Proiectele speciale reprezinta o categorie a pietei de constructii despre care se vorbeste tot mai mult in contextul finantarilor fara precedent de care va beneficia Romania pentru dezvoltare, pana la finalul acestui deceniu. De la investitii in transportul intermodal, cu toate segmentele sale, la proiecte speciale din domeniul aeroportuar, militar sau medical, strategiile actuale sunt construite pe ideea protectiei mediului, reducerii nivelului de poluare si eficientizarii energetice, toate acestea intr-un context geo-strategic si economic in schimbare. Noile proiecte genereaza noi nevoi in domeniul constructiilor atat in ceea ce priveste tehnologiile si instrumentele utilizate, cat si forta de munca specializata. Marile companii de constructii deja si-au creat departamente pentru proiecte speciale si au pregatit strategii de abordare specifice acestui tip de proiecte, care vor absorbi o mare parte a fondurilor de investitii ce vor fi alocate Romaniei in anii urmatori.
Conform Planului investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2020-2030, Romania va beneficia de investitii in infrastructura mare de transport (rutiera, feroviara, navala, de metrou si aeroportuara) ce pot absorbi 30 de miliarde de euro pana la finalul acestui deceniu. Din aceasta suma, investitiile in infrastructura navala sunt estimate la circa 4,46 miliarde euro.
In ceea ce priveste proiectele din domeniul militar, acestea reprezinta o categorie speciala ce va lua amploare in urmatorii ani, in contextul geopolitic actual. Chiar daca nu avem o centralizare a investitiilor din acest domeniu, multe dintre acestea fiind incadrate ca secrete de stat, cu siguranta acestea vor fi de ordinul a catorva miliarde de euro, avand in vedere ca cel mai cunoscut proiect specific, ce vizeaza modernizarea bazei NATO de la Kogalniceanu (despre care se cunosc cele mai multe date), va absorbi investitii de aproape 2,5 miliarde euro.
Analiza include prezentarea principalelor proiecte de investitii ce vor fi dezvoltate in perioada urmatoare, pe segmentele de infrastructura portuara (inclusiv transport intermodal) si militara, precum si opiniile unor reprezentanti ai sectorului - proiectanti, consultanti, constructori si reprezentanti ai asociatiilor cu activitati conexe sectorului de infrastructura, respectiv:
- Catalin Podaru, CEO Leviatan Design si Ubitech Constructii;
- Mariana Garstea, presedintele Asociatiei Profesionale pentru Monitorizare Geotehnica si Structurala (APMGS);
- Ing. Alexandru Magureanu, specialist in proiecte de fundatii speciale din domeniul portuar-maritim din cadrul SBR Romania;
- Istvan Besenyei, directorul general al Electroproiect;
- Bogdan Marginean, directorul Diviziei Proiecte Speciale si Infrastructura din cadrul companiei de constructii Concelex;
- Catalin Visan, directorul executiv al Concelex;
- Darie Moldovan, lector universitar doctor la Universitatea Babes-Bolyai (UBB);
- Gabriel Davidescu, director in cadrul UTI Construction and Facility Management (UTI CFM).
Editia August 2023 a revistei Agenda Constructiilor este disponibila pentru abonati click aici!
Versiunea completa a tematicii revistei Agenda Constructiilor & Fereastra 2023 si 2024, click aici!