Interes major al constructorilor pentru proiectarea si construirea Terminalului de pasageri al Aeroportului International Brasov. Dupa o competitie acerba, la care s-au inscris patru agenti economici a caror departajare s-a facut dupa criteriul „cel mai scazut pret ofertat”, licitatia a fost adjudecata de SC Constructii SA Sibiu. Aceasta firma executa in prezent si contractul pentru proiectarea si construirea celor noua obiecte din cadrul Aeroportului. In data de 18 decembrie 2018, Consiliul Judetean Brasov a demarat procedura de achizitie publica prin licitatie deschisa pentru realizarea obiectivului „Aeroportul International Brasov-Ghimbav Etapa a III-a - Proiectare si Executie Lucrari de Constructii si Instalatii Obiectul Terminal de Pasageri”. Patru operatori economici au ofertat proiectarea si executia Terminalului, a carui valoare totala estimata a fost de 184.671.650 lei (inclusiv TVA). Este vorba despre SC PORR Construct SRL Bucuresti, Asocierea BOG’ART SRL - SC UTI Grup SA - SC UTI Facility Management SA, SC Constructii SA Sibiu si KESZ Constructii Romania SRL Cluj. In urma analizei documentatiilor depuse, toate firmele au dovedit o experienta deosebita in domeniu. Avand in vedere importanta si valoarea acestui obiectiv de investitii, intreaga procedura de licitatie a fost monitorizata si verificata in permanenta, pe fiecare etapa in parte, de catre Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (atat de catre structura regionala a ANAP, cat si de cea centrala).
Dupa calificarea celor patru ofertanti, comisia de licitatie a analizat in detaliu ofertele tehnice, beneficiind de suportul tehnic al expertilor cooptati de la IPTANA SA. Verificarea documentatiilor tehnice a reconfirmat faptul ca toate cele patru firme au experienta necesara pentru realizarea proiectarii si executiei Terminalului. In urma acestei etape de analiza, toti ofertantii au obtinut punctajul maxim, respectiv 25 de puncte. De mentionat este faptul ca pentru atribuirea contractului, oferta tehnica poate cumula un maxim de 25 de puncte, restul de 75 de puncte fiind obtinut in urma ofertarii financiare, respectiv pretul cel mai scazut.
Tinand cont ca toti ofertantii au obtinut maximum de puncte dupa etapa de evaluare a ofertelor tehnice, castigatorul a fost desemnat in urma analizei ofertei financiare, respectiv ofertarea la pretul cel mai scazut. Astfel, comisia de licitatie a desemnat castigatoare firma SC Constructii SA Sibiu si a finalizat raportul procedurii care a fost avizat neconditionat de catre ANAP, in data de 13 mai 2019. Conform procedurilor de achizitie publica ofertantii au termen de contestatie de zece zile, respectiv pana in 23 mai. Insa, avand in vedere faptul ca departajarea participantilor la licitatie s-a facut exclusiv luand in considerare pretul cel mai scazut si ca intreaga procedura a fost monitorizata si verificata de ANAP, presedintele Consiliului Judetean Brasov, Adrian-Ioan Vestea, are convingerea ca nu exista motive pertinente de contestare a rezultatului
Valoarea propunerii financiare ofertate de SC Constructii SA Sibiu a fost de 145.275.491,42 lei (inclusiv TVA), din care proiectul tehnic inseamna 4.912.697,77 lei, iar executia Terminalului totalizeaza 140.362.793,65 lei. Conform contractului, termenul pentru realizarea documetantiilor de proiectare este de 3 luni, iar durata de executie a lucrarii este de 9 luni.
