Parteneriatul este crucial pentru dezvoltarea oricarei companii. Nu a fost inventat ieri, ci principiul parteneriatului pentru a-ti desfasura afacerile exista de foarte mult timp. Numai ca tendinta este mai vizibila astazi.
De la oameni cu initiativa care decid sa se asocieze ca sa infiinteze o companie, proprietari de afaceri care coopereaza pentru a investi intr-un proiect, pana la schimbul de cunostinte tehnice si idei intre companii, parteneriatul imbraca diverse forme. Oricare ar fi modelul de parteneriat, este important ca acordul de parteneriat sa fie potrivit si sa avantajeze partile implicate.
Unii antreprenori isi genereaza probleme importante lucrand cu parteneri slab aliniati, care nu reusesc sa aduca nimic pe masa. Dat fiind efervescenta ultimilor ani in legatura cu pornirea si scalarea unei afaceri vreau sa ma refer la parteneriatul din cazul start-up-rilor. Asadar, daca sunteti intr-un start-up, pentru a evita posibilele capcane, luati in considerare urmatorii 3 factori:
1. Atunci cand incepeti o afacere, secretul succesului fiecarui acord de parteneriat se bazeaza pe increderea si respectul dintre parteneri. Trebuie sa aveti incredere in capacitatea de luarea deciziilor, temperament, viziune si competenta partenerilor vostri si invers. Asigurati-va ca respectati abilitatile si personalitatile celorlalti.
2. Inainte de a incepe un parteneriat este important sa stabiliti exact ce face fiecare si cum se aliniaza competentele voastre. Agreati un mod de a stabili obiective si de a atinge obiectivele agreate.
3. Este important sa intrati in parteneriat cu persoane ale caror obiective si valori le vor creste pe ale voastre. Exista persoane al caror accent principal este sa obtina profit si sa maximizeze veniturile partenerilor, in timp ce altele sunt mai preocupate de responsabilitatea sociala a companiilor si plaseaza profitul ca obiectiv secundar. Parteneriatul cu o persoana care nu impartaseste obiectivele principale poate duce la o ciocnire a valorilor si la riscul de a crea o ruptura intre parteneri.
Provocarea parteneriatelor in afaceri pentru antreprenorii romaniSi totusi, la ce bun parteneriatul? De ce se tot pleaca la drum in afaceri cu mai multi parteneri? Deoarece, parteneriatul:
1. Da acces la cunoastere - Partenerii au nevoie de o multime de cunostinte si aceste cunostinte vin prin asocierea experientelor profesionale. Acest lucru ofera posibilitatea de a creste si de a invata din perspectiva altuia. Toate cunostintele sunt puse la treaba pentru construirea brandului, dezvoltarea produsului si achizitionarea de clienti.
2. Da avantaj competitiv - Parteneriatele sporesc sinergiile prin punerea in comun de cunostinte, expertiza si resurse disponibile pentru a face produse mai bune si pentru a ajunge la un public mai mare. Toate acestea puse impreunapot creste afacerea rapid.
3. Imbunatateste credibilitatea si imaginea companiei - Parteneriatul de afaceri intre profesionisti cu experienta creste credibilitatea firmei. Atunci cand parteneri care impartasesc aceleasi obiective si aceeasi viziune isi unesc fortele, influenta si forta companiei poate creste mult. O afacere mai solida ofera produse mai bune si ofera servicii mai calitative clientilor, ceea ce stimuleaza capitalul general al brandului.
4. Creste baza de clienti - Exista o multime de moduri prin care acest lucru poate fi atins. De exemplu printr-un acord direct cu o firma care ofera produse care sunt complementare cu ale companiei. In acest mod un producator de smartphone-uri care incheie un acord de parteneriat cu un dezvoltator de software anti-virus poate avea un acord in vigoare care ii obliga pe toti cei care comanda un telefon nou sa-si asigure securitatea dispozitivului de la firma cu care sunt de acord si invers. Acest lucru va ajuta la cresterea bazei de clienti.
5. Da stabilitate - Scopul tuturor afacerilor este sa ramana relevante pentru o lunga perioada de timp si sa-si atinga sistematic obiectivele stabilite. A avea parteneri de afaceri inseamna iesirea din functionarea izolata. Compania are acces la mai multe cunostinte, inovatii, expertiza si fonduri.
Relevant in ce priveste parteneriatele in Romania este studiul Fast Track realizat de compania Valoria. Fast Track se bazeaza pe diagnoza rapida a nivelului de pregatire al companiilor din Romania pentru a putea activa eficient in mediul de afaceri post-lockdown. Studiul tine cont de sase arii relevante intre care si cea de parteneriate si aliante. Aria Parteneriatului este definita prin 5 componente care, pe o scala de la 1 la 10 inregistreaza fiecare cate un scor dupa cum urmeaza:
- Proces clar de stabilire a parteneriatelor si aliantelor - 6,52
- Identificarea pro-activa a celor mai potrivite parteneriate si aliante - 6,11
- Experienta in stabilirea si derularea de parteneriate - 6,85
- Dezvoltarea de parteneriate este esentiala pentru a avea crestere - 7,80
- Gestionarea eficienta a parteneriatelor si aliantelor - 7,28
Cu un scor total de 6,81 din 10, pentru companiile din Romania, aliantele si parteneriatele au o importanta medie si arata o zona de imbunatatire pentru ca mediul de afaceri din Romania sa fie mai solid.
Un parteneriat de afaceri excelent face compania mai buna, ii imbunatateste punctele slabe dar si pe cele forte. In cele din urma, acest lucru este tot ce trebuie ca sa fie relevanta pentru o perioada foarte lunga de timp si sa-si atinga obiectivele si rezultatele la nivel de super-performanta. Pentru informatii suplimentare, click aici!