Concurenta este cea mai mare preocupare pentru companiile de productie in urmatoarele sase luni, urmata de sanatatea angajatilor, locurile de munca si digitalizarea operatiunilor, potrivit sondajului global ”Reinventing the future of manufacturing”, realizat de PwC in randul directorilor operationali (COO).
Astfel, 41% dintre producatorii intervievati au mentionat ca principala preocupare in urmatoarele sase luni amenintarile concurentiale, 35% ingrijorarile privind sanatatea angajatilor si locurile de munca, 34% digitalizarea, 34% siguranta si sustenabilitatea, iar 29% presiunea crescuta a reglementarilor.
”Producatorii au investit prea incet in fabrici inteligente, lanturi de aprovizionare digitale si comert electronic, iar pandemia COVID-19 le-a dezvaluit punctele slabe, punand presiune pe viteza si eficienta afacerii, dar cu pastrarea calitatii. Pentru a ajunge la un echilibru, companiile trebuie sa acorde prioritate optimizarii proceselor, controlului calitatii, monitorizarii productiei in timp real, imbunatatirii lantului de aprovizionare si dezvoltarii angajatilor”, a declarat Kenneth Spiteri, Partener si Lider al Practicii de Audit, PwC Romania.
In ceea ce priveste digitalizarea, 70% dintre companii spun ca IoT si cloud vor fi pilonii tehnologiei de fabricatie, iar aproximativ jumatate vor acorda prioritate automatizarii proceselor (RPA), in perioada mentionata.
Sanatatea angajatilor si tranzitia catre un nou mod de lucru vor fi de asemenea printre prioritati. In ceea ce priveste tranzitia catre un nou mod de lucru, aceasta se va axa pe trei aspecte: imbunatatirea competentelor digitale, gasirea de talente si munca flexibila (telemunca, ore flexibile etc.).
Criza sanitara afecteaza diferit producatorii
Sondajul releva ca firmele mai mici se confrunta cu provocari bugetare si amenintari competitive mai mari, in timp ce companiile mai mari se lupta mai mult cu distributia si schimbarile cererilor clientilor.
Pe categorii, producatorii business to business au probleme mai mari de siguranta si sustenabilitate, presiuni de reglementare, riscuri de securitate cibernetica si lipsa competentelor pentru vanzarea unor produse complexe. In acelasi timp, firmele business to consumer sufera din cauza intreruperii afacerii, a presiunilor asupra fluxului de numerar si a reducerii cheltuielilor clientilor.
In urmatorii 1-2 ani, amenintarile concurentiale vor ramane o preocupare de top, alaturi de reglementare, siguranta si digitalizare. In acelasi timp, ingrijorarile legate de sanatatea si locurile de munca ale angajatilor, discontinuitatea afacerii, cheltuielile reduse ale clientilor si recesiunea vor scadea.
Potrivit sondajului, aceste tendinte vor crea noi provocari pentru producatori, care vor trebui sa accelereze inovatia, sa digitalizeze produsele si serviciile, sa imbunatateasca forta de munca si sa inlocuiasca sistemele vechi inflexibile.
La nivel sectorial, concurenta va reprezenta o provocare mai mare pentru productia industriala decat pentru sectorul farma, in timp ce producatorii din farma vor lupta mai mult cu cerintele de siguranta si sustenabilitate decat firmele de produse de larg consum. In mod similar, digitalizarea produselor si serviciilor va fi o problema mai mare pentru firmele aerospatiale si de aparare decat pentru companiile din energie si utilitati, care se vor confrunta insa cu schimbari bruste ale cererii.
Sondajul a inclus 585 de companii mari din opt industrii, din Japonia, Germania, SUA, China si Marea Britanie.