Viceprimarul Arina Mos, in calitate de coordonator al Directiei Arhitect Sef din Primaria Oradea, a sustinut, impreuna cu arhitectul-sef al municipiului, Radu Fortis si cu directorul executiv al Directiei Arhitect Sef, Adriana Lipoveanu, o conferinta de presa in care a fost prezentata sinteza raportului de activitate a Directiei Arhitect Sef (DAS) pe anul 2021.
„Multumesc intregii echipe si fiecarui coleg in parte pentru munca depusa de-a lungul anului ce tocmai s-a incheiat. Asa cum se poate vedea, si in anul 2021, colegii de la Directia Arhitectului Sef au dat dovada de profesionalism, iar pentru asta le multumesc. Ne dorim in continuare sa fim din ce in ce mai buni in atingerea obiectivelor si sa fim eficienti in rezolvarea problemelor cu care se confrunta cetatenii, in slujba carora suntem", a declarat viceprimarul Arina Mos.
De precizat ca Directia Arhitect Sef are urmatoarea structura: Serviciul autorizari constructii care include Compartimentul autorizari retele si Compartimentul finalizari constructii, Compartimentul urbanism si avize si Biroul G.I.S., care include: Compartimentul gestionare date si Compartimentul autorizari publicitate.
Sedinte CMUAT transparentizate
Un element de noutate pentru anul 2021 a fost transparentizarea activitatii Comisiei Municipale de Urbanism si Amenajare a Teritoriului (CMUAT), prin transmiterea saptamanala catre mass-media a unor comunicate cu activitatea acesteia.
„Din respect pentru orasul nostru si pentru investitori am transparentizat sedintele Comisiei Municipale de Urbanism si Amenajare a Teritoriului. Incercam astfel sa va impartasim viziunea arhitectului-sef de a dezvolta orasul. Desigur, experienta pe care am dobandit-o in aceasta comisie imi spune ca investitorii doresc sa-si maximizeze profitul, construind la indici maximi. Insa rolul acestei comisii este tocmai acela de a stopa derapajele urbanistice, care bineinteles ca pot aparea. Rolul nostru este acela de a respecta regulamentele si legislatia specifica, astfel incat incadrarea in zona a diferitelor proiecte sa fie una corecta din punct de vedere estetic, urbanistic si functional. Multumesc cu aceasta ocazie tuturor arhitectilor prezenti in CMUAT, in special celor care vin din exterior si care prin experienta lor aduc plusvaloare acestei comisii, fundamentand obiectiv decizia arhitectului-sef", a explicat viceprimarul Arina Mos.
De mentionat ca in cadrul CMUAT au fost analizate in total 2.589 documentatii si s-au emis tot atatea avize, din care 1.396 favorabile, 901 nefavorabile si 292 consultative.
Anul 2021 - stabilizarea pietei constructiilor
Arhitectul-sef Radu Fortis a caracterizat anul 2021 ca fiind „un an de stabilizare a pietei constructiilor", fapt ce se poate vedea si in evolutia certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire.
In anul 2021 au fost inregistrate 6.378 certificate de urbanism, 2.324 de autorizatii de construire, 110 autorizatii de desfiintare si 335 cereri receptie lucrari.
„Astfel, numarul certificatelor de urbanism este similar celui de anul trecut, practic fiind cu doar cu 0,5 mai mare decat in 2020 si cu 7,04% mai mic fata de media anilor anteriori. Apoi, numarul autorizatiilor de construire este cu 6,33% mai mic decat anul trecut si cu 11,8% mai mic fata de media anilor anteriori. Daca analizam autorizatiile emise in 2021 comparativ cu cele emise in 2020, pe tipuri de constructii, se constata o usoara crestere a acestora la cladiri, cu 1,63% si o scadere cu 21,92% la retele", a explicat arhitectul-sef al orasului Radu Fortis.
Totodata, se constata mentinerea tendintei de scadere a numarului autorizatiilor emise pentru intrarea in legalitate, aceasta fiind un efect al masurilor administrative de descurajare a constructiilor ilegale.
10 ani de la demararea programului de reabilitare a fatadelor
Programul de reabilitare a fatadelor cladirilor situate in ansamblul urban - Centrul istoric Oradea a demarat in anul 2012, sub coordonarea Directiei Arhitect Sef, fiind unul dintre cele mai importante programe derulate de Primaria Oradea. Prin intermediul acestuia s-a reusit practic schimbarea imaginii orasului, fiind puse in valoare cele mai frumoase cladiri din ansamblul urban - Centrul istoric Oradea.
Directorul executiv al Directiei Arhitect Sef, Adriana Lipoveanu a prezentat obiectivele realizate in 2021 prin acest program, dar si provocarile pe care le-a adus anul ce tocmai a trecut, respectiv un buget mai mic si criza sanitara provocata de pandemie.
„Ne-am confruntat cu lipsa fortei de munca, a unei forte de munca cu experienta in reabilitarea unor astfel de cladiri. Astfel, am scos de trei ori la licitatie Palatul Fuchsl, pana a fost adjudecat. Lansez inca o data invitatia constructorilor, de a participa la licitatiile organizate de Primaria Oradea. Multumesc intregii echipe care a pus umarul la reusita acestui program de reabilitare, multumesc in mod special Fundatiei pentru Protejarea Monumentelor Istorice", a precizat directorul executiv al Directiei Arhitect Sef, Adriana Lipoveanu.
Cladirile finalizate prin acest program in anul 2021 sunt: cladirea situata pe str. Vasile Alecsandri, nr. 8-10 si 10A, monument istoric clasat („Hanul Arborele Verde"); cladirea situata pe str. Republicii nr. 14; cladirile situate pe str. Republicii nr. 17-19; cladirea situata pe str. Republicii nr. 15 si cladirea situata pe str. V. Alecsandri nr. 21.
Programul multianual al lucrarilor de protejare si interventie asupra cladirilor cu valoare cultural-arhitecturala situate in „Ansamblul urban - Centru istoric Oradea", prevede pentru anul 2022 un numar de 31 cladiri in vederea executiei lucrarilor (monumente istorice clasate sau cladiri cu valoare arhitecturala deosebita, amplasate in zona de maxima vizibilitate, pentru care au fost/vor fi demarate/continuate lucrarile de reabilitare a fatadelor/documentatiile tehnice).
Avand in vedere ca Oradea este un oras cu o zestre arhitecturala deosebita, Directia Arhitect Sef prin Serviciul Autorizari si Compartimentul Disciplina in constructii are responsabilitati importante in urmarirea, impreuna cu Directia Judeteana pentru Cultura a judetului Bihor, a respectarii legislatiei in vigoare, in procedura de autorizare a lucrarilor de construire ce se executa asupra cladirilor reprezentand monumente istorice si a cladirilor din zonele lor de protectie, pana la faza de receptie inclusiv.
In anul 2021 au fost inaintate spre analiza si aprobare catre Consiliul Local Oradea un numar de 90 de documentatii de urbanism, din care 22 de Planuri Urbanistice Zonale (PUZ) si 68 Planuri Urbanistice de Detaliu (PUD).