Compania UTI Construction and Facility Management (UTI CFM) a incheiat anul 2022 cu o cifra de afaceri de 45 milioane de euro. Pentru 2023, conducerea societatii estimeaza o crestere de peste 70%, pana la 77 milioane de euro, luand in calcul doar contractele semnate. In ultimii ani, grupul UTI a inregistrat o dezvoltare puternica, pe fondul investitiilor consistente in tehnologie, in infrastructura pentru derularea contractelor, in formarea de echipe de specialisti in toata tara, precum si implementarea unor politici corecte si coerente de business si respectarea cu strictete a standardelor de calitate in realizarea lucrarilor. Ca rezultat, UTI CFM a devenit lider de piata in domeniul instalatiilor si sistemelor de securitate destinate domeniului aeroportuar si se situeaza in top 5 furnizori de servicii de facility management.
Compania are in prezent aproape 900 de salariati in toate regiunile Romaniei si are in plan sa angajeze peste 100 de persoane cu specializari tehnice, in toata tara.
Nicolae Ivan (35 de ani), director general adjunct UTI Construction and Facility Management si manager cu o experienta profesionala de 15 ani in domeniul tehnologiilor pentru constructii.
- Cum vedeti activitatea pe piata de constructii la inceputul anului 2023?
- In 2022 au fost mai multi factori care au generat cresteri foarte mari ale preturilor materialelor si echipamentelor din zona constructiilor: pandemia, razboiul din Ucraina, criza componentelor electronice, criza transportatorilor (in special transportul naval). Toti acesti factori se regasesc direct in preturi si au avut o influenta majora in derularea contractelor.
Pentru multe materiale au existat cresteri de preturi cuprinse intre 3% si 80%. Cuprul a inregistrat o crestere de 100% fata de anii anteriori. Fierul a avut si el o crestere de 100% (8-9 lei/kg). Pentru masele plastice si PVC cresterea preturilor a fost de 30%-40%. Criza cipurilor (semiconductorilor) a avut un impact urias asupra echipamentelor, reflectat nu doar in costuri mai mari, ci si in termene de productie extinse.
In ceea ce priveste derularea contractelor, pentru cele semnate cu autoritati publice s-au inregistrat numeroase situatii in care oferta s-a realizat la un anumit pret, iar peste cateva luni, cand s-a trecut la executie, costurile erau altele. Ne aflam in situatia in care avem contracte semnate cu preturi de dinainte de pandemie.
Referitor la finantarea bancara a contractelor din domeniul constructiilor, anul trecut costurile cu dobanda si comisioanele au ajuns la peste 10-11%, ceea ce a facut foarte dificila derularea proiectelor.
Apoi, am avut de-a face cu falimentul unei importante companii de asigurari (City Insurance), care acorda garantii de buna executie pentru contractele de constructii si detinea 70-80% din piata de profil. Falimentul City Insurance a generat un blocaj urias. In prezent, este aceeasi problema cu Euroins. Guvernul a incercat sa intervina si a implementat cateva politici care sa vina in sprijinul firmelor de profil, cu posibilitatea de emitere a instrumentelor de garantare cu ajutorul institutiilor financiare nebancare pentru antreprenorii care erau clienti City si nu puteau prezenta o polita noua, dar multi beneficiari (autoritati publice) au refuzat varianta aceasta.
Si la proiectele cu finantare din PNRR sunt probleme. Majoritatea proiectelor au fost intocmite pe bugete de acum 2-3 ani si nu mai au un corespondent in realitate acum. Exemplu in acest sens este Magistrala 1 a Metroului din Cluj-Napoca: in timpul licitatiei s-a majorat bugetul cu 34%, de la 6,3 la 9,6 miliarde lei. O componenta a proiectului se finanteaza prin PNRR, iar primaria Cluj si-a dat seama ca daca nu majoreaza bugetul nu poate participa nimeni la licitatie si exista riscul ca proiectul sa nu poata fi inceput.
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati in aceasta perioada?
- In 2023, UTI CFM deruleaza proiecte pentru aeroporturi din Romania: extinderea terminalului de plecari al Aeroportului International Avram Iancu Cluj, extinderea Aeroportului International Sibiu si a Aeroportului International Satu-Mare, instalarea de sisteme de securitate perimetrala pe Aeroportul International Mihail Kogalniceanu - Constanta, implementarea unui sistem de aterizare instrumental pentru Aeroportul International George Enescu Bacau, finalizarea primului sistem de turn de control virtual din tara noastra pentru Aeroportul International Brasov-Ghimbav.
Anul acesta derulam si proiectul de modernizare a sistemului de transport public prin troleibuz din Targu Jiu, unde vom reabilita si securiza cladirile administrative ale companiei de transport local si vom inlocui retelele de cabluri pentru troleibuze si substatii electrice.
Vom realiza, de asemenea, instalatiile pentru spitalul orasenesc care se construieste in Sinaia (instalatii electrice, sanitare, termice, de ventilatie si climatizare, de curenti slabi, de gaze naturale, de desfumare - presurizare).
Continuam sa furnizam servicii de mentenanta preventiva si corectiva pentru aeroporturi (Otopeni, Cluj), infrastructuri energetice (Hidroelectrica - Ecluza Romana Portile de Fier II), banci, centre comerciale, spatii de birouri si mall-uri.
- Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii companiei?
