Odata cu intrarea in vigoare a Ordinului 2148/2020, Ministerul Finantelor Publice (MFP) a adus clarificari cu privire la aplicarea scutirilor de TVA pentru anumite tipuri de operatiuni, precum: livrarile intracomunitare de bunuri, exportul de bunuri, tranzactiile in lant, precum si prestarilor de servicii aferente exporturilor sau importurilor de bunuri. Aceste clarificari au fost aduse ca urmare a pachetului de Remedii Rapide, precum si transpunerea unor cauze recente de la Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE).
Scutirea de TVA pentru exportatori: regulile de TVA vs. vamale
Ordinul aduce modificari cu privire la conditiile acordarii scutirii de TVA, clarificari cerute de asemenea si de mediul de afaceri, dupa limitarile introduse prin Codul Vamal in anul 2016. Pana la momentul publicarii Ordinului mai sus mentionat, desi legislatia in materie de TVA prevedea posibilitatea aplicarii scutirii de TVA la export, persoana care din punct de vedere a TVA efectua livrarea de marfuri nu se putea incadra, in toate cazurile (si, in special, atunci cand nu este stabilita pe teritoriul Uniunii Europene) in definitia exportatorului prevazuta de legislatia vamala a Uniunii Europene, neputand fi mentionata in caseta 2 Exportator/ Expeditor din declaratia vamala de export. Conform acestei practici, furnizorul putea aplica scutirea de TVA doar daca era mentionat ca exportator pe declaratia vamala de export, iar in caz contrar opinia autoritatilor locale era ca furnizorul efectueaza o livrare locala catre cumparator, cel din urma efectuand un export scutit din Romania.
Potrivit modificarilor aduse de Ordin, se clarifica faptul ca exportatorul/ expeditorul din punct de vedere vamal nu trebuie sa coincida in toate situatiile cu persoana care efectueaza livrarea de bunuri expediate in afara Uniunii Europene si care aplica scutirea de TVA. Astfel, Ordinul defineste exportatorul din perspectiva TVA si se aduc clarificari pentru situatia in care furnizorul va fi exportator din perspectiva TVA dar nu si din perspectiva vamala, precum si modalitatea in care se justifica scutirea de TVA (inclusiv in situatia in care furnizorul nu este stabilit in Uniunea Europeana).
Mai mult, Ordinul transpune cauza C-275/18 (Milan Vinš) de la CJUE potrivit careia iesirea bunurilor de pe teritoriul Uniunii Europene ce nu poate fi justificata cu documentele vamale, dar poate fi dovedita iesirea efectiva a bunurilor de pe teritoriul Uniunii Europene prin alte mijloace de proba pot beneficia de scutirea TVA.
Avand in vedere noile modificari dispuse de Ordin care sunt de bun augur si cu siguranta salutate de catre mediul de afaceri, ramane de vazut modalitatea in care acesta va fi aplicat in practica la nivelul birourilor vamale si daca va exista o aliniere de interpretare intre prevederile de TVA si cele vamale, intrucat din practica recenta reiese ca exista mai multe abordari cu privire la interpretarea acestor noi prevederi.
Scutirea de TVA pentru tranzactii intracomunitare
Ordinul aduce clarificari si cu privire la aplicabilitatea “Remediilor rapide” in conformitate cu prevederile Regulamentului de punere in aplicare (UE) 2018/1912 ( ”Regulamentul european”) in ceea ce priveste scutirea de TVA in cadrul tranzactiilor intracomunitare cu bunuri. In situatia in care societatea detine documentele justificative prevazute de Regulamentul european, se prezuma ca se face dovada transportului intracomunitar al bunurilor si se aplica scutirea de TVA pentru livrarea intracomunitara. Totusi, in situatia in care nu se aplica aceasta prezumtie, furnizorul va avea in vedere prevederile legislatiei domestice, si anume ale Ordinului 103/2016 pentru a justifica transportul bunurilor din Romania in alt stat membru.
Astfel, in principiu, se va aplica legislatia domestica in situatii precum: furnizorul sau cumparatorul transporta bunurile cu propriile mijloace, transportul este realizat pe roti, furnizorul nu poate face dovada ca este independent fata de transportator sau de casa de expeditii.
Avand in vedere aceste schimbari, societatile care efectueaza operatiuni transfrontaliere trebuie sa analizeze in detaliu fluxul de documente justificative si sa isi adapteze procedurile interne, astfel incat sa poata identifica potentialele implicatii din perspectiva TVA in conformitate cu noile prevederi legislative.
O atentie deosebita trebuie acordata pentru tranzactiile in lant si conditiilor Incoterms agreate intre parti, potrivit carora sunt stabilite locul in care furnizorul ii pune la dispozitie bunurile cumparatorului, momentul la care sunt transferate riscurile si obligatiile cu privire la bunurile livrate, precum si modalitatea de asumare a cheltuielilor.
Conform practicii recente a echipelor de inspectie fiscala care au acoperit si perioade din anul 2020, scutirea de TVA nu se acorda in lipsa documentelor justificative pentru livrari intracomunitare prevazute de Regulamentul european, chiar daca exista dovezi cu privire la livrarea bunurilor si nu exista nici cea mai mica suspiciune cu privire la frauda.
Scutirea de TVA pentru anumite tipuri de servicii
Ordinul aduce clarificari cu privire la aplicarea si justificarea scutirii de TVA pentru prestarile de servicii aferente exporturilor, prin transpunerea jurisprudentei recente a CJUE. In cazul serviciilor legate direct de exportul de bunuri, respectiv serviciile care contribuie la realizarea efectiva a unei operatiuni de export si care sunt furnizate direct exportatorului sau destinatarului bunurilor exportate pot beneficia de scutirea TVA (Cauza C-288/16-L.Č. IK).
Scutirea de TVA nu mai poate fi aplicata de catre subcontractorii caselor de expeditii, astfel incat noile reguli obliga prestatorii de servicii sa regandeasca maparea tranzactiilor si modalitatea de aplicare a scutirilor de TVA pentru serviciile legate de exportul bunurilor.
Ordinul introduce de asemenea modificari care reglementeaza aplicarea scutirii de TVA in cazul livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii in folosul navelor care sunt atribuite navigatiei in largul marii prin transpunerea unei cauze din Romania judecata la CJUE (C-291/18 - Grup Servicii Petroliere SA), astfel incat navele utilizate preponderent in pozitie imobila pentru a explora/ exploata zacaminte in mare nu pot beneficia de scutirea TVA.
*** Articol realizat de Inge Abdulcair (foto), director, si Mihaela Naidin, Senior Tax Consultant, la PwC Romania.