Conform celei mai recente editii a raportului Global Family Business Survey realizat de PwC, afacerile de familie trebuie sa caute sa-si maximizeze avantajul competitiv care vine din cultura puternica bazata pe valori.
Rezultatele studiului din acest an au reliefat faptul ca afacerile de familie au raportat o dezvoltare solida in ultimul an financiar. La nivel global, 69% dintre participantii la studiu au declarat ca au inregistrat o crestere a cifrei de afaceri. Se observa o usoara apreciere fata de editia precedenta a raportului cand 64% dintre respondenti considerau ca afacerea lor a inregistrat o evolutie pozitiva in ultimul an. Veniturile sunt previzionate a creste in continuare pentru majoritatea afacerilor (84%), iar 16% spun ca se asteapta la o crestere „rapida” si „agresiva”. In Romania, procentul afacerilor de familie cu perspective de crestere pentru urmatorii doi ani este mai mic - 71%, cu 17% mizand pe o crestere „agresiva”.
Pe regiuni, proprietarii de afaceri din Orientul Mijlociu si Africa sunt printre cei mai optimisti, 28% dintre acestia se asteapta la o crestere agresiva. Sunt urmati in aceste previziuni de cei din zona Asia Pacific (24%), Europa de Est (17%), America de Nord (16%), America Centrala si de Sud (12%) si Europa de Vest (11%).
Afacerile de familie aflate la prima generatie le depasesc clar pe cele conduse de generatii subsecvente in abilitatea lor de a genera cresteri de doua cifre. Acest lucru evidentiaza nevoia de a gasi un echilibru intre asigurarea continuitatii modelului de afaceri si apetitul pentru inovatie si transformare.
Printre cele mai importante provocari enuntate de proprietarii afacerilor de familie sunt inovatia (66%), accesul la angajatii cu abilitati si calificari necesare dezvoltarii afacerii (60%) si digitalizarea (44%). Intr-adevar 80% dintre cei intervievati vad in digitalizare, inovare si tehnologie provocari semnificative pentru afacerile lor.
Antreprenorii romani considera ca provocarile cele mai importante pentru urmatorii doi ani sunt reprezentate de mediul economic (69%), nevoia de inovare (68%), cadrul de reglementare (56%), securitatea cibernetica (56%) si competitia venita din partea companiilor internationale (51%).
In mod surprinzator, editia 2018 a raportului arata legatura intre a pune valorile in centrul planificarii strategice si perspectivele solide de crestere. Desi 75% dintre afacerile de familie considera ca valorile proprii si cultura organizationala puternica le ofera un avantaj competitiv in fata altor tipuri de afaceri, mai putin de jumatate (49%) dintre respondenti au declarat ca au articulat in scris aceste valori.
Printre acele afaceri de familie care au raportat cresteri anuale de doua cifre, 53% au putut sa indice un set de valori bine structurat. Acest lucru reflecta accentul tot mai mare pus pe nevoia de integrare a strategiilor de proprietate a unei afaceri de familie si a celor de crestere a companiei.
„Mesajul pe care il putem desprinde de aici este ca: adoptarea unei pozitii clare in ceea ce priveste valorile pe care le promoveaza o companie genereaza practici care aduc rezultate in termeni reali. Un angajament fata de un set bine definit de valori poate actiona ca o <<busola interna>> pentru o afacere de familie si poate oferi un ajutor pe masura in lupta cu noile provocari aduse de schimbarile tehnologice profunde. Un element relevat de rezultatele acestui studiu este faptul ca valorile unei afaceri de familie nu sunt acelasi lucru cu valorile unei familii. Valorile afacerilor de familie trebuie sa fie in mod clar definite si articulate si, in acelasi timp, trebuie sa fie incorporate in cultura companiei, iar lantul de luare a deciziilor sa fie in mod regulat revizuit”, a declarat Mihai Anita, Partener, Liderul Echipei integrate de servicii pentru companiile antreprenoriale, PwC Romania.
Raportul PwC Family Business Survey releva, de asemenea, detalii despre modul in care ritmul schimbarilor tehnologice si diferentele dintre generatii fac posibila abordarea afacerilor de familie asupra planificarii mostenirii si succesiunii.
- Ingrijorarea referitoare la amenintarile legate de schimbarile digitale variaza de la aparitia unor noi competitori, pana la vulnerabilitate in ceea ce priveste securitatea, iar perceptia acestei amenintari este mai ridicata decat media ( care este de 30%) in sectorul de media si divertisment (65%), retail (53%) si in servicii financiare (52%).
- Peste un sfert (26%) dintre organizatiile mari (cu venituri de peste 100 de milioane de dolari) au identificat inteligenta artificiala si robotica drept o ingrijorare in urmatorii doi ani; procentul este semnificativ mai mare comparativ cu acele companii care au venituri de sub 20 de milioane de dolari (16%).
- 69% dintre respondenti spun ca se asteapta si chiar incurajeaza generatia urmatoare de lideri ai afacerii - inclusiv membrii familiei - sa capete experienta si sa dezvolte aptitudini si calificari in afara afacerii de familie pentru a tine pasul cu inovatia.
„Peste 350.000 de afaceri private si de familie se pregatesc sa schimbe generatiile in anii ce urmeaza, iar ingrijorarile referitoare la planificarea continuitatii sunt de inteles. Urmatoarele generatii vor trebui sa faca fata unui mediu complet nou in ceea ce priveste impactul noilor tehnologii cum ar fi inteligenta artificiala si robotica, precum si riscurile ridicate de securitatea cibernetica”, a precizat Mihai Anita.
In ciuda increderii afacerilor de familie si a potentialului de crestere, raportul avertizeaza asupra faptului ca obiectivele de crestere nu sunt intotdeauna atinse.
„In timp ce aspiratiile sunt ridicate, concentrarea pe planificarea strategica ramane un punct slab pentru multe afaceri de familie. 21% spun ca nu au niciun plan strategic, 30% au un plan in minte, dar nu este unul foarte bine creionat. In orice caz, din cei 49% care au planuri formale pe termen mediu, 42% au inregistrat cresteri de doua cifre. Acest lucru arata o corelare foarte puternica intre planificarea strategica si performanta si construirea de obiceiuri care, peste timp, creaza o mostenire distincta. Viteza cu care se schimba mediul de afaceri este mult mai mare decat a fost vreodata. Doar pentru simplul fapt ca o afacere este in crestere acum, acest lucru nu inseamna ca aceasta va continua sa creasca. Acum, mai mult ca oricand, valorificarea avantajelor inerente ale acestui tip de afaceri necesita ca familiile care le detin sa puna laolalta doua elemente esentiale - strategia de proprietate si cea de crestere a afacerii.” a spus Ionut Sas, Partener, Lider servicii de consultanta fiscala si juridica pentru afacerile de familie, PwC Romania.