- UTI CFM este si producator de echipamente. Avem o baza de uzinare de tablouri electrice (joasa tensiune si medie tensiune), producem echipamente destinate combaterii virusilor SARS-CoV-2, certificate si autorizate RINA. De asemenea, ne-am pastrat pozitia de producatori de centrale anti-efractie si control al accesului, marca K-Guard, produse care se afla deja la a treia generatie. In prezent, suntem in etapa de testare fizica a unui produs software-hardware - TAMS (Technical Alarms Management System), dezvoltat pentru a monitoriza in timp real parametrii de temperatura, umiditate, presiune dintr-o incapere si care va fi capabil sa ia decizii in mod automat pentru stabilirea parametrilor de confort. Acest sistem este destinat spatiilor aglomerate (centre comerciale, aeroporturi etc.) dar si spatiilor unde se impune un climat riguros (spitale, centre de cercetare etc.). Anii de experienta acumulati si capacitatea de a imbunatati constant produsele si sistemele dezvoltate intern ne dau convingerea ca toate conceptele create de Grupul UTI vin in sprijinul cresterii calitatii vietii. Asadar, ne vom concentra in continuare pe dezvoltarea zonei de productie.
Strategia noastra presupune acordarea unei atentii sporite solutiilor eficiente energetic. Inca de la inceputul anului 2022, cand s-au inregistrat costuri mai mari ale energiei, le-am propus clientilor solutii alternative, viabile energetic. Implementam in proiectele pe care le derulam concepte NZEB (Nearly Zero-Energy Building). Acest standard a devenit obligatoriu in constructii, toti jucatorii din piata construiesc cladiri cu consum de energie aproape zero, sau, altfel spus, cladiri cu performanta energetica foarte ridicata.
In ceea ce priveste pregatirea personalului propriu, suntem preocupati permanent ca specialistii nostri sa participe la programe de mentorat si training la producatori de renume mondial din Germania, Olanda, Austria. Acestia sunt instruiti in privinta celor mai moderne echipamente si tehnologii din domenii de nisa (scanare cu raze x, automatizari etc.). Tehnologia accelereaza foarte mult de la an la an si este foarte important ca oamenii sa fie la zi cu aceste evolutii, astfel incat sa putem oferi servicii la cele mai inalte standarde de calitate.
- Cum rezolvati problema fortei de munca si ce masuri considerati necesare pentru eliminarea acestei probleme, pe termen lung?
- Dincolo de provocarea pe care o ridica preturile mari la materii prime si materiale pentru orice firma de constructii, ne confruntam cu lipsa fortei de munca necalificata, mediu calificata, dar si inalt calificata - specialistii.
Angajam in prezent peste 100 de oameni cu diverse specializari in toata tara: instalatori, mecanici, electricieni ANRE IIB, tehnicieni curenti slabi, ingineri instalatii electrice si mecanice, sefi de santier si manageri de proiect. Salariile personalului de executie pornesc de la 5.000 de lei net si pot ajunge la peste 7.000 de lei net, in functie de experienta si autorizarile detinute. Pentru ingineri, sefi de santier si manageri de proiect, salariile pornesc de la 6.000 de lei si pot ajunge la 12.000 de lei, in functie de studii, experienta si certificari.
Am incercat sa gasim solutii pentru a accesa piete exotice ale fortei de munca, dar, din pacate, procesul de recrutare, aducere, instalare in tara, la care se adauga comisioanele mari ale firmelor de intermediere, ne-au determinat pentru moment sa renuntam la aceasta varianta. Facem prezentari in liceele si facultatile cu profil tehnic, derulam programe de mentorat si atragem tineri talentati care vor sa-si dezvolte cariere de succes in domenii de viitor.
Compania este deschisa si dornica sa aduca in echipa studenti si absolventi cu profil tehnic (hidrotehnica, automatica si informatica, energetica, electrotehnica, ingineria instalatiilor, inginerie mecanica si robotica, constructii) care doresc sa faca practica intr-o companie romaneasca de succes si sa inceapa o cariera de perspectiva. Stagiile de internship sunt platite, iar intreaga activitate de invatare la locul de munca se face cu coordonarea unor mentori cu experienta.
- Cum credeti ca vor evolua preturile din constructii, in perioada urmatoare?
- Cererea masiva de lucrari in cadrul unor proiecte publice va determina, in continuare, o crestere a preturilor. Daca pe partea de proiecte cu beneficiari privati piata constructiilor a stagnat, din cauza lipsei de interes din partea investitorilor, care nu mai pot accesa credite avantajoase, cu proiectele publice lucrurile stau altfel. Anul acesta derulam multe proiecte care trebuie finalizate pana in decembrie, intrucat se termina exercitiul financiar al fondurilor UE 2014-2020. La finalul acestui an se va putea observa care sunt firmele de constructii cu politici solide, business durabil si respect pentru calitate si profesionalism si ele vor ramane pe piata, dar vor fi si multe companii care se vor inchide si vor da faliment.
Cum cererea de proiecte publice este foarte mare, este de asteptat o crestere a preturilor la materiale si echipamente de constructii cu 15-20% in plus fata de ce este acum. Factorii care favorizeaza aceasta crestere, pe langa cerere, sunt: dobanzile mai mari, pretul energiei, un razboi care pare ca nu se mai termina.
Si costurile cu personalul se vor majora. Anul acesta, Guvernul a crescut salariul minim in constructii de la 3.000 lei la 4.000 lei. La UTI CFM, in 2023, acordam salarii si cu 30-50% mai mari decat acest prag pentru a putea pastra oamenii existenti si pentru a putea aduce altii cu care sa realizam proiectele.