RO EN
Coșul este gol

PNDL: Cereri de finantare de peste 780 milioane euro depuse de autoritatile locale

Peste 70% din finantarea atat din PNDL 1, cat si din PNDL 2 a fost directionata catre comune, demonstrand astfel ca modernizarea satului romanesc nu mai e doar la nivel declarativ, ci avem proiecte concrete, puse in practica. Astfel, din 12.681 obiective de investitii, in mediul rural sunt finantate 10.387, in valoare de 34,25 miliarde lei. Printre investitiile in mediul rural avem 2.689 sisteme de alimentare cu apa si canalizare, 1776 unitati de invatamant, din care 880 de crese si gradinite si 3.948 drumuri, poduri si podete, spune Viorica Dancila.
Incepand din ianuarie 2018 au fost deschise si apelurile pentru infrastructura prescolara si scolara, ma refer la gradinite si scoli, finantata prin intermediul POR 2014-2020. Astfel, pentru o alocare de 330 milioane euro, se afla in competitie, in diverse etape de evaluare, un total de 778 cereri de finantare in valoare de peste 780 milioane de euro, depuse de unitatile administrativ-teritoriale, din care 357 sunt de la nivelul comunelor, in valoare de aproximativ 395 milioane euro. Pentru ca numarul de cereri este foarte mare, am solicitat celor responsabili sa identifice solutii pentru a contracta cat mai multe din proiectele depuse.
De asemenea, in completarea investitiilor finantate fie din PNDL, fie din POR 2014-2020, o alta sursa importanta este l PNDR 2014-2020. Astfel, la nivelul anului 2018 au fost contractate un numar de 1.893 obiective propuse pentru dezvoltarea infrastructurii publice de la nivelul comunelor din Romania, in valoare de 1,6 miliarde euro, din care o pondere importanta pentru infrastructura de apa si canalizare (439 milioane euro, 315 contracte), infrastructura rutiera (528 milioane euro, 506 contracte), infrastructura scolara si prescolara (118 milioane euro, 320 contracte), infrastructura culturala si patrimoniul cultural (212 milioane euro, 667 contracte).
Tot anul trecut am reusit sa sustinem sistemul de echilibrare si finantarea autoritatilor locale, adoptand o serie de acte la nivelul guvernului. Astfel, prin OUG 11/2018 unitatile administrativ-teritoriale au putut solicita, in anul 2018, contractarea de imprumuturi din venituri din privatizare, inregistrate in contul curent general al Trezoreriei Statului, in limita sumei de 500 milioane de lei pentru perioada 2018-2019, pentru finantarea proiectelor privind asigurarea pachetului minim de servicii publice in fiecare localitate.
Prin rectificarea bugetului de stat pe anul 2018 am asigurat, pentru toate unitatile administrativ-teritoriale, toate sumele din impozitul pe venit la nivelul anului 2017, 424,4 milioane lei revenind comunelor.
Nu in ultimul rand, din fondul de rezerva al Guvernului au fost alocati prin Hotarari de guvern 216 milioane de lei pentru 1248 de comune si 221,5 milioane pentru 494 de comune, din Fondul de interventie.
Prin intermediul PNDR 2014-2020, am sustinut dezvoltarea fermierilor, prin incheierea a 3.186 de contracte de finantare, la nivelul a 1.987 comune, in valoare de 1,3 miliarde de euro in domeniul exploatatiilor agricole, pomicole, prelucrarea /comercializarea produselor, dar si in sustinerea modernizarii de activitati neagricole in mediul rural.
Acest bilant ne demonstreaza determinarea noastra pentru ceea ce ne-am propus in programul de guvernare, respectiv reducerea decalajelor dintre mediul urban si rural cu cel putin 15% pana in 2020. Din acest motiv, in anul 2019 continuam cu aceleasi masuri de sustinere si am sa va enumer cateva din proiectele pe care ni le-am asumat pentru lunile urmatoare.
Continuam, bineinteles, finantarea si am asigurat resurse bugetare suficiente si in anul 2019 pentru finantarea Programului National De Dezvoltare Locala. Dar as dori sa va reamintesc unul din obiectivele programului de guvernare, respectiv 100% din scoli cu autorizatie de functionare pana in 2020.
