In data de 12 decembrie 2017, a fost inregistrata la Biroul Permanent al Senatului propunerea legislativa de elaborare a Codului Administrativ al Romaniei. In data de 11 iunie 2018, proiectul a fost aprobat de Senat si publicat pentru consultare publica, fiind solicitata procedura de urgentapentru aprobare.
Daca in forma depusa spre Senat, functia de Arhitect Sef nu era vizata de transformarile legislative, figurand pe pozitia 2 a Functiilor publice de conducere (anexa 1, cap. ll. Functii publice specifice, cat. A. Functii publice de conducere), in forma adoptata de catre Senat in data de 11.06.2018, conform art. 626, forma adoptata de Senat propune ca:
(1) in termen de 150 zile de la data intrarii in vigoare a prezentului Cod, functiile publice de arhitect sef se transforma in functii de natura contractuala.
(2) Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice elaboreaza si promoveaza in interiorul termenului prevazut la alin. (1) legislatia incidenta in domeniul urbanismului, in conformitate cu prevederile referitoare la functia de arhitect-sef, prevazute de prezentul Cod.
In mod special, Legea urbanismului descrie functia Arhitectului Sef ca avand un rol decizional in procesul de planificare urbana, atat la nivel strategic, cat si la nivel operational. Acesta insemna practic ca Arhitectului Sef i se incredinteaza, daca nu decizia dezvoltarii urbane, cel putin rolul de a fundamenta hotararile Consiliului Local, intr-un domeniu privit de legiuitor ca fiind de stricta specialitate. Deciziile Arhitectului Sef influenteaza dezvoltarea durabila a comunitatii, coordonarea activitatilor de dezvoltare teritoriala, amenajarea teritoriului si urbanism, protejarea valorilor de patrimoniu si a calitatii arhitecturale la nivelul unitatii administrativ-teritoriale. Arhitectul-sef exercita astfel prerogative de putere publica, care fundamenteaza functia publica.
Experienta anterioara de suplinire a functiilor publice prin contacte de colaborare intre consiliile locale ale comunelor si birouri individuale de arhitectura a generat disfunctionalitati semnificative in domeniul autorizarii constructiilor si urbanismului. Astfel de contracte au dus la implicatii negative ale acestei practici ca in cazul emiterii de autorizatii de construire incomplete din punct de vedere al documentatiilor de urbanism sau care au ridicat probleme privind amplasamentul.
Ordinul Arhitectilor din Romania subliniaza faptul ca functia publica a Arhitectul Sef este o functie cardinala in administrarea orasului, ca autoritate tehnica cu rolul de a:
- fundamenta deciziile care privesc dezvoltarea urbana
- intermedia intre interesul public si cel privat.
Prin urmare solicitam abrogarea art. 626 din propunerea legislativa.