In 2017, Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR) s-a implicat activ in problemele legislative din sectorului de proiectare si constructii, in vederea imbunatatirii cadrului normativ pentru derularea optima a activitatii din aceste sectoare. Concret, organizatia a participat la o serie de intalniri si sedinte pe diverse teme, precum cele referitoare la Legea 50 si OUG 100 privind autorizarea constructiilor, la contractul-cadru de proiectare, respectiv la HG nr. 925/1995 pentru aprobarea Regulamentului de verificare si expertizare tehnica de calitate a proiectelor, a executiei lucrarilor si a constructiilor, in cadrul carora a venit cu propuneri si solutii pentru imbunatatirea cadrului legislativ.
Legea 50 si OUG 100 privind autorizarea constructiilor
OAR a participat activ, cu propuneri, la sedintele in care s-a discutat OUG 100, in cadrul Parlamentului Romaniei, in scopul aprobarii OUG 100/ 2016.
Date fiind numeroasele solicitari de modificare a prevederilor OUG, MDRAPFE a propus abrogarea OUG si a promis ca in timp foarte scurt va lansa o noua propunere pentru Legea Autorizarii. S-a format o comisie pe langa minister, condusa de reprezentanti ai acestuia, respectiv Secretar de Stat Ciprian Rosca si director adjunct Marin Cotescu, din care au facut parte arhitecti-sefi, reprezentanti ai Asociatiei Municipiilor, Consiliilor judetene, ISC, deputati si senatori din toate partidele politice. Din partea OAR au luat parte Michaela Gafar si Bogdan Bogoescu, iar din partea RUR, Florentina Iugan.
Au avut loc 11 sedinte, cu o durata medie de 10-12 ore.
Legea s-a rescris, reordonandu-se capitolele, eliminandu-se unele prevederi depasite sau generatoare de confuzii, respectiv solicitari absurde sau generatoare de birocratie inutila.
S-a obtinut o prevedere mai coerenta, dar care din pacate nu rezolva problemele autorizarii in Romania si nu are curajul sa impuna o abordare moderna, europeana asupra procesului, abordare bazata pe responsabilitate si nu pe control, asa cum a fost ea prezentata de OAR in cadrul Comisiei pentru scrierea tezelor codului ATUC in cursul anului 2016, si acceptata de membrii acesteia.
OAR a facut multe propuneri in cadrul acestor sesiuni de lucru, printre care aceea cu privire la specificarea in lege ca proiectele de constructii civile sa fie conduse de pe pozitia de sef de proiect exclusiv de catre un arhitect.
In acest moment, legea se afla la minister. Se intentioneaza lansarea ei in circuitul de aprobare, avand ca obiectiv sfarsitul acestui an.
Contractul-cadru de proiectare
OAR a fost invitat de catre MDRAPFE in luna iunie a.c. la consultari privind contractele-cadru de proiectare , executie si proiectare + executie, pe care ministerul doreste sa le lanseze pentru investitii din fonduri publice.
Reprezentantul OAR la aceste consultari a fost arh. Michaela Gafar.
Propunerile ministerului au fost in sensul cesionarii totale a dreptului de autor, moral si patrimonial, al proiectantului/ arhitectului, astfel incat, conform declaratiilor explicite ale reprezentantilor ministerului, autoritatea publica sa poata dispune complet de proiect, atribui cui doreste in oricare dintre faze, modifica sau reproduce unde si de cate ori se considera oportun.
Reactia OAR la aceste propuneri a fost categorica, asa ca reprezentantii ministerului s-au repliat si au revenit cu o propunere modificata a contractului-cadru, prin care se limiteaza cedarea dreptului la cel patrimonial si nu si la cel moral.
Observatiile si solicitarile OAR nu s-au limitat la acest punct, ele referindu-se si la elemente privind continutul documentelor predate, responsabilitatea fata de documentatia predata si avizata respectiv la diverse solicitari considerate oneroase, ca de exemplu dublarea garantiilor contractului prin solicitarea de GBE in valoare de 10% din contract dar si de asigurare profesionala la nivelul intregii valori de executie.
Din pacate, propunerile ministerului conduc, in ciuda faptului ca legea solicita o responsabilizare cat mai mare a proiectantului, la practici care in fapt disipeaza raspunderile si anuleaza orice fel de creativitate sau performanta, condamnandu-ne definitiv la mediocritate.
In acest moment nu s-a lansat de catre minister o propunere finala asupra acestui tip de contract.
HG nr. 925/1995 pentru aprobarea Regulamentului de verificare si expertizare tehnica de calitate a proiectelor, a executiei lucrarilor si a constructiilor - observatii la propunerile transmise de catre OAR
Reprezentantii OAR au participat, alaturi de FPSC (Federatia Patronatelor in Constructii) la conceperea unui material transmis catre decidentii politici, care sa evidentieze principalele probleme cu care se confrunta domeniul proiectarii si constructiilor.
Din punctul de vedere al OAR, s-au evidentiat:
- sensul eronat in care legiuitorul defineste Studiul de Fezabilitate;
- necesitatea redefinirii fazelor de proiectare;
- eliminarea standardelor de cost artificial fixate si depasite;
- regandirea in intregime a intregului proces de autorizare;
- corelarea legislatiei;
- definirea erorii de proiectare si delimitarea raspunderii proiectantilor;
- infiintarea unui minister al lucrarilor publice, cu autoritate, resurse si competente adecvate.