Cu toate ca avem foarte multe proiecte de investitii in infrastructura scolara in executie, inca ne confruntam cu problema grupurilor sanitare neconforme. De aceea, am solicitat ministrului de Finante ca, impreuna cu dumneavoastra, sa identifice de urgenta masuri pentru ca anul scolar 2019-2020 sa inceapa cu toate unitatile scolare cu toate utilitatile scolare, cu autorizatiile de functionare complete, inclusiv cu privire la asigurarea grupurilor sanitare.
As dori ca acest proiect sa ni-l asumam impreuna si in lucrarile adunarii generale sa includeti si aceasta asumare, nu pentru ca va roaga primul-ministru, ci pentru ca avem o obligatie fata de copiii nostri ca ei sa invete in cele mai bune conditii. In ceea ce priveste sistemul de echilibrare a bugetelor locale, prin proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2019 impozitul pe venit se aloca in proportie de 100% bugetelor locale.
Din cota de 17,5% din impozitul pe venit, respectiv cota de 18,5% din impozitul pe venit incasat anterior intrarii in vigoare a legii bugetului de stat, se vor aloca bugetelor locale ale comunelor sume astfel incat sa se asigure, pe langa veniturile proprii si sumele care vin direct din cota de 60% din impozitul pe venit, minimum 1000 lei/locuitor/an, dar nu mai putin de 2.000.000 lei/an/comuna, fata de 750 lei/locuitor/an, dar nu mai putin de 1.000.000 lei/an cat a fost in 2018.
In plus, din sume defalcate din T.V.A. se vor aloca sume comunelor ale caror sume asigurate pentru finantarea sistemului de protectie a copilului si a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap, finantarea drepturilor asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizatiilor lunare in anul 2019 sunt mai mici decat cele pentru anul 2018. Ii solicit domnului ministru al Muncii sa dea ulterior toate detaliile legate de acest aspect.
Stimati reprezentanti ai administratiei locale, asa cum am mentionat si in cadrul intalnirii noastre de anul trecut, esential pentru noi este asigurarea complementaritatii surselor de finantare.
De aceea, asa cum ne-am angajat prin Programul de guvernare, introducem programe si mecanisme noi, simple si eficace, pentru finantarea investitiilor UAT-urilor, ale locuitorilor din mediul rural si ale oamenilor de afaceri care doresc sa faca investitii in localitatile rurale.
Doua mari programe de investitii au fost reglementate si finantate, gestionate prin Comisia Nationala pentru Strategii si Prognoza, astfel incat din luna martie 2019 sa inceapa primele proiecte, respectiv:
Astfel, avem Fondul de Dezvoltare si Investitii, care asigura granturi unitatilor administrativ-teritoriale pentru dispensar medical rural, centru medical de permanenta, scoli, gradinite, crese, apa si canalizare, modernizare si reabilitare drumuri comunale, evident cu prioritate pentru localitatile rurale, pentru ca acolo este cea mai mare nevoie.
Al doilea program il reprezinta Programul guvernamental "gROwth - investim in copii, investim in viitor". Vom urmari ca in acest program sa fie finantate cu prioritate proiectele investitorilor privati localizate in comune, astfel incat si copii din mediul rural sa aiba alternativa unor gradinite moderne, cu program sportiv. Am prevazut in buget credite de angajament de 2,4 miliarde lei pentru perioada 2019 - 2021.
O alta categorie de programe guvernamentale pentru care am prevazut deja in buget credite de angajament si pe care le vom demara in lunile urmatoare sunt cele destinate special comunitatilor rurale.
Primul program se refera la dezvoltarea afacerilor mici si va consta in acordarea unui ajutor de minimis de pana la 200.000 euro si credit garantat pentru constructii si achizitia de echipamente (pana la 80% din valoarea creditului) pentru ferme, cabinete medicale si pensiuni turistice.
Un alt program va fi dedicat "Centrelor multifunctionale rurale", program prin care se va acorda un ajutor de minimis de pana la 200.000 euro si credit garantat pentru constructii si dotarea acestor centre multifunctionale (pana la 80% din valoarea creditului). Astfel, fiecare locuitor dintr-o comuna sa aiba toate serviciile necesare - posta, banci, directii agricole, reprezentanti APIA sau ANAF - acolo unde locuiesc si sa nu mai fie nevoiti sa se deplaseze la oras.
