Directiva europeana care revizuieste fundamental sistemul cotelor de TVA din Uniunea Europeana (UE) a fost publicata de 5 aprilie. Conform acestor noi norme, cotele reduse de TVA pot fi aplicate de catre statele membre unei liste mai largi de bunuri si servicii, fiind posibila inclusiv utilizarea cotelor de 0% pentru produsele alimentare, farmaceutice sau de uz medical. In consecinta statele membre UE, printre care si Romania, vor trebui sa transpuna noua directiva in legislatiile nationale, avand astfel optiunea de aplica noi cote reduse de TVA.
Aceasta este prima reforma majora a sistemului de TVA din ultimele trei decenii, scopul fiind o fiscalitate mai scazuta in domenii decisive pentru politicile UE: sanatatea, energia verde si digitalizarea. Pana la adoptarea directivei, legislatia comunitara permitea utilizarea cotelor reduse de TVA fata de cota standard, dar fara a fi mai mici de 5%, pentru o lista de produse si servicii prevazute in anexele directivei comunitare de TVA.
Noua structura a cotelor de TVA
In cadrul noului regim, statele membre trebuie sa aplice in continuare o cota standard de cel putin 15% si pot utiliza doua cote reduse de cel putin 5% pentru articolele cuprinse in lista din anexa III la Directiva TVA. Cu toate acestea, mai multe categorii din anexa III au acum un domeniu de aplicare mai larg, in timp ce alte 10 categorii au fost adaugate. In plus, fiecare stat membru poate stabili o cota super redusa (mai mica de 5%) si o cota de 0% pentru produsele destinate sa acopere nevoile de baza, cum ar fi produsele alimentare, medicamentele, produsele farmaceutice, dar si panourile solare.
Ca urmare a pandemiei COVID-19, UE si-a propus consolidarea sistemelor de sanatate, fiscalitatea fiind, la randul sau, un instrument care contribuie la atingerea acestui obiectiv. Astfel, a fost extinsa aplicarea cotelor reduse pentru produsele farmaceutice utilizate in scopuri medicale si veterinare, precum si pentru articole destinate utilizarii in domeniul asistentei medicale in general, cum ar fi echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, ajutoare si echipamente de protectie.
In ceea ce priveste politicile de mediu, in contextul Green Deal, va fi posibila aplicarea de cote reduse de TVA pentru bunuri si servicii care asigura tranzitia la energia verde si scaderea poluarii, cum ar fi panourile solare, bicicletele electrice, serviciile de tratare a deseurilor si de reciclare, furnizarea si instalarea de sisteme de incalzire de inalta eficienta si cu emisii reduse care indeplinesc criteriile legislatiei de mediu. Astfel, pentru panourile solare, se poate stabili o rata de 0%.
In schimb, cotele reduse sau scutirile de TVA pentru combustibilii fosili si alte bunuri cu un impact similar asupra emisiilor de gaze cu efect de sera vor fi eliminate treptat pana la 1 ianuarie 2030. In cazul ingrasamintelor chimice si pesticidelor chimice cotele reduse vor fi eliminate pana la 1 ianuarie 2032, pentru a le oferi micilor fermieri mai mult timp pentru a se adapta.
Pentru a sprijini digitalizarea, directiva prevede posibilitatea de a stabili cote reduse pentru serviciile de acces la internet.
In prezent, unele state membre beneficiaza de derogari specifice de la dispozitiile directivei TVA, care vor ramane in vigoare. Insa, pentru a asigura un tratament egal, aceste derogari vor fi aplicate de toate celelalte state membre, optiunea putand fi exercitata in termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a noii directive.
Avand in vedere ca aceste cote reduse de TVA vor pune presiune asupra colectarii de venituri fiscale la bugetele statelor membre, noile norme impun anumite limitari. Astfel , statele membre nu pot aplica ratele reduse de TVA simultan pentru toate categoriile din anexa III, ci la maximum 24 de categorii din anexa III modificata.
Utilizarea cotelor 0% si a cotelor super reduse este, de asemenea, limitata la sapte categorii de bunuri esentiale din anexa III la Directiva TVA. Statele membre care au utilizat aceste cote pentru mai mult de sapte categorii pana la 1 ianuarie 2021 trebuie sa restranga numarul pana la sapte categorii pana la 1 ianuarie 2032 sau, in cazul in care regimul definitiv de TVA va fi introdus la o data anterioara, pana la acea data anterioara.
Ce urmeaza pentru Romania?
Pana la inceputul anului viitor, Romania va trebui sa preia in legislatia nationala prevederile noii directive de TVA, urmand sa decida daca va implementa cotele reduse in functie de directia politicilor fiscale si bugetare. Romania are deja cote reduse de 9% si 5% pentru mai multe categorii de bunuri si servicii, inclusiv in domeniul medicamentelor si al alimentelor. Recent s-a discutat public eventualitatea unei cote de TVA de 0% pentru alimente, chiar in contextul modificarii directivei de TVA. Cu toate acestea, Romania are constrangeri bugetare mari, fiind in procedura de deficit excesiv (deficitul bugetar depaseste plafonul admis prin tratatul de aderare, de 3% din PIB) si trebuie sa ia masuri de consolidare fiscala pentru a-l readuce sub acest plafon. In acelasi timp, Romania este campioana de multi ani la deficitul de incasare a TVA, din cauza faptului ca circa o treime din suma pe care ar trebui sa o colecteze statul din TVA nu este efectiv colectata. De aceea ANAF a demarat mai multe proiecte de imbunatatire a colectarii, bazate in principal pe digitalizarea administratiei si conformare voluntara. Totusi, din cauza ratei ridicate a inflatiei care erodeaza puternic veniturile, o decizie politica de a adopta o cota de 0% la alimente nu este complet exclusa.
*** Autor: Daniel Anghel, Tax and Legal Services Leader, PwC Romania.