In acest an, Guvernul Romaniei a decis sa aloce o cota de 5,9% din Produsul Intern Brut al tarii, estimat pentru 2013, in vederea efectuarii de investitii semnificative cu impact asupra economiei nationale. Astfel, la nivelul anului in curs, cheltuielile de investitii, cu o valoare de 36,9 miliarde lei, urmeaza sa se situeze la aproape 16,6% din totalul cheltuielilor bugetare. Potrivit prevederilor cuprinse in proiectul de buget elaborat de Executiv, marile proiecte de investitii vor primi finantare strict pe baza criteriilor de eficienta. Daca planul initial va fi respectat, pentru programele multianuale si, evident, pentru alte categorii de investitii, pana in anul 2016 ar trebui sa se aloce sume pana la un nivel de 21,8% din totalul cheltuielilor bugetare. In cele ce urmeaza, este prezentata succint lista principalelor proiecte de infrastructura pentru care vor exista sume disponibile in acest an. Astfel, cele mai multe fonduri se aloca pentru reabilitarea liniei de cale ferata Brasov - Simeria – si anume 1,008 miliarde lei. Aceasta cale ferata este integrata in Coridorul al IV-lea Paneuropean, iar dupa finalizarea lucrarilor viteza maxima de circulatie ar trebui sa ajunga la 160 km/h. In 2013, este prevazuta doar reabilitarea sectiunii Coslariu - Sighisoara, finantarea asigurandu-se din fonduri externe nerambursabile, specifice perioadei de dupa aderarea Romaniei la structurile UE. Alte proiecte majore vizeaza urmatoarele obiective:
- autostrada Orastie - Sibiu, finantata cu 699,06 milioane de lei, integral din fonduri externe nerambursabile (post-aderare);
- proiectul de reabilitare a unor drumuri nationale, aflat in etapa a VI-a si finantat cu 546,7 milioane de lei din fonduri rambursabile, in aceasta faza fiind vizata modernizarea unor cai rutiere specifice cu o lungime de 1.112 km;
- proiectul Extreme Light Infrastructure - Nuclear Physics (ELI), care va beneficia de 519,7 milioane de lei din fonduri nerambursabile si va presupune constructia celei mai puternice instalatii LASER din intreaga lume, operationala in cadrul unui laborator din localitatea Magurele, judetul Ilfov;
- autostrada Cernavoda – Constanta, ale carei lucrari se vor finanta cu 435,4 milioane de lei, din care 9,84 milioane de lei din fonduri nerambursabile, iar 425,6 milioane de lei din surse externe rambursabile;
- autostrada Lugoj - Deva, pentru care vor fi puse la dispozitia antreprenorilor 430 de milioane de lei, exclusiv din fonduri externe nerambursabile;
- reabilitarea liniei de cale ferata Frontiera de Vest - Curtici - Simeria, avand o lungime de 614 km, in valoare de 413,4 milioane de lei, suma fiind acordata din fonduri externe nerambursabile pentru primul tronson al sectiunii Frontiera - Curtici - Arad;
- autostrada Bucuresti - Brasov, care va beneficia de 369 de milioane de lei, fonduri asigurate in proportie de 100% din bugetul de stat;
- varianta de ocolire a oraselor Deva si Orastie, pentru a carei constructie urmeaza sa se aloce 324,46 de milioane de lei, integral din bugetul de stat, astfel incat artera rutiera sa poata fi adusa la profil de autostrada;
- proiectul de reabilitare a liniei de cale ferata Brasov - Simeria, finantat cu 255,93 milioane de lei, pentru sectiunea Coslariu - Simeria (cu aceeasi viteza de circulatie prevazuta si pentru tronsonul Coslariu - Sighisoara) finantarea urmand sa fie asigurata din fonduri nerambursabile;
- autostrada Arad - Timisoara si soseaua tip “by-pass” din Arad, finantate cu 250,7 milioane de lei, din care 18,72 milioane de lei reprezinta fonduri externe nerambursabile (specifice intervalului post-aderare), iar diferenta – de 231,98 milioane de lei – a fost obtinuta din fonduri externe rambursabile;
- varianta de ocolire a municipiului Constanta ar urma sa beneficieze de 246,16 milioane de lei, din care 71,8 milioane de lei din fonduri externe nerambursabile si 174,36 milioane de lei din fonduri externe rambursabile;
- autostrada Brasov - Cluj-Napoca - Bors, finantata cu 188,36 de milioane de lei, exclusiv din bugetul de stat;
- autostrada Nadlac - Arad, unde finantarea de 170 de milioane de lei s-a primit integral din fonduri externe nerambursabile.
Toate aceste proiecte au fost considerate prioritare si de importanta nationala, in detrimentul altora, pentru care vor fi alocate fonduri doar partial, in vederea conservarii santierelor sau mentinerii unu ritm redus de executie. De exemplu, oficialii Ministerului Transporturilor (MT) au anuntat recent ca finalizarea magistralei a V-a a metroului din Bucuresti, proiect ce a fost initiat in 2011, a fost amanata cu patru ani, lucrarile urmand sa fie definitivate abia in 2018. De asemenea, consultand proiectul de buget redactat de guvernanti, se poate observa cu usurinta faptul ca in 2013 nu apare niciun nou proiect de autostrada dintre cele anuntate in perioada electorala, cum ar fi Autostrada Sudului sau Iasi - Targu Mures, desi anumite licitatii ar urma sa fie organizate in acest sens. Informatii suplimentare, la www.gov.ro