Mediul de afaceri din China a fost primul afectat de epidemia de Covid-19, dar scaderea rapida a cazurilor noi in ultimele saptamani ofera sperante de revenire a situatiei in a doua jumatate a anului, cu impact pozitiv si pe piata de real estate. Pe baza situatiei din China, o evolutie similara ar putea fi asteptata si in Romania, sustinuta de comertul online, dupa ce va trece varful epidemiei si vor scadea cazurile noi, estimeaza consultantii Colliers International. Mai mult de atat, actuala situatie poate aduce oportunitati pentru unele industrii, inclusiv segmente ale pietei de real estate.
Chiar daca o mare parte dintre angajatii companiilor din China au lucrat, in primul trimestru al acestui an, din afara birourilor, si desi multe companii au fost afectate de epidemia de coronavirus, 85% dintre proprietarii cladirilor de birouri intervievati sustin ca nu au existat intentii de a renegocia contractele de inchiriere din partea chiriasilor, potrivit unui sondaj Colliers International realizat in randul companiilor din segmentul imobiliar din China. Totusi, 92% dintre chiriasi si-au anulat planurile de extindere pentru 2020.
Unele domenii, in general cele online, precum cumparaturile, educatia si jocurile, dar si produsele farmaceutice si asistenta medicala sunt mai putin lovite de criza provocata de noul coronavirus si vor stimula cererea de inchiriere de birouri in China, ceea ce poate fi o referinta pentru o recuperare potentiala dupa epidemie si in alte parti ale lumii. In acest context, consultantii Colliers International considera ca proprietarii de cladiri de birouri ar trebui sa se uite mai atent la aceste sectoare de business si sa isi diversifice mixul de chiriasi. In cazul industriilor IT si de asistenta medicala, care au suferit mai putin in China sau care ar putea inregistra o crestere in vanzari, negocierea unor contracte favorabile de inchiriere pe termen lung e de asteptat din partea chiriasilor.
In ceea ce priveste chiriile, aproximativ 59% dintre proprietarii de cladiri de birouri intervievati din China cred ca acestea se vor mentine relativ stabile, potrivit sondajului Colliers International, in timp ce 29% se asteapta la scaderi. Rata de neocupare ramane si ea neschimbata, sunt de parere 40% dintre proprietarii de cladiri de birouri. In general, 34% dintre companiile din China care au raspuns sondajului Colliers International considera ca afacerea lor va ramane neafectata de coronavirus in acest an, in timp ce 19% afirma ca au fost deja afectate negativ, iar 26% se asteapta sa le fie afectata activitatea in perioada urmatoare. Efectele negative ale epidemiei de Covid-19 asupra companiilor mici si mijlocii sunt mult mai evidente, 54% declarand ca au resimtit impact negativ asupra activitatii in contextul coronavirusului.
„Exista unele asemanari intre pietele de birouri din Romania si cele din China, cum ar fi trecerea timpurie la un sistem de lucru de acasa si impactul mare asupra economiei oraselor regionale. Pe de alta parte, in China statul detine mare parte din piata imobiliara si 80% dintre companii sunt chineze. Astfel, statul s-a concentrat mai mult asupra redresarii rapide a economiei si a redus riscurile de relocare a afacerilor in alte tari ”, explica Sebastian Dragomir, Partner & Head of Office Advisory la Colliers International Romania.
O revenire a retailului din China, asteptata pe parcursul celui de-al doilea trimestru al anului
Epidemia i-a afectat serios pe chiriasii din segmentul de retail din China, veniturile scazand cu 60% pana la 100% de la izbucnirea acesteia, comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior. Aproape toate segmentele au fost afectate, comerciantii de alimente si bauturi fiind in situatia cea mai dificila. Totusi, circa 40% dintre companii asteapta o revenire in acest segment pe parcursul acestui trimestru, potrivit sondajului Colliers International efectuat in China, iar 24% estimeaza ca revenirea va avea loc in a doua jumatate a acestui an, pe masura ce consumatorii tind sa revina la vechile obiceiuri de consum, potrivit semnalelor din piata. Circa 12% dintre retaileri au declarat ca nu au fost afectati, iar supermarketurile in general nu au fost nici ele afectate, sustinute in special de vanzarile efectuate prin platformele online. Unii jucatori din zonele de imbracaminte, articole pentru copii si educatie online au inregistrat chiar o crestere in baza de consumatori si in venituri, partial ca rezultat al promovarii online si al discounturilor oferite consumatorilor.
