Dupa un an 2020 provocator, dar favorabil, pentru sectorul de constructii, 2021 este imprevizibil si, din pacate, efectele negative ale pandemiei au inceput sa se resimta si in acest domeniu. Sorin Greu, CEO al companiei Bog'Art, spune ca, in semestrul al doilea al acestui an, startul multor proiecte anuntate ramane incert, atat in sectorul privat, cat si in cel public. In acest context, compania are in plan diversificarea portofoliului. Desi va continua sa lucreze predominant in sectorul de constructii civile, compania a inceput extinderea activitatii si pe segmentul de infrastructura rutiera. De la inceputul acestui an, in structura Bog'Art au intrat echipe de specialisti in lucrari de infrastructura rutiera si s-au planificat investitii in achizitia de utilaje noi, in vederea accesarii cu succes a acestui sector, fie prin asociere cu alte companii, fie prin participare individuala.
- Ce evolutie inregistreaza compania, in aceasta perioada?
- Anul 2020 a adus cu siguranta provocari, insa a fost destul de bun pentru sectorul constructiilor, inregistrand chiar crestere fata de nivelul din 2019. Acest fapt se datoreaza, in principal, unei mobilizari foarte bune inca de la inceputul pandemiei a tuturor partilor implicate in procesul de construire, respectiv dezvoltatori, proiectanti, antreprenori generali, subcontractori si furnizori, asigurand conditiile de continuitate a activitatii pe santiere. Bog'Art a inregistrat o crestere semnificativa a productivitatii si devansarii termenelor de executie pe toate santierele, ca efect atat al mobilizarii tuturor partilor implicate in procesul de construire, cat si al masurilor organizatorice implementate. Anul 2021 este imprevizibil si, din pacate, efectele negative ale pandemiei se resimt in sectorul de constructii abia acum, in semestrul al doilea, cand multe din proiectele care aveau sanse reale sa inceapa raman intr-o zona de incertitudine, atat in sectorul privat, cat si in cel public.
La nivel de companie, in 2020 am realizat o cifra de afaceri de 115 milioane de euro, iar pentru 2021 estimam un business de 125 milioane de euro. Avem, in acest, moment 400 de angajati.
- Cum va aliniati noilor mega-trenduri in constructii - tehnologii digitale, prefabricare, sustenabilitate?
- In primul rand, operational, am digitalizat procesele interne care presupun aprobari, comenzi, contractare si comunicare. La nivel de grup, avem in curs de implementare un sistem de guvernanta corporativa care ofera o perspectiva integranta pe toate liniile de business ale tuturor firmelor din grup, ce va reda sinergii grupului de firme Bog'Art, care cuprind intreaga gama de servicii necesare derularii procesului de construire prin dezvoltare imobiliara, proiectare si avizare, consultanta, antreprenoriat general, propria fasonare de otel-beton, sisteme de fatade, precum si mentenanta si management de cladiri. Legat de sustenabilitate si inovatie, suntem in permanenta conectati si adoptam noi metode de constructii, anticipand necesitatea clientilor de a construi la cele mai inalte norme de sustenabilitate; majoritatea cladirilor la care lucram vizeaza si obtin certificari la nivel international.
- Ce alte directii de actiune viitoare aveti in vederea dezvoltarii companiei?
- In aceeasi linie cu strategia noastra de diversificare a portofoliului, Bog'Art continua sa lucreze predominant pe segmentul de cladiri de birouri, rezidentiale, industriale si centre comerciale pentru dezvoltatori privati de pe piata romaneasca, dar adaugam lucrari publice, care momentan constau in doua aeroporturi si un spital. De la inceputul acestui an, am adaugat echipe de specialisti in infrastructura rutiera, am planificat sa investim in achizitia de utilaje noi si vizam intrarea pe sectorul de infrastructura rutiera fie prin asociere cu alte companii, fie prin participare individuala. Suntem selectivi legat de asocieri pentru proiectele mari de interes national, cautand parteneri credibili care sa ofere competente si sprijin in cazul proiectelor de complexitate sau eligibilitate specifica. De asemenea, o directie strategica este cresterea ponderii de dezvoltari proprii prin divizia noastra de investitii imobiliare, care are in stadiu de avizare proiecte ce insumeaza peste 220.000 mp construibili in urmatorii 5 ani.
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati in aceasta perioada?
- Bog'Art continua sa livreze cladiri de birouri de referinta precum J8 Office Park (79.000 mp), U Center (46.000 mp), Miro Offices (35.900 mp), Globalworth Square (46.200 mp), fit-out Microsoft (22.900 mp), lucrari publice precum constructia Aeroportului Brasov (11.800 mp), renovarea Aeroportului Baneasa (4.300 mp), renovarea Hilton Athénée Palace (5.640 mp), constructia Spitalului Sinaia (8.000 mp), lucrari de infrastructura publica, precum pasajul superior peste centura Bucurestiului (zona Berceni), dar si proiectul rezidential dezvoltat de firma din grupul Bog'Art, denumit Art City (19.500 mp).
Portofoliul total de proiecte al companiei insumeaza aproximativ 282.000 mp in executie, la o valoare cumulata de peste 120 de milioane de euro si care se extind pana la finalul anului 2022.
- Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in lucru?
- Principalele dificultati pe care le intampinam in lucru sunt impredictibilitatea generala a pietei de constructii, perioadele lungi de analiza a ofertelor de catre autoritatile contractante la licitatiile pentru contracte de achizitii publice, precum si cresterea preturilor la materialele principale utilizate in constructii. In 2020, in contextul pandemiei de coronavirus, provocarea cea mai mare a fost sa implementam in regim de urgenta reguli de functionare si activitati sigure. In ceea ce priveste forta de munca, in timpul lockdown-ului, lucratorii repatriati si lipsa concediilor de vara au contribuit la un ritm crescut in executia lucrarilor si am reusit sa fim mai productivi in comparatie cu anul anterior. In prezent, forta de munca este relativ stabila, insa previzionam un nou deficit in cazul in care cererea va creste din partea tarilor din vestul Europei. In acest caz, importul de forta de munca ar fi una dintre solutiile viabile.