Un numar de aproximativ 3.500 de companii care fac parte din „lista verde” pentru finantare nerambursabila, dintr-un total de 27.000, care au aplicat pentru sprijin financiar prin intermediul Masurii 3 de sustinere a investitiilor in Romania, proiect anuntat de Guvernul Romaniei in cursul anului 2020, si care au intrunit toate conditiile pentru a primi fondurile de la Stat, ar fi creat peste 10.000 de noi locuri de munca si ar fi platit taxe in cuantum de 300 milioane de euro doar cu salarizarea acestora pentru o perioada de 5 ani, in timp ce investitiile generate de acestea ar fi depasit 1 miliard euro, insa autoritatile iau in calcul anularea completa a finantarii acestora, potrivit datelor REI Finance Advisors, una dintre cele mai dinamice companii de consultanta specializate in atragerea de fonduri nerambursabile prin fonduri europene si ajutoare de stat.
„Tragem un semnal de alarma autoritatilor responsabile sa identifice solutii eficiente si transparente pentru traversarea acestui impas in care ne aflam. Daca nu se pot gasi in luna iunie resurse financiare, propunem sa se amane semnarea contractelor pana la 1 septembrie si sa se aloce fonduri la rectificarea bugetara. La cele peste 300 de milioane de euro potentiale taxe platite de companiile beneficiare catre stat mai adaugam si impozitul pe profit, cladiri, dezvoltarea pe orizontala a altor companii - efortul de 500 milioane de euro al Guvernului ar fi contribuit la dezvoltarea IMM din Romania si cresterea PIB. In plus, investitiile generate de companii ar fi depasit 1 miliard euro, data fiind cofinantarea asumata de catre beneficiari, crearea de 10.000 noi locuri de munca. O alta consecinta a anularii M3 este ca, pe de-o parte, cele peste 27.000 de companii care au aplicat isi vor pierde increderea pe viitor in accesarea surselor de finantare oferite de Guvern, in ciuda efortului constant pe care noi si echipa noastra il facem de peste 10 ani, dar si a companiilor de consultanta de a mai lucra pe proiecte finantate din fonduri de stat, in conditiile in care nu exista o predictibilitate si asumare ferme”, a declarat Roxana Mircea, partener REI Finance Advisors.
In cadrul Masurii 3 - Granturi pentru investitii, cu peste 27.736 cereri depuse, companiile ar fi trebuit sa beneficieze de granturi cuprinse intre 50.000 si 200.000 de euro pentru proiecte de dezvoltare, insa o presupusa frauda sesizata de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului din Romania, dar nedovedita pana in prezent, cat si lipsa fondurilor necesare pentru plata primei Scheme Horeca - Masura 2, au condus la blocarea finantarii proiectelor, chiar daca acestea intruneau, pentru un numar de circa 3.500 de companii, criteriile de eligibilitate in totalitate.
„Un numar de peste 450 de companii au aplicat pentru Masura 3 prin intermediul echipei noastre de consultanti specializati, respectand cu strictete toti pasii mentionati in Ghidul Solicitantului. Intelegem situatia si respectam deciziile Ministerului, insa peste 10% din proiectele depuse prin noi se afla in ‘zona verde’, iar companiile care au aplicat cu sprijinul REI sunt indreptatite sa primeasca finantarea cuvenita, conform comunicarilor oficiale”, a mai adaugat Roxana Mircea, partener REI Finance Advisors.
Peste 40 milioane euro platite si pierdute de companii pentru proiectare si consultanta
Cele peste 27.000 de companii care au aplicat pentru sprijin financiar prin intermediul Masurii 3 de sustinere a investitiilor in Romania ar fi platit peste 40 de milioane de euro pentru serviciile de consultanta si proiectare primite, bani pe care acestea ii vor pierde, in cazul in care Masura 3 va fi complet anulata, mai arata datele REI Finance Advisors.
Potrivit REI, in piata s-au platit sume cuprinse intre 500 si chiar 4.000 de euro pentru serviciile de consultanta si proiectare, cat si pentru intocmirea devizului general, bani care, in contextul actual, nu s-ar mai putea recupera, asta deoarece Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului a publicat o nota de fundamentare privind anularea Masurii 3 si mutarea fondurilor la Masura 2.
„Din totalul celor 450 de proiecte cu care am aplicat pentru Masura 3, peste 10% se afla in zona verde, conform actualizarilor Ministerului. Pentru aceste companii am pregatit ofertele, conform precizarilor Guvernului, am intocmit bugetul, prognozele financiare, am depus proiectele pe platforma Ministerului, am alocat o resursa importanta din companie pentru urgentarea demersurilor in vederea eficientizarii timpilor pentru redepunere, insa companiile nu isi vor mai achita costurile de consultanta pentru implementare, in cuantum estimat la circa jumatate de milion euro, in conditiile in care se va anula Masura 3, ceea ce va crea un deficit considerabil de cashflow. Credem ca abia de anul viitor Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene va lansa axele de finantare pentru perioada programatica 2021-2027. Situatia este cu atat mai grava cu cat nu exista o certitudine de alocare a fondurilor fata de companiile care si-au demonstrat eligibilitatea in noua forma propusa de Guvern”, a adaugat Roxana Mircea.
Guvernul propune relansarea Masurii 3 cu fonduri provenite din REACT-EU
Una dintre propunerile vehiculate de Guvern ar fi relansarea Masurii 3 cu sume provenite din alte surse de finantare europeana, respectiv din REACT-EU, insa acest program va fi disponibil abia de anul viitor, iar beneficiarii nu pot astepta 2-3 ani pentru achizitia echipamentelor necesare pentru dezvoltare.
Guvernul a anuntat ca beneficiarii care au depus cereri de finantare pentru accesarea de fonduri prin Masura 3 nu vor fi restrictionati prin criterii de eligibilitate sa isi redepuna aplicatia in vederea obtinerii de granturi, insa cei care au vizat achizitia de hale, structuri de cazare, mai precis peste 1.000 de proiecte, nu vor mai fi eligibili. Proiectul de modificare a OUG 130 se afla, insa, in plina dezbatere publica.
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 130/2020 a suferit modificari succesive, avandu-se in vedere impactul pozitiv al masurilor stabilite prin aceasta cat si solicitarile de acordare sprijin adresate de potentialii beneficiari.
Astfel, pentru Masura 1 s-au inregistrat un numar de 29.250 cereri. Dupa evaluarea acestora si procesul de contractare, rezulta o economie de aproximativ 50 milioane euro.
In cadrul Masurii 2 s-au depus un numar de 22.226 cereri, in valoare de 5.246.397.727 lei. Avand in vedere epuizarea bugetului, doar 3.945 contracte de finantare au putut fi semnate.
In cadrul Masurii 3 au fost depuse 27.736 cereri si doar aproximativ 4.000 de companii ar fi fost eligibile pentru finantare, la cele 500 milioane euro fonduri alocate M3. Solicitarea de peste 7 ori mai mare a bugetului alocat arata nevoia acuta de finantare a IMM din Romania, cu atat mai mult in contextul Pandemiei, care a afectat si mai mult companiile cu activitate pe plan local.