Cel de al treielea program este pentru cresterea gradului de ocupare in zonele cu somaj ridicat, cu destinatie speciala pentru zonele rurale. Se va acorda un ajutor constand in plata locurilor de munca pentru investitiile ce se vor realiza de catre societati in respectivele localitati.
Nu in ultimul rand, avem programul guvernamental "Ana Aslan - gROwth, rezidente pentru varstnici" avand ca obiect sustinerea financiara a investitiilor private in constructia/reabilitarea si/sau infiintarea, amenajarea si dotarea de rezidente de 5 stele pentru persoanele varstnice.
De asemenea, doresc sa subliniez un proiect care este destinat la inceput regiunii cu cele mai mari decalaje de dezvoltare, dar care va fi apoi extins si la alte regiuni. Este vorba despre Programul de dezvoltare a Regiunii Nord-Est pentru imbunatatirea conditiilor de locuire in mediul rural si dotarea gospodariilor cu utilaje agricole.
Deja am prevazut in buget credite de angajament de 2 miliarde lei pentru anul 2019. Se are in vedere acordarea a 5.000 de euro pentru fiecare gospodarie si pana la 10.000 euro garantii pentru credite, daca o gospodarie are nevoie de mai multi bani pentru o locuinta ca la oras sau pentru utilajele agricole.
Si pentru ca am vorbit despre utilaje agricole, vom continua si in anul 2019 sustinerea programelor gestionate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, respectiv peste 20 de programe, in valoare de peste 3 miliarde de lei, din care va mentionez ajutoarele nationale tranzitorii in sectorul vegetal si zootehnie in valoare de 1,2 miliarde lei si subventia accizei la motorina in suma de 0,5 miliarde lei.
In cei 9 ani in care am fost in Comisia de agricultura in Parlamentul European m-am batut pentru drepturile agricultorilor romani si am promovat produsele romanesti. Acum avem insa o provocare importanta: Politica Agricola Comuna post 2020.
In acest sens Romania sustine demersurile de simplificare a PAC, cu accent pe cadrul de implementare si control al masurilor aferente acestei politici. Sustinem o politica simplificata in sensul debirocratizarii si al evitarii suprapunerilor intre dezvoltarea rurala si alte masuri din cadrul PAC, stabilirea cadrului necesar pentru introducerea rezultatelor cercetarii si a inovarii in agricultura, dar si o abordare mai flexibila a posibilitatilor de finantare prin transferul intre tipurile de interventii, atat din FEADR, cat si din FEGA.
Pentru perioada post 2020, Romania pledeaza pentru un plafon anual al cheltuielilor finantate din FEGA, cel putin la nivelul din 2019. Plafonarea platilor directe nu poate fi acceptata. Fermele de marime mare sunt cele care asigura securitatea alimentara, aplica standarde inalte si contribuie esential la economia tarii.
De asemenea, regandirea platii redistributive pentru sustinerea gospodariilor rurale ca sprijin in dezvoltarea micilor afaceri si mentinerea acestora in lantul scurt si continuarea schemei unice de plata fara cofinantare nationala, eventual cofinantare limitata si proportionala pentru toate statele membre, sunt alte doua prioritati ale Romaniei in ceea ce priveste Politica Agricola Comuna. Am repetat in nenumarate ocazii, nu vrem dublu standard pentru Romania si alte state membre, nu vrem diferente intre nord si sud, intre est si vest. Cred ca si in ceea ce priveste Politica Agricola Comuna trebuie sa avem aceeasi abordare.
Politica de dezvoltare rurala trebuie sa raspunda nevoilor de dezvoltare si modernizare a sectorului agricol, agroalimentar, a zonelor rurale prin crearea de locuri de munca si infrastructura necesara. Romania va pleda pentru continuarea finantarii bazate pe granturi, mai ales in statele in care pietele financiare si educatia financiara nu inregistreaza un nivel ridicat de dezvoltare si va sustine propunerea ca cerintele minime obligatorii sa fie stabilite de catre statele membre luand in considerare specificul national al tarii si conditiile existente.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter