia sa, au facut parte si experti ai Search Corporation, care a realizat proiectul tehnic pentru aceasta investitie.
„Avand in vedere importanta acestui obiectiv, complexitatea si diversitatea lucrarilor licitate in cadrul procedurii, s-a considerat ca evaluarea ofertelor necesita o expertiza aprofundata de natura tehnica si financiara. Intregul proces de evaluare s-a desfasurat sub stricta supraveghere a observatorilor desemnati de Autoritatea Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP). Firmele participante au solicitat cel putin 44 de clarificari, la care comisia de evaluare a trebuit sa raspunda inainte de incheierea perioadei de depunere a ofertelor. La data de 26 ianuarie 2018, comisia de evaluare a propus prelungirea perioadei de evaluare a ofertelor incepand cu 1 februarie 2018, datorita faptului ca era necesara verificarea unui numar mare de documente in vederea finalizarii procedurii. S-a intocmit in acest sens Nota Justificativa nr. 1393/30.01.2018, aprobata de presedintele CJ Brasov. Ulterior, dupa parcurgerea documentelor privind eligibilitatea, comisia de evaluare a trecut la analiza propunerilor tehnice ale celor sase ofertanti, etapa care a durat pana la 16 aprilie 2018. Toate ofertele au fost declarate conforme, nu inainte de solicitarea si primirea de catre comisia de evaluare a sase clarificari din partea firmelor. In conditiile in care pretul cel mai mic a fost criteriul de atribuire a acestui contract, diferenta de pret intre oferta clasata pe primul loc si cea de pe a doua pozitie depaseste 1,4 milioane de lei. In acest moment suntem obligati, conform legii, sa asteptam zece zile de la comunicarea rezultatului final, dupa care sa incheiem contractul cu firma castigatoare. In acest interval se pot depune contestatii dar, avand in vedere derularea transparenta a intregii proceduri de licitare, consideram ca nu exista motive obiective de contestare a rezultatului”, a declarat Adrian Vestea.
Presedintele CJ Brasov a mai explicat, la conferinta, ca, in aceasta etapa de dezvoltare a viitorului aeroport din Ghimbav, se urmareste realizarea urmatoarelor obiective: calea de rulare Alfa (cu o lungime de 200 de metri si o latime de 23 de metri, plus acostamente); platforma de imbarcare-debarcare (care va avea dimensiunea de 135 m/145 m si va permite stationarea a trei aeronave de categoria C cu anvergura aripilor de 36 metri); canalizare pluviala pentru obiectivele proiectate si pentru pista de decolare-aterizare existenta; montare tubulatura de balizaj pentru obiectivele proiectate (cale de rulare si platforma); iluminare platforma; elemente de protectie a constructiilor din banda pistei. Suprafetele de miscare aeroportuara vor fi realizate din dale de ciment, cu o grosime de 41 cm. Finantarea va fi asigurata integral de la bugetul judetean, iar lucrarile vor dura patru luni din momentul deschiderii santierului.
Notificari prealabile, inaintate Consiliului Concurentei si Comisiei Europene
Referindu-se la urmatoarele etape de dezvoltare, Adrian Vestea a precizat ca, actualmente, „se intocmesc documentatiile pentru demararea procedurii de achizitie pentru proiectarea si executia altor obiective, cum ar fi cladire energetica, remiza PSI, posturi de control al accesului, gospodarie de apa, parcare auto si drum de acces la terminal cu legatura in DJ 103C, drumuri tehnologice interioare, imprejmuiri si porti, retele interioare in aeroport, platforma antisuflu. In plus, se intocmeste documentatia de notificare prealabila a Consiliului Concurentei si a Comisiei Europene privind obiectivul de investitii, in urma rezultatelor videoconferintei dintre CJ Brasov si Comisia Europeana din data de 13 iunie 2018. De asemenea, se intocmesc documentatiile pentru contractarea firmelor specializate in realizarea solutiei arhitecturale a terminalului aeroportului, precum si planurilor de arhitectura, cu indicarea fluxurilor de pasageri si bagaje pentru trafic intern si international. In urma finalizarii acestei etape, se va demara procedura de achizitie pentru proiectarea si executia terminalului de pasageri. In prezent, se mai poarta discutii cu ROMATSA SA pentru initierea documentatiilor necesare intocmirii procedurilor de zbor si achizitiei echipamentelor de radionavigatie”.
Anterior, la jumatatea lunii mai a.c., ca urmare a unei intalniri a unei delegatii a judetului Brasov cu autoritatile europene, un specialist in competitie si ajutor de stat din cadrul Reprezentantei Permanente a Romaniei la Comisia Europeana a subliniat, printre altele, ca este necesara o analiza a proiectului AIBG din punctul de vedere al competitiei, in sensul ca noul aeroport nu trebuie sa distorsioneze piata aeroporturilor invecinate. Totodata, fiind vorba despre o investitie noua, trebuie demonstrate sustenabilitatea acesteia si faptul ca exista un potential de piata neexploatat, pe care il va prelua viitorul aeroport.
„Concluzia discutiilor a fost ca ne confruntam cu probleme complexe, care au nevoie de un ajutor specializat atat pe partea de organizare, cat si pe partea de definire a caracteristicilor echipamentelor ce vor fi instalate. Am fost insa asigurati ca vom primi sprijinul necesar pentru implementarea proiectului si ca vom fi sustinuti de catre Reprezentanta Permanenta a Romaniei la Comisia Europeana pentru inaintarea unei notificari privind ajutorul de stat pentru investitii, demers necesar in vederea accesarea fondurilor europene din programul POIM”, a precizat, la finalul celor trei zile de intalniri, seful executivului judetean, Adrian-Ioan Vestea.
Consiliul Judetean Brasov a facut imprumuturi bancare pentru a finaliza aeroportul
Presedintele Consiliului Judetean Brasov, Adrian Vestea, a semnat, la data de 5 iunie 2018, contractele de imprumut pentru finantarea lucrarilor la Aeroportul International Brasov si pentru cofinantarea unor investitii pentru care administratia judeteana a obtinut fonduri europene prin Programul Operational Regional 2014-2020. Valoarea totala a celor doua imprumuturi este de pana la 200 de milioane de lei, din care aproape 100 de milioane de lei se vor aloca pentru cofinantarea investitiilor la aeroport.
Astfel, un contract a fost semnat cu Banca Comerciala Romana (BCR), pentru un imprumut in valoare de 74.615.000 lei, cu posibilitatea majorarii pana la valoarea de 100 de milioane de lei, in vederea finantarii realizarii unor obiective de investitii publice de interes judetean, respectiv Aeroportul International Brasov - Ghimbav (pentru care se aloca suma de 50 de milioane de lei) si in vederea cofinantarii proiectului european de modernizare a drumului interjudetean Covasna-Brasov (pentru care suma din imprumut este de 24,61 milioane de lei).
Un an doilea contract a fost semnat cu Eximbank, pentru un imprumut in valoare de 68.937.000 lei, cu posibilitatea majorarii pana la valoarea de 100 de milioane de lei. Din suma imprumutata, pentru lucrarile la aeroport se vor folosi circa 48,55 milioane de lei, iar diferenta va fi utilizata pentru asigurarea cofinantarii unor proiecte dezvoltate de CJ Brasov, din domeniul infrastructurii rutiere si sanitare, ce beneficiaza de fonduri europene.
Ambele finantari rambursabile prevad o perioada de gratie de pana la trei ani si au o maturitate de 15 ani. Aceste imprumuturi, ce asigura cofinantarea unor proiecte, reprezinta circa 2% din costul investitiilor, valoarea tuturor proiectelor dezvoltate de CJ Brasov (toate semnate in 2018) depasind 65 de milioane de euro.
„Avand in vedere limitele legislative cu privire la valoarea maxima ce poate fi imprumutata de o autoritate publica locala pentru finantarea proiectelor de investitii care nu beneficiaza de fonduri europene nerambursabile, diferenta de imprumuturi de pana la 200 de milioane de lei se va contracta in anul 2019”, a explicat, dupa semnarea contractelor de credit, Adrian Vestea.