Potrivit unui comunicat al autoritatilor judetene din Brasov, Consiliul Judetean (CJ) Brasov va aplica decizia CNSC de reevaluare a ofertelor depuse pentru proiectarea si executia terminalului de pasageri al aeroportului din Ghimbav (AIBG).
Intrucat comunicatul include diverse consideratii ale conducerii locale a judetului Brasov, cu privire la licitatia de atribuire a contractului de proiectare si executie a terminalului de pasageri al AIBG, in cele ce urmeaza este prezentat integral continutul acestuia.
Procedura de achizitie publica prin licitatie deschisa pentru realizarea obiectivului „Aeroportul International Brasov-Ghimbav (AIBG) Etapa a III-a – Proiectare si Executie Lucrari de Constructii si Instalatii Obiectul Terminal de Pasageri”, la care au participat patru ofertanti, finalizata in data de 13 mai 2019, prin declararea castigatoare a firmei Constructii SA Sibiu, a fost contestata de catre una din firmele participante. In data de 23 mai 2019, la expirarea termenului legal de contestatii, asocierea BOG’ART SRL - SC UTI Grup SA - SC UTI Facility Management SA, clasata pe locul al doilea, a transmis o contestatie la sediul Consiliului Judetean Brasov si la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC). O zi mai tarziu a fost depusa o contestatie si din partea ocupantei locului al treilea, firma KESZ Constructii Romania SRL, din Cluj-Napoca, iar ulterior a fost inaintata o cerere de interventie voluntara de catre SC PORR CONSTRUCT SRL, operator economic care s-a clasat pe locul al patrulea, ofertand o valoare cu mult peste pretul estimat al achizitiei.
Asa cum am prezentat anterior in comunicatele de presa oficiale, intreaga procedura de achizitie a fost monitorizata si verificata de Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP) pe toata perioada procedurii de achizitie, cu emiterea avizelor de catre ANAP pentru fiecare etapa a procedurii de achizitie, iar castigatorul a fost desemnat in urma analizei ofertelor tehnice si financiare. Avand in vedere ca toti cei patru ofertanti au obtinut punctaj maxim in urma evaluarii tehnice, departajarea a fost facuta in functie de pretul cel mai scazut ofertat. In aceasta situatie, castigatoarea procedurii de licitatie a fost desemnata societatea comerciala Constructii SA, la o diferenta foarte mica de punctaj fata de ocupanta locului al doilea, respectiv asocierea BOG’ART SRL - SC UTI Grup SA - SC UTI Facility Management SA, cea care a si inaintat contestatia catre CNSC.
In termenul legal de 15 de zile de la primirea dosarului achizitiei, CNSC a analizat si s-a pronuntat cu privire la contestatia inaintata de catre asocierea BOG’ART SRL - SC UTI Grup SA - SC UTI Facility Management SA, emitand Decizia nr. 988/C1/924,927 din data de 20.06.2019. Decizia si motivatia ce sustine decizia CNSC au fost transmise la Consiliul Judetean Brasov in data de 27.06.2019. In decizia mentionata, CNSC respinge ca inadmisibile contestatia facuta de KESZ Constructii Romania SRL si cererea de interventie voluntara inaintata de SC PORR CONSTRUCT SRL, dar admite contestatia depusa de asocierea BOG’ART SRL - SC UTI Grup SA - SC UTI Facility Management SA in ceea ce priveste detalierea de catre ofertanti a echipamentelor de securitate specifice functionarii aeroportului, solicitate prin caietul de sarcini. Pe cale de consecinta, CNSC respinge cererea de interventie formulata de catre SC Constructii SA.
Prin decizia amintita, CNSC anuleaza raportul procedurii de atribuire si obliga Consiliul Judetean Brasov sa reevalueze ofertele aferente acestei proceduri. In aceste cazuri, autoritatea contractanta (in speta, Consiliul Judetean Brasov) are doua posibilitati - si anume: fie sa conteste decizia CNSC, fie s-o puna in aplicare, riscand totodata, in primul caz, sa inregistreze noi contestatii din partea ofertantilor care se considera nedreptatiti.
Imediat dupa primirea deciziei CNSC, comisia de licitatie constituita la nivelul Consiliului Judetean Brasov s-a intrunit pentru a analiza situatia creata si totodata a solicitat prezenta inspectorilor ANAP care au monitorizat intreaga procedura. Pentru a lua o decizie finala, comisia a luat in considerare, pe de o parte, argumentele aduse de catre CNSC, iar pe de alta parte, prioritatea Consiliului Judetean Brasov - si anume demararea cat mai urgenta a unui contract de lucrari, astfel incat terminalul de pasageri sa fie construit la timp, fara intarzieri cauzate de procese avand ca obiect contestatii, procese al caror termen de finalizare nu poate fi anticipat. In consecinta, comisia de licitatie a decis sa nu conteste decizia CNSC, ci sa o puna in aplicare. Astfel, in zilele urmatoare, vor fi reanalizate ofertele tehnice care fac referire la echipamentele de securitate, iar rezultatul acestei analize va fi comunicat public dupa avizarea raportului procedurii de catre ANAP. Consideram ca aceasta abordare este singura care poate asigura semnarea unui contract de executie a terminalului in timpul cel mai scurt, avand in vedere contestatiile ce pot aparea in baza prevederilor legale in vigoare.
Incheiem subliniind din nou ultimul aspect relevat - si anume legislatia in vigoare in domeniul achizitiilor publice in Romania. Consideram totalmente absurd ca la nivelul Consiliului Judetean Brasov sa avem finantarea necesara finalizarii aeroportului, sa avem un plan de investitii foarte bine structurat si o clara politica de dezvoltare care sa faca posibila finalizarea acestui obiectiv de investitii atat de dorit de brasoveni, dar sa fim vesnic tergiversati de orice contestatie care este permisa de legislatia actuala, in conditiile in care intreaga procedura de achizitii a fost monitorizata si avizata de la inceput si pana la finalizare de catre ANAP. Vom face din nou solicitari exprese tuturor parlamentarilor de Brasov sa realizeze toate demersurile posibile pentru imbunatatirea legislatiei achizitiilor publice, legislatie care a facut ca majoritatea investitiilor in infrastructura din Romania sa fie blocate multi ani in instanta, in urma unor contestatii mai mult sau mai putin sustinute si pertinente.