Desi prin prisma utilizarii resortului de finantare europeana (precum Programul Operational Infrastructura Mare - POIM) o serie de obiective au fost finantate si implementate, necesarul, atat referitor la reabilitari, cat si la constructii noi, este in continuare imens. Potrivit lui Bogdan Marginean, directorul Diviziei Proiecte Speciale si Infrastructura din cadrul companiei de constructii Concelex, problematica in acest sector distinct al Proiectelor Speciale se imparte in omniprezenta lipsa a resursei umane calificate (atat in proiectare, cat si in executie) si, din pacate, in lipsa unei strategii nationale sau a unui master plan consolidat, care sa prioritizeze si sa esaloneze implementarea proiectelor.
"Pe langa complexitatea tehnica, specifica unor astfel de proiecte, putem mentiona fara rezerve influenta pe care conceptul de «stakeholder management» o are in gestionarea acestora. Desi conceptul este analizat profund in orice manual de management de proiect, acesta este, de facto, omis in proiectele prezente. In cazul Proiectelor Speciale, neacordarea atentiei necesare acestor tipuri de actiuni specifice reprezinta o greseala capitala, care influenteaza negativ, spre dezastruos, implementarea proiectelor", a explicat Bogdan Marginean.
Potrivit managerului, planificarea si pregatirea unui proiect sunt esentiale pentru a asigura implementarea cu succes. "Astfel, ajungem inevitabil la strategie si/sau master plan, care ar trebui sa tina cont de contextul complex al acestor proiecte speciale. Pregatirea din timp, asigurand pe langa resursa materiala si resursa umana disponibila cu un nivel al competentelor si al know-how-ului, conditioneaza realizarea proiectului.
Procesul de avizare este exponentul «stakeholder managementului». In aceasta etapa a implementarii proiectului, entitatile implicate trebuie sa ajunga la un consens. Fara o strategie clara si fara documentatii extrem de bine elaborate, acest proces se intinde pe o perioada de timp indelungata care nu face decat sa cauzeze intarzieri imposibil de recuperat, ceea ce duce la costuri suplimentare si ineficienta", a adaugat Bogdan Marginean.
Provocari inca din etapa de proiectare
Reprezentantul Concelex a mai precizat ca provocarile in implementarea proiectelor speciale incep chiar din etapa de proiectare.
"Solutiile tehnice nu sunt suficient de calibrate contextului proiectului si, de multe ori, contin tehnologii si abordari depasite care au impact substantial in determinarea bugetului. In final, componenta financiara rezultata, joaca un rol decisiv atat in etapa de licitatie, cat si in executie.
Chiar daca prin licitatiile de tip «proiectare si executie» o serie de elemente se pot optimiza, iar performanta tehnica si financiara a proiectului este mult imbunatatita, anumite neajunsuri din etapele anterioare genereaza probleme greu de solutionat in etapa de executie.
Fara sa mai reluam cele amintite anterior sau sa reiteram provocarile si dificultatile din sectorul constructiilor, una dintre provocarile proiectelor speciale este planificarea si executia lucrarilor in contextul operational al beneficiarilor (aeroportuar sau portuar). Desfasurarea activitatii in zone cu acces limitat sau restrictionat, sub trafic aerian etc., presupune o abordare si o perspectiva diferita din punct de vedere procedural, administrativ, logistic si tehnic, cu limitari substantiale din planul sigurantei si securitatii operationale. Aceste aspecte contureaza in final atat competentele, cat si arhitectura echipei de management a proiectului", a mai subliniat Bogdan Marginean.
In aceasta perioada, Concelex lucreaza la o serie de proiecte speciale, cel mai complex dintre acestea fiind noul terminal al Aeroportului "Traian Vuia" din Timisoara, un proiect de anvergura, care va permite si integra functionarea la standarde europene a fluxurilor de transport din vestul tarii. Alte doua aeroporturi sunt in executie in acest moment, respectiv Aeroportul International "Delta Dunarii" din Tulcea si Aeroportul International Maramures.