Mai mult de jumatate dintre retailerii mici din Romania, 53%, tind sa isi vanda produsele exclusiv online, preponderent in propriile eshop-uri, iar peste 40% vand in acelasi timp online si offline si doar 6% si in marketplace-uri online, arata un studiu realizat de VTEX (NYSE: VTEX), platforma de comert digital pentru branduri si retaileri de tip enterprise, in colaborare cu firma de cercetare de piata MKOR Consulting.
Conform studiului VTEX si MKOR, la care au participat peste 200 de retaileri din diverse domenii din Romania, cu cat o afacere este mai mare, cu atat prefera sa aiba si magazine fizice, spre deosebire de retailerii mici, care se axeaza pe vanzarea online. In acelasi timp, cu cat un retailer este mai mare, cu atat intampina mai multe provocari si dificultati privind gestionarea comenzilor online, o parte importanta dintre acestia intentionand sa schimbe platforma de ecommerce in viitorul apropiat.
“Analizele noastre arata ca principalele dificultati pe care le au retailerii online se refera la abandonarea cosului de cumparaturi (21%), mediul competitiv (21%) sau aprovizionarea si livrarea (18%). La acestea se adauga provocari legate de conversia vizitelor in achizitii (17%), atragerea clientilor potriviti (17%) si fidelizarea clientilor (14%). Astfel, ne asteptam ca magazinele online sa se concentreze mai mult pe functionalitati noi si pe adoptarea unor noi trenduri pentru a imbunatati experienta de cumparare”, explica Corina Cimpoca, Marketing Consultant & Fondator MKOR Consulting.
Studiul VTEX si MKOR mai arata ca pandemia COVID-19 a avut un efect pozitiv asupra pietei de ecommerce din Romania, astfel ca, in perioada 2020-2022, au fost inregistrate urmatoarele cresteri: comenzi online – 57%, portofoliu de produse sau servicii – 62%, tranzactii online – 63%, numarul canalelor de vanzari – 34%, numarul furnizorilor – 42%, trafic pe site – 58%, numarul de angajati – 30%, bugetul de marketing – 48%.
“Desi piata din Romania si-a continuat trendul ascendent, in ultimul an s-au observat mai multe schimbari care o vor impacta pe termen lung. Una este orientarea brandurilor spre platforme mai solide si mai bine adaptate cerintelor consumatorului – aproape 15% din cei intervievati si-au exprimat intentia de a migra spre o noua platforma in urmatoarele 12 luni. De ce? Primul motiv ar fi ca pandemia a indreptat foarte multi cumparatori spre online, cumparatori care au inceput sa-si doreasca o experienta de cumparare completa, cu checkout simplu, metode multiple de plata si livrare rapida. Al doilea motiv ar fi ca multe magazine au crescut rapid in ultimii trei ani si acum constata ca nu mai pot scala: nu pot sustine un numar ridicat de comenzi, nu pot dezvolta noi module, nu se pot integra si asa mai departe. Acest trend spre migrarea platformei, alaturi de cel al deschiderii de marketplace-uri si al listarii pe ele, vor transforma piata locala de ecommerce intr-una mult mai conectat si adaptat la comertul european.”, adauga Cristi Movila, Eastern Europe General Manager & EMEA SVP in cadrul VTEX.
In ceea ce priveste canalele de promovare folosite de retailerii din ecommerce, studiul VTEX si MKOR arata ca cei mai multi (68%) folosesc canale social media pentru campanii prin care sa-si faca cunoscute magazinele online si produsele, urmate de Google Ads (66%) si SEO (40%). Retailerii online apeleaza si la content marketing (38%), email marketing (32%) sau marketing afiliat/influenceri (29%) pentru a atrage clienti si a-si creste vanzarile.