Prin proiectul de OUG pentru modificarea si completarea Legii nr. 224/2015 privind Codul fiscal, Guvernul propune, direct sau indirect, devansarea cu doi ani si jumatate a planului de reducere a stimulentelor fiscale acordate sectorului de constructii prin OUG nr. 114/2018. In afara acestei modificari, reducerea treptata a stimulentelor fiscale pentru personalul angajat in sectorul constructiilor ar incepe in 2025 si s-ar finaliza pana la sfarsitul anului 2028. Reprezentantii Federatiei Patronatelor Societatilor de Constructii (FPSC) spun ca aceste modificari anuleaza stabilitatea, predictibilitatea si sansele de realizare a proiectelor ambitioase din PNRR, dar si din alte programe operationale prevazute pentru perioada 2021-2027 sau programele nationale. FPSC subliniaza ca, desi modificarile propuse prin proiectul de OUG nu mentineaza in mod explicit ca este vorba despre reducerea stimulentelor fiscale pentru angajatii din sectorul constructii, in fapt, se propune o reducere semnificativa «mascata» a acestora prin prevederile introduse la poz. 21-26 si 36 din propunerea de act normativ.
Observatii punctuale FPSC la proiectul de ordonanta
1. Poz. 22 ref. la art. 60 pct. 5 se face referire strict la contractul individual de munca, ori exista si alte forme legale de desfasurare a unor activitati (ex.: Contract de mandat).
2. Poz. 23 ref. la art. 60 pct. 5 lit.b1. FPSC considera ca se produce o distorsionare a rezultatului calculului ponderii activitatii de constructii din cifra de afaceri totala atata timp cat cifra totala de afaceri include si activitatea din afara tarii iar raportarea se face doar la activitatea de constructii din tara. De asemenea, daca privim activitatea firmelor romanesti in strainatate ca fiind o activitate de export, actuala propunere descurajeaza acest lucru.
3. Poz. 24 ref. la art. 60 pct. 5 lit.c). Coborarea plafonului de aplicare a facilitatilor fiscale de la 30.000 lei la 10.000 lei inclusiv va afecta in primul rand angajatii specialisti (cu pregatire tehnica medie si superioara), cu functii de responsabilitate in companii dar si muncitorii inalt calificati care vor fi din nou tentati sa-si gaseasca locuri de munca in afara Romaniei. FPSC considera ca o scadere a plafonului de aplicare a facilitatilor fiscale sub 15.000 lei/luna va determina un impact social semnificativ, prin exodul competentelor, prin comparatie cu impactul bugetar vizat.
4. Poz. 36 ref. la art 76 stabileste un plafon lunar de cel mult 33% din salariul de baza, care nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit. Este binecunoscuta lipsa fortei de munca in tara, motiv pentru care firmele lucreaza de cele mai multe ori cu forta de munca adusa din alte localitati, numai cheltuielile minime de cazare, hrana, depasind cu mult acest plafon. Avand in vedere ca impozitele se platesc de angajat, veniturile nete ale acestora vor scadea. FPSC propune ca procentul de 33% sa fie modificat la 75%.
Efectele anticipate ale proiectului de Ordonanta
Efectele pe care le anticipeaza reprezentantii constructorilor, in masura in care prevederile vor fi aprobate si nu se va tine cont de propunerile formulate in perioada de consultare publica, se pot rezuma la urmatoarele:
• blocarea tuturor contractelor de executie/ proiectare si executie aflate in etapa de ofertare, semnare sau derulare;
• intrarea in insolventa/ faliment a unui numar record de societati, ce va duce la accentuarea fenomenului de migratie a fortei de munca deja diminuata in domeniul constructiilor catre tarile din Vestul Europei, care au inceput implementarea proiectelor din cadrul PNRR, cresterea ratei inflatiei, a incapacitatilor de plata a taxelor si impozitelor datorate la bugetul general consolidat;
• blocarea investitiilor noi, lipsa ofertantilor la licitatii;
• compromitere a tuturor proiectelor prezente si viitoare (Planul National De Redresare si Rezilienta (PNRR), Programul National de Investitii Anghel Saligny, POIM, POS-T etc.) si pierderea finantarii europene;
• cresterea procentului de munca nedeclarata.
Mai mult, in contextul cresterii accentuate a inflatiei (in 2018 inflatia era de 4,6%, in primul trimestru al anului 2022 este 10,2%, iar pentru trimestrul 2 al acestui an BNR prognozeaza o inflatie de 14,2%), la care se adauga devalorizarea cursului de schimb valutar, se impune o majorare a salariului minim in constructii de cel putin 20% (3.600 lei brut), pentru a mentine forta de munca pe santierele Romaniei, cu consecinte directe asupra investitiilor, mai spun reprezentantii FPSC.
Masuri asemanatoare de sustinere a salariatilor au fost luate si in alte state in aceasta perioada: Belgia a indexat salariile cu rata inflatiei, iar Germania a crescut rata orara minima de la 9,82 euro la 12 euro. In concluzie, FPSC apreciaza ca propunerile de modificarea a Codului Fiscal in tara noastra sunt contrare tendintelor europene.
Pentru informatii suplimentare, click aici!