Proprietarii de spatii de retail ar putea, astfel, sa creeze noi canale de comert online impreuna cu si pentru chiriasi. Masura ar putea impulsiona vanzarile si, totodata, ar putea reprezenta o oportunitate pentru unele branduri sa se extinda si sa-si revina mai rapid, castigand cota de piata in fata competitorilor, potrivit consultantilor Colliers International din China.
Companiile si in special chiriasii din segmentul alimentar sunt asteptati sa se extinda mai mult in online, ceea ce ar crea o noua strategie de dezvoltare pentru viitor si ar contribui la cresterea bazei de clienti. Pentru a recupera pierderile suferite in timpul epidemiei, 52% dintre companiile din China au indicat dorinta de a-si extinde prezenta in online, iar cooperarea cu retailerii existenti este si aceasta o optiune, potrivit sondajului Colliers.
Oportunitati similare de repozitionare ar putea ajuta si retailerii romani sa-si revina dupa ce trece epidemia provocata de coronavirus. „Piata locala de retail a fost, desigur, afectata dupa ce tranzactiile celor mai multi dintre retailerii de produse nealimentare au fost oprite. De aceea chiriasii trebuie sa fie bine pregatiti pentru momentul in care ne vom intoarce la viata noastra asa cum o stim, pentru a-si reveni cat mai repede posibil. Asta inseamna un stoc suficient de produse pentru a acoperi cererea, masuri de igiena luate foarte in serios si continuarea marketingului omnichannel”, a spus Simina Niculita, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International Romania.
Rata de neocupare a spatiilor logistice scade in 2020
Epidemia de Covid-19 a afectat si majoritatea sectoarelor de productie si servicii din China. Cu toate acestea, comertul online are in cea mai mare parte de castigat de pe urma acestei situatii dificile, dupa cum afirma 47% dintre companiile de logistica si comert online din China care au participat la sondajul Colliers International. Mai exact, 65% dintre companii considera ca vanzarile online vor stagna sau chiar creste in 2020, 31% dintre acestea estimand o crestere de cel putin 15% comparativ cu perioada similara a anului anterior. Desi unele industrii au avut de suferit pe termen scurt - cum ar fi produsele de lux, retailul de fashion, produsele cosmetice si electronicele sau electrocasnicele, o cresterea a vanzarilor este asteptata in segmente precum cel al produselor alimentare proaspete, dar si cele medicale si farmaceutice. Aceasta crestere va fi sustinuta de consumatorii care dezvolta tot mai mult obiceiul de a cumpara astfel de produse online, precum si de seniorii care incep sa cumpere online in general, tendinta care se observa si pe plan local.
”In Romania e deja vizibil ca oamenii au castigat multa incredere in shopping-ul online in aceasta perioada si este de asteptat ca acest mod de a face cumparaturi sa devina o obisnuinta pentru un segment important din populatie in viitor. Prin urmare, infrastructura necesara magazinelor online ar trebui sa creasca si implicit si depozitele de care este nevoie pentru a livra produsele comandate online ar trebui sa aiba de castigat”, spune Laurentiu Duica, Partner & Head of Industrial Agency la Colliers International.
Producatorii ar putea sa se indrepte catre solutii locale sau de proximitate pentru materii prime - adauga Laurentiu Duica, pentru a nu mai depinde de importurile efectuate din tari indepartate, inclusiv din China. Per ansamblu, efectele pe piata de logistica din China sunt asteptate sa fie reflectate in valoarea chiriilor. Circa 43% dintre companiile participante la sondajul Colliers International se asteapta ca chiriile sa scada pe fondul incetinirii operatiunilor logistice, a consumului scazut in zona de produse nealimentare, a proceselor de productie intarziate si a posibilelor scutiri de plata acordate chiriasilor pe anumite perioade. Pe de alta parte, 40% dintre companii considera ca se va intampla opusul din cauza unei cresteri a cererii pentru produse specifice in zona de comert online, care va duce la avansul pietei. Drept urmare, 73% dintre companii cred ca ratele de neocupare ale spatiilor logistice vor scadea sau cel mult vor ramane la fel ca inainte de izbucnirea epidemiei.
Sondajul Colliers International a fost realizat in randul a 700 de companii, reprezentand proprietari, chiriasi si investitori pe piata imobiliara din China.
Un material de Laurentiu Duca (foto), Partner & Head of Industrial Agency la Colliers International, Sebastian Dragomir, Partner & Head of Office Advisory la Colliers International Romania si Simina Niculita, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International Romania