Ministerul Apelor si Padurilor a demarat procedurile de avizare, in Consiliul interministerial, a documentatiei pentru proiectul finantat prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 ,,Marirea gradului de siguranta a Acumularii Colibita, judetul Bistrita Nasaud”. Documentatia actualizata, faza Studiului de Fezabilitate cu optiunile analizate, a fost avizata deja la Ministerul Apelor si Padurilor. Valoarea totala a investitiei este de 50.585.000 euro.
Analiza optiunilor si a solutiilor tehnice a fost avizata impreuna cu AM POIM, iar la data de 11.12.2018, Cererea de Finantare a fost predata la ABA Somes-Tisa. Dupa verificarea documentatiei la Ministerul Apelor si Padurilor, Cererea de Finantare se va depune la AM POIM. In cursul lunii ianuarie 2019 se vor aproba, prin HG, indicatorii tehnico-economici.
Principalele lucari prevazute prin acest proiect sunt:
- Reabilitare baraj Colibita: etansare baraj, echipamente hidroelectromecanice, aparate de masura si control, acumulare;
- Masuri de reducere a riscului de inundatii aval baraj Colibita pe raul Bistrita si Valea Straja (Bargau): aparari de maluri, regularizare albie, diguri si alte lucrari de protectie la inundatii. Solutiile tehnice prevazute pentru lucrari sunt din materiale locale si prietenoase mediului.
In prezent, este in desfasurare prima etapa care consta in golirea partiala a lacului de acumulare. Operatiunea este necesara pentru ca specialistii sa poata avea acces la sistemul de etansare a barajului (masca barajului) si sa evalueze starea acesteia.
Fazele urmatoare ale acestei lucrari sunt:
- golirea continua a lacului (operatiune care se face treptat), in paralel pregatindu-se toate materialele si utilajele necesare pentru desfasurarea lucrarilor;
- demararea lucrarilor la masca si la golirea de fund, timpul estimat fiind de 5-6 luni.
Pe masura ce lucrarile vor inainta, conditionat de debitele afluente in lac si de viteza de umplere permisa pentru acest tip de baraj, in paralel, se va efectua reumplerea lacului de acumulare. Specialistii preconizeaza ca lucrarile vor fi finalizate in aproximativ 3 ani, termen conditionat de ritmul de asigurare a finantarii.