Proiectarea are ca scop realizarea unui terminal care sa confere unicitate si reprezentativitate Brasovului prin elementele arhitecturale si inchiderile fatadelor constructiei, tinand cont in mod obligatoriu de avizele obtinute de la institutiile cu responsabilitati in domeniu. Planurile Terminalului de pasageri releva o suprafata desfasurata de 11.780 mp (subsol, parter, etaj), la care se adauga o suprafata de 510 mp, reprezentand terase construite deschise si acoperite in afara perimetrului construit. Teminalul va fi dotat atat cu echipamentele necesare asigurarii fluxului de transport si bagaje (ascensoare, scari rulante, benzi transportoare), cat si cu echipamente moderne de securitate, la standardele solicitate de catre institutiile statului care le vor opera: SRI, Politia de Frontiera, Vama. „Ne bucuram ca proiectarea si construirea terminalului de pasageri al Aeroportului International Brasov au suscitat un interes atat de mare si o concurenta acerba din partea firmelor de constructii. Am toata convingerea ca procedura s-a desfasurat foarte bine, iar diferenta a facut-o pretul. Speram sa semnam contractul imediat dupa expirarea perioadei de contestatii si sa incepem lucrarile de proiectare si executie in cel mai scurt timp posibil”, afirma presedintele CJ Brasov Adrian-Ioan Vestea.
Ce urmeaza in proiectul Aeroportului International Brasov
Seful executivului judetean a prezentat stadiul tuturor demersurilor aflate in derulare la nivelul Consiliului Judetean Brasov in proiectul Aeroportului International Brasov. „Avem in implementare proiectarea si construirea celor noua obiecte din cadrul aeroportului: cladire energetica, remiza PSI, posturi control acces, gospodarie de apa, parcare auto si drum acces terminal - DJ 103C, drumuri tehnologice interioare, imprejmuiri si porti, retele interioare in aeroport, platforma antisuflu. Am avut intalnire cu proiectantul si am depus documentatii pentru obtinerea avizelor de la Compania Apa, Electrica, ISU, Apele Romane, Agentia pentru Protectia Mediului si de toate celelalte institutii cu atributii in domeniu, in vederea emiterii autorizatiei de constructie. Speram sa intram cat mai curand in santier cu aceste noua obiecte. Aceeasi procedura trebuie parcursa si in cazul terminalului: dupa semnarea contractului urmeaza sa obtinem proiectul tehnic, sa depunem cererile pentru avize si sa primim autorizatia de constructie, iar apoi sa dam ordinul de incepere pentru constructor.
In perioada urmatoare avem de finalizat si de depus caietul de sarcini pentru balizaj, sistematizare in banda pistei si drum perimetral. In privinta serviciilor de radionavigatie, Eurocontrol va transmite raportul final privind analiza cost-beneficiu, atat la noi, cat si la Ministerul Transporturilor si la ROMATSA, urmand sa pregatim caietul de sarcini pentru studiul de fezabilitate referitor la solutia pe care o vom agrea in privinta echipamentelor de radionavigatie. De asemenea, mai trebuie realizate o serie de studii: studiul de viata salbatica, privind monitorizarea pe o perioada de un an a pasarilor din zona aeroportului, reactualizarea studiului de obstacolare, intocmirea unui studiu de zgomot - si aici am luat legatura cu Primaria Ghimbav pentru a vedea cine incepe aceasta procedura, avand in vedere ca o harta de zgomot este necesara pentru tot orasul, nu doar pentru perimetrul aeroportului. Pe de alta parte, exista trei stalpi de inalta tensiune care trebuie balizati, deoarece ar putea crea o obstacolare, iar pentru acest lucru suntem in discutii cu Transelectrica. Mai exista o serie de proceduri prealabile introducerii retelelor de utilitati la aeroport. Urmeaza sa incepem procedura de certificare a aeroportului, pe care o putem realiza dupa ce Regia Autonoma Aeroportul International Brasov va fi functionala. Nu in ultimul rand, avem in vedere realizarea procedurilor care privesc partea de concesionare. In ceea ce priveste achizitia autospecialelor PSI, speram ca saptamana viitoare sa desemnam castigatorul si tot saptamana viitoare, pe 22 mai, este termenul de depunere a ofertelor pentru autospecialele de deszapezire necesare viitorului aeroport”, a precizat Adrian-Ioan